mboost-dp1
Hjælptil kloning af FAT 32 disk
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Hey,
Jeg har en tom 80 GB disk og en 40 GB disk der er to partitioner på.
Den ene er system + data og den anden er en recovery partition.
Formålet er at skifte den gamle disk ud med en ny, men samtidig beholde alle data.
I denne tråd søger jeg software til formålet. Jeg har forsøgt, men alle mine forsøg er mislykkedes.
En der kan/gider skrive en step-by-step guide til hvordan det skal gøres?
Jeg har en fedora core disk jeg kan boote op på og køre linux rescue og fyre nogle kommandoer af, hvis det er lettere.
På forhånd tak...
Jeg har en tom 80 GB disk og en 40 GB disk der er to partitioner på.
Den ene er system + data og den anden er en recovery partition.
Formålet er at skifte den gamle disk ud med en ny, men samtidig beholde alle data.
I denne tråd søger jeg software til formålet. Jeg har forsøgt, men alle mine forsøg er mislykkedes.
En der kan/gider skrive en step-by-step guide til hvordan det skal gøres?
Jeg har en fedora core disk jeg kan boote op på og køre linux rescue og fyre nogle kommandoer af, hvis det er lettere.
På forhånd tak...
En Linux? Hvis du er lidt hjemme i prompten, så skulle det være nemt.
Lad os sige at den gamle 40 gb hd hedder /dev/hda og den nye 80 gb hd hedder /dev/hdb.
Så er det bare (som root):
dd if=/dev/hda of=/dev/hdb bs=1M
Der er ingen statusbar, så du må være tålmodig. Hvis du afbryder af en eller anden årsag, fortæller den dig hvor langt den kom. Hvis den fx. nåede 1234 blokke = 1234 MiB kan du resume på denne måde:
dd if=/dev/hda of=/dev/hdb bs=1M skip=1233 seek=1233
(Gå en anelse tilbage. Overlap er bedre end et hul.)
Bagefter kan du jo så kigge på en tredje partition eller resizing, for at udnytte den større harddisk.
Lad os sige at den gamle 40 gb hd hedder /dev/hda og den nye 80 gb hd hedder /dev/hdb.
Så er det bare (som root):
dd if=/dev/hda of=/dev/hdb bs=1M
Der er ingen statusbar, så du må være tålmodig. Hvis du afbryder af en eller anden årsag, fortæller den dig hvor langt den kom. Hvis den fx. nåede 1234 blokke = 1234 MiB kan du resume på denne måde:
dd if=/dev/hda of=/dev/hdb bs=1M skip=1233 seek=1233
(Gå en anelse tilbage. Overlap er bedre end et hul.)
Bagefter kan du jo så kigge på en tredje partition eller resizing, for at udnytte den større harddisk.
LOL Win98?!
OK... Boot din maskine med whatever OS du vil bruge til at formattere din nye disk med... evt, en MS boot-disk med fdisk (når det nu alligevel er oldschool 98).
Partitioner og formatter din nye disk som du har lyst og flag den første partition til at være bootable (mener at MS fdisk kan gøre det, men måske husker jeg fejl).
Boot din linux-live CD (den har forhåbentlig fat-understøttelse).
mount hda som /old_c
mount hdb som /new_c
cp -prvf /old_c/* /new_c/ (hvis du bruger -p beholder du de gamle timestamps).
Rinse lather repeat.
OK... Boot din maskine med whatever OS du vil bruge til at formattere din nye disk med... evt, en MS boot-disk med fdisk (når det nu alligevel er oldschool 98).
Partitioner og formatter din nye disk som du har lyst og flag den første partition til at være bootable (mener at MS fdisk kan gøre det, men måske husker jeg fejl).
Boot din linux-live CD (den har forhåbentlig fat-understøttelse).
mount hda som /old_c
mount hdb som /new_c
cp -prvf /old_c/* /new_c/ (hvis du bruger -p beholder du de gamle timestamps).
Rinse lather repeat.
#6 enkelte BIOS'er understøtter, at man kan skjule en recovery-partition, således at selv ikke hardcore linux-programmer kopierer den rigtigt, selvom de skulle finde den. Det oplevede jeg med min gamle IBM TP R40. Hvis du har sådan noget, så husk at gør den skjulte partition synlig - men skjul den for himlens skyld igen bagefter - ellers kan recovery-programmet ikke finde den, af en eller anden årsag.
"bs" er "block size". I dette tilfælde har det ikke den store betydning, ud over at det er enheden i "skip" og "seek".
1M = 1 MiB = 1048576 bytes.
Performance kommer helt an på om dit ATA-sjov udnyttes optimalt. Det kan nemt give en faktor 10. Men med en nogenlunde moderne Linux-dimmer (og især med så gammel en bus) skulle det ikke være noget problem. Det kan vist koges ned til om DMA er slået til, så vidt jeg husker.
Det håndterede man med "hdparm" i gamle dage (eller boot-options!), men jeg ville forvente at det bliver optimeret automatisk.
"bs" er "block size". I dette tilfælde har det ikke den store betydning, ud over at det er enheden i "skip" og "seek".
1M = 1 MiB = 1048576 bytes.
Performance kommer helt an på om dit ATA-sjov udnyttes optimalt. Det kan nemt give en faktor 10. Men med en nogenlunde moderne Linux-dimmer (og især med så gammel en bus) skulle det ikke være noget problem. Det kan vist koges ned til om DMA er slået til, så vidt jeg husker.
Det håndterede man med "hdparm" i gamle dage (eller boot-options!), men jeg ville forvente at det bliver optimeret automatisk.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.