mboost-dp1

Hjælp til at finde information om for tidligt fødte

Gå til bund
Gravatar #1 - Kolklik
16. feb. 2013 14:18
Hej Newz

Jeg er lige blevet far til en for tidligt født pige,
og har svært ved at finde noget info om hvordan
jeg står i forhold til min arbejdsplads, barsel, og
at min kæreste og datter selvfølgelig har temmelig
meget brug for mig lige nu.

nogen af jer der er friske på at hjælpe med at finde
noget info omkring hvilke tilbud der er til forældre til
for tidligt fødte ? Min kæreste og datter skal nok være
indlagt i ca 8 uger.

Til info kan nævnes at min kæreste er under uddannelse
og vi har også hørt lidt om at mens hun er på hospitalet
kan hun få syge dagpenge i stedet for SU?.

Som dusør for information kan udloves et par stykker halv gammelt frugt der kan afhentes, den be`dste/mest informative post kan få lov at hente et logitech headset hvor den ene hørebøf ikke virker ordenligt :)
Gravatar #2 - Hubert
16. feb. 2013 14:28
Tal med en af de social rådgivere der er tilknyttet føde afdelingen. De har sikket mere styre på reglerne end folk her på siden.
Gravatar #3 - Kolklik
16. feb. 2013 15:11
#2 Det tvivler jeg stærk på :)

On a more serious note; vi har kontakt dem, men har intet hørt tilbage
Gravatar #4 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
16. feb. 2013 15:16
Tillykke med ungen ...

Og ja, man kan få sygedagpenge hvis man er - ja, indlagt/syg/etc. - i stedet for SU'en

Mht til arbejde, så tror jeg ikke at du kan få mere end alm. barsel, dog er der meget stor forskel fra arbejdsgiver til arbejdsgiver.
Gravatar #5 - kasperd
16. feb. 2013 16:28
Er du medlem af en A-kasse eller en fagforening? Hvis du er, så synes jeg du skal prøve at henvende dig til dem med de spørgsmål som er relateret til økonomi og arbejdsforhold.

Spørgsmål omkring hvad hjælp man kan få (som ikke er i form af økonomisk støtte), ville jeg i første omgang rette til lægen. Ikke fordi jeg tror lægen kan svare, men fordi jeg tror lægen ved, hvor man skal henvende sig.
Gravatar #6 - fe950
16. feb. 2013 19:22
De almindelige barselsregler gælder fortsat. Er fortidligt født barn udløser i sig selv ikke ekstra støtte,ydelse,... da det ikke er en social begivehed i sig selv.

Jeg anbefaler:

1) Læs https://www.borger.dk/Sider/soeg.aspx?k=su+barsel
2) Kontakt Børn og Familieafdelingen i den kommune hvor barnet opholder sig med hensyn til gældende regler.
Gravatar #7 - Kolklik
17. feb. 2013 23:36
tak for svarene, det har givet mig lidt steder at læse videre :)
Gravatar #8 - gramps
18. feb. 2013 00:00
Kontakt din arbejdsplads. Jeg ville forvente at de giver meget vide rammer. På min arbejdsplads har der rask væk været givet månedsvis arbejdsfri (på sygedagpenge) pga. kritisk sygdom blandt børn, bl.a. hjernetumor.

Må man spørge hvor for tidligt født vi snakker? Uanset hvad: Tillykke med barnet, og jeg ønsker jer alt det bedste.

Husk i øvrigt på at din kæreste kan give en del af sin barsel til dig. Hvorvidt det er muligt at starte på barslen allerede ved jeg ikke, der er nogle lidt langhårede regler mht. hvornår man må holde hvilken barsel.
Gravatar #9 - Kolklik
18. feb. 2013 06:55
#8 Min arbejdsplads er enormt god med sådan nogle ting her, og har givet mig en masse luft til at få styr på alt det her.
Jeg har derfor også haft fri hele sidste uge, sådan at jeg kunne få styr på tingene.

jeg vil bare gerne selv vide hvad, hvad er, sådan at jeg ved hvordan jeg står :)

Hun er født i uge 29+6, 1510g.

men fra i dag har jeg taget barsel i en uge, og derefter må jeg så se hvordan tingene går på hospital osv, for at finde ud af om jeg evt skal tage en uge mere, eller begynde at starte op med arbejde igen.

Endnu en gang, tak for svarene, de gav nogle steder at fortsætte med at søge viden.
Gravatar #10 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
18. feb. 2013 08:48
29+6 = 35 uger.

Dvs ca 9. måned? o_O
Gravatar #11 - HrJakobsen
18. feb. 2013 08:55
Thoroughbreed (10) skrev:
29+6 = 35 uger.

Dvs ca 9. måned? o_O

Eller 29 uger og 6 dage?
Gravatar #12 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
18. feb. 2013 08:57
HrJakobsen (11) skrev:
Eller 29 uger og 6 dage?

Hvor fa'en skulle jeg vide det fra o_O

Så skriv dog 30 uger i stedet :P Det er velsagtens de færreste der kan sætte ugedag på hvornår befrugtningen fandt sted?
Gravatar #13 - Hubert
18. feb. 2013 08:59
Thoroughbreed (12) skrev:
Hvor fa'en skulle jeg vide det fra o_O

Så skriv dog 30 uger i stedet :P Det er velsagtens de færreste der kan sætte ugedag på hvornår befrugtningen fandt sted?

Det er beregnet ud fra den forventede termin.

Og #11 har ret. Det er dag 6 i uge 29.
Gravatar #14 - gramps
18. feb. 2013 10:08
Ifølge WolframAlpha er der 4,3450 uger på en måned. Det giver at den lille er født efter lidt under 7 måneder. Det er ikke kritisk (så vidt jeg har forstået), men intet barn har godt af at blive født før uge 37.

Desuden er måneds-begrebet for klodset til at blive brugt rigtigt. #9 skriver det som kaldes gestationsalderen.

Ved nakkefoldsscanningen i uge 12-14 (fra 11+0 til 13+6) måler man bl.a. fostrets længde fra isse til rumpe. Da fostre indtil uge 20 udvikler sig helt ens, og man desværre har masser af data, kan man præcist sige hvor gammel barnet er, baseret på den længde. Som #13 skriver, så ligger denne længde til grund for terminen.

En praktiserende læge kan godt give en termin som hedder d. 6. i en måned baseret på sidste menstruations første dag og menstruationscyklens længde, men scanningsjordemoderen tager sig ret til at ændre den dato. I min søns tilfælde blev dagen rykket to dage, så det blev d. 8. Han blev født d. 9., så jeg er af den heldige slags.

Igen, Kolklik, jeg ønsker jer alt det bedste. Og lad så være med at komme herind mere; du burde udelukkende fokusere på din familie lige nu.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login