mboost-dp1

Hvilken uge er vi i??

Gå til bund
Gravatar #1 - phil513
4. aug. 2009 21:42
Hey alle

Jeg ved godt at det er en sjov ting at spørge om men jeg kan simpelt hen ikke finde ud af det!!

Så ville du ikke lige skrive hvilken uge vi er i??

Jeg ville gerne vide det, da jeg overvejer at købe den nye HTC Hero, der udkommer i uge 33

Tak for hjælpen

phil513
Gravatar #2 - arne_v
4. aug. 2009 21:44

Vi er i uge 32.

Ifølge ISO uge nemmerering.
Gravatar #3 - Kan.Du.Huske.Hvem.Jeg.Var
4. aug. 2009 21:55
Her er svaret!!

http://www.ugenummer.dk

Genial service, bruger den selv hele tiden.
Gravatar #4 - Cloud02
4. aug. 2009 22:01
til ugenr.dk kan jeg også tilføje: http://www.erderferie.dk/
Gravatar #5 - arne_v
4. aug. 2009 22:08
Eller lav et shortcut på skrivebordet til week.vbs med:

Function WeekNumber(year, mon, day)
Dim a, y, m, JD, d4, L, d1
a = (14 - mon) \ 12
y = year + 4800 - a
m = mon + 12 * a - 3
JD = day + (153 * m + 2) \ 5 + 365 * y + y \ 4 - y \ 100 + y \ 400 - 32045
d4 = (((JD + 31741 - JD Mod 7) Mod 146097) Mod 36524) Mod 1461
L = d4 \ 1460
d1 = ((d4 - L) Mod 365) + L
WeekNumber = d1 \ 7 + 1
End Function

today = Date()
d = Day(today)
m = Month(today)
y = Year(today)
w = WeekNumber(y,m,d)
WScript.Echo "Vi er i uge " & CStr(w)

(for Windows brugere)
Gravatar #6 - Jakob Jakobsen
4. aug. 2009 22:13
Det var godtnok en nedslående side at komme med!
Gravatar #7 - phil513
4. aug. 2009 22:15
TAK ALLE SAMMEN!!!!!!!!!!!!!
#3 det var virkelig et godt link!!!!!!!!!!!1
Gravatar #8 - Ronson ⅍
4. aug. 2009 22:24
SELV TAK!!!!!!!!!!!!

Nu kan vi jo lige så godt smide alle dem vi kender. Jeg er selv stor bruger af erdetjul.nu, da man til tider kan komme i tvivl.
Gravatar #9 - gnаrfsan
4. aug. 2009 22:28
Ronson (8) skrev:
Nu kan vi jo lige så godt smide alle dem vi kender.

Tjah, hvor ikke...
Jeg er ikke så god til at bestemme mig, men det er Jakob.

Gravatar #10 - ajust
4. aug. 2009 22:34
www.hasthelargehadroncolliderdestroyedtheworldyet.com

Komplet med et RSS feed og en disclaimer i source koden ;)
Gravatar #11 - qed
4. aug. 2009 22:35
Af en eller anden underlig grund, minder den mig utrolig meget om MadiZones 404.. :)
Gravatar #12 - Cloud02
4. aug. 2009 22:48
Gravatar #13 - GormDK
4. aug. 2009 22:53
http://erdetbritney.dk/ er lige en tand mere avanceret end de andre ;)
(Jeg har faktisk holdt øje med den en gang de spillede hende på p3, og det virkede :O)
Gravatar #14 - cazotaro
5. aug. 2009 12:14
Ikke for at være på tværs af alle jeres links og fancy computertekniske løsninger, men man kunne også bare benytte en almindelig kalender, og så finde datoen?

Dette kan selvfølgelig også foregå 'computerteknisk' på en mobiltelefon (min egen favorit:P) eller kalendere på nettet - googles fx.
Derudover er ugenumrene også skrevet i nogle kalendre til windows sidepanel, hvor det egentligt undrer mig at det ikke er i den kalender der kommer frem når man klikker på uret i nederst i højre side i menulinjen.
Gravatar #15 - MiniatureZeus
5. aug. 2009 12:19
Til Mac / OS X kan jeg kun anbefale "MenuCalendarClock" fra Objectpark.
Bruger den hele tiden..
Gravatar #16 - Tumleren
5. aug. 2009 13:16
Rainlendar! Woo!
Gravatar #17 - lorric
5. aug. 2009 13:24
Hvis man bruger Google Calendar, så check http://sites.google.com/site/gcalweeknumbers/googl...
Gravatar #18 - zin
6. aug. 2009 07:53
#17: You, sir, win one Internetz.
Gravatar #19 - trylleklovn
6. aug. 2009 08:40
Jeg stemmer for at vi afskaffer ugenumre. Det er unødvendigt når vi han langt superiore systemer, som f.eks. dato..
Gravatar #20 - doh09
6. aug. 2009 08:41
Gravatar #21 - reefermadness  
6. aug. 2009 11:49
#19 Hørt! Det er efterhånden kun folk over 50 og skolelærere der regner i uger istedet for dag/måned :)
Gravatar #22 - vandfarve
6. aug. 2009 11:52
#19-21 Vi kan da ligeså godt droppe månedsystemet og bare regner i dage, altså tælle dagen fra 1. januar til 31. december og give dem det tilsvarende tal fra 1 til 365 (366).

Det gør det amerikanske militær vist, og på den måde undgår man mange misforståelser. Vi kan altid lave et talsystem siddeløbende med vores datosystem, indtil folk har vænnet sig til det.

Sværere er det jo ikke, for vi skiftede jo også over til det metriske system et tidspunkt i sidste eller forrige århundrede, ligesom briterne er i gang med det.
Gravatar #23 - trylleklovn
6. aug. 2009 12:01
#22 Kan forestille mig visse problematiske sætninger..
Som f.eks. "det køber jeg til d. første"
Gravatar #24 - arne_v
6. aug. 2009 12:59

Det vil blive en noget vanskelig ændring. Problemet er at der er rigtigt meget som er per måned og at månederne ikke er lige lange.
Gravatar #25 - reefermadness  
6. aug. 2009 19:54
#23 ... Det kunne da være meget rart hvis det kun var den første en gang om året :-P
Gravatar #26 - gentox
6. aug. 2009 20:10
Det kunne være lidt deprimerende når lønnen bliver udbetalt lige før den første, men på den anden side også lidt af en optur når det så endelig sker.

Er ret bange for at den nuværende økonomiske krise ville blegne, i forhold til de problemer der ville opstå det sidste kvartal på året ;)
Gravatar #27 - vandfarve
6. aug. 2009 21:13
#22 Der er ingen forskel på at sige "d. 1. i næste måned" i forhold til at sige "dag nr. 72". Det handler om vane.

#23 Well, der er alligevel ingen logisk grund til, at månederne er forskellige udover tradition. Eksempelvis, fastlønnede personer får den samme løn i måneder med 28 dage (ca. 20 arbejdsdage) og måneder med 31 dage (ca. 22-23 arbejdsdage). Med et svuptag kunne det ændres.

Lønnen kunne udbetales på ugebasis. Alle ville vinde undtagen arbejdsgiverne, men der kan sagtens argumenteres for, at det er meningsløst, at man skal vente en hel måned på at få sin løn, da arbejdsgiverne kan indkassere renterne på lønnen.

#26 Jeg argumenterer desværre ikke for, at lønnen stadig skal udbetales den første ved det nye system. Når alle bolde er i luften, så kan vi lige så godt revolutionere systemet, som vi har haft i mere eller mindre grad i vores/tidligere civilisationer i 2000 år.

Er det ikke på tide med en luftforandring, når systemet ikke er perfekt, men at vi har muligheden for at gøre det?
Gravatar #28 - arne_v
6. aug. 2009 21:23
vandfarve (27) skrev:
Der er ingen forskel på at sige "d. 1. i næste måned" i forhold til at sige "dag nr. 72". Det handler om vane.

Ikke helt rigtigt.

Opsplit i dd og mm gør det nemmere at huske end ren ddd.

Man husker nemmere små tal end store tal. Man husker nemmere navne end tal. Og månedsnavnene giver associationer til deres årstid som gør dem nemmere at huske.

Gravatar #29 - arne_v
6. aug. 2009 21:25
vandfarve (27) skrev:
Er det ikke på tide med en luftforandring, når systemet ikke er perfekt, men at vi har muligheden for at gøre det?

Jeg kan ikke se pointen i at skifte til et system som gør det vanskeligere at huske og bruge en masse penge på at ændre systemer, bare for at få "luftforandring".
Gravatar #30 - MiniatureZeus
6. aug. 2009 21:31
#22 Hvordan er briterne igang med at gå fra det imperialistiske system til det metriske ?
Gravatar #31 - gnаrfsan
6. aug. 2009 21:32
#30: Igennem min længere periode i WoW med hovedsageligt britter, der foretrækker de fleste at man omtaler længde i meter.
Gravatar #32 - vandfarve
6. aug. 2009 21:33
arne_v (28) skrev:
Opsplit i dd og mm gør det nemmere at huske end ren ddd.

Point taken, men det kommer stadig ikke uden om problemet, at vores nuværende system er problematisk. Hvis jeg spørger dig, hvor mange dage der er fra 4. april til 27. juli, så vil du bruge væsentlig meget mere tid på at regne det ud, end hvis jeg spurgte dig, hvor mange dage der er fra 92. dage til 205. dag.

Desuden er der intet problematisk i at huske, at 0-30 (ish) er vinter, 31-120 (ish) er forår, osv. Vores kalender passer alligevel ikke med jordens årstider, som endda skifter voldsomt pga. (naturlige og/eller menneskeskabte) klimaforandringer.

arne_v (29) skrev:
Jeg kan ikke se pointen i at skifte til et system som gør det vanskeligere at huske og bruge en masse penge på at ændre systemer, bare for at få "luftforandring".

Det var blot for at benytte et nyt argument, da jeg allerede grundigt har argumenteret for at skifte det ud. Du er velkommen til at læse de andre, hvis du ikke finder ovenstående så seriøst, da det heller ikke er ment sådan... :)

MiniatureZeus (30) skrev:
#22 Hvordan er briterne igang med at gå fra det imperialistiske system til det metriske ?

Britterne er igen med at skifte deres vægtmål ud (fra imperialistisk til metrisk), men det er nyt for mig, at de også forsøger med længdemålene, jævnfør #31!
Gravatar #33 - arne_v
6. aug. 2009 21:41
MiniatureZeus (30) skrev:
Hvordan er briterne igang med at gå fra det imperialistiske system til det metriske ?

De er stort set skiftet.

Miles i trafikken er en af de få der er tilbage.

http://en.wikipedia.org/wiki/Metrication_in_the_UK siger:

Since 1 January 2000, all loose goods sold by reference to units of quantity must, by law, be weighed and sold using metric units, but traditional units may be displayed as "supplementary indications". Non-metric units allowed by UK law for economic, public health, public safety or administrative use from 1 January 2000 are limited to:

* the mile (~1.6 km), yard (91.44 cm), foot (30.48 cm) and inch (2.54 cm) for road traffic signs, distance and speed measurement,
* the pint (568 ml) for the dispensing of draught beer and cider, and for the sale of milk in returnable containers,
* the troy ounce (~31 g) for transaction in precious metals.
Gravatar #34 - arne_v
6. aug. 2009 21:45
vandfarve (32) skrev:
Britterne er igen med at skifte deres vægtmål ud (fra imperialistisk til metrisk), men det er nyt for mig, at de også forsøger med længdemålene, jævnfør #31!

Det meste skiftede altså for 20-40 år siden.
Gravatar #35 - vandfarve
6. aug. 2009 21:46
#34 My bad!

Jeg har for flere år siden stadig stødt på briter, der bruger det imperialistiske, men det er hovedsageligt på markeder og ældre mennesker, så det giver god mening! ;)
Gravatar #36 - arne_v
6. aug. 2009 21:47
vandfarve (32) skrev:
Hvis jeg spørger dig, hvor mange dage der er fra 4. april til 27. juli, så vil du bruge væsentlig meget mere tid på at regne det ud, end hvis jeg spurgte dig, hvor mange dage der er fra 92. dage til 205. dag.

Korrekt. Men det er ikke ret tit man har brug for den operation.

vandfarve (32) skrev:
Desuden er der intet problematisk i at huske, at 0-30 (ish) er vinter, 31-120 (ish) er forår, osv.

Jeg vil mene at det er betydeligt nemmer at huske at December, Januar og Februar er vinter måneder end at huske dagsnumrene.

vandfarve (32) skrev:
Vores kalender passer alligevel ikke med jordens årstider, som endda skifter voldsomt pga. (naturlige og/eller menneskeskabte) klimaforandringer.

Årstiderne skifter altså ikke specielt meget.
Gravatar #37 - vandfarve
6. aug. 2009 21:52
arne_v (36) skrev:
Årstiderne skifter altså ikke specielt meget.

Just wait'n'see. I Grønland er forårets første dag "forskudt" ca. 10 dage på de sidste få årtier. Ændringerne er ikke så store i Danmark, men de er der (de sker blot for langsom til, at én generation kan se det direkte), og de vil accelere.
Gravatar #38 - arne_v
6. aug. 2009 21:58

Næppe.

Årstidene er fundamentalt givet via jordens cirklen omkring solen.

Den er udenfor menneskets påvirken.

Derfor vil de 4 årstider ikke flytte sig.

Hvad der er typisk vejr for en given årstid kan ændre sig.

Gravatar #39 - vandfarve
6. aug. 2009 22:06
arne_v (38) skrev:

Næppe.

Årstidene er fundamentalt givet via jordens cirklen omkring solen.

Den er udenfor menneskets påvirken.

Derfor vil de 4 årstider ikke flytte sig.

Hvad der er typisk vejr for en given årstid kan ændre sig.

Oh really?

http://www.science.ku.dk/nyheder/190607/ skrev:
Foråret i Nordøstgrønland begynder tidligere og tidligere. Det kan betyde, at dyr - f.eks. vadefugle - vil klare sig bedre fremover p.g.a. klimaændringerne, fordi sommeren bliver længere og afkommet dermed får bedre tid til at ruste sig til vinteren. I dag starter nogle planter og dyr i Nordøstgrønland deres sommercyklus over 30 dage tidligere end de gjorde for blot 10 år siden. Der er ikke tidligere observeret så dramatiske ændringer som følge af varmere forår i arktiske egne. Bag de opsigtsvækkende forskningsresultater står Toke T. Høye, Ph.d-studerende ved Center for Makroøkologi på Biologisk Institut, Københavns Universitet og Danmarks Miljøundersøgelser, Århus Universitet. Han har netop fået publiceret de nye resultater som forsidehistorie i det internationalt anerkendte tidsskrift Current Biology.

Det er selvfølgelig de mest ekstreme begivenheder, der berettes om her, men af visse dyr eller planter på Nordøstgrønland opfattes det, som om sommeren "kommer" 30 dage før i forhold til for 10 år siden.

Vi kan altid diskutere, hvorvidt ændringerne er menneskeskabte eller sket på som følge af naturlige begivenheder, men det er hævet over enhver tvivl, at der er sket ændringer.
Gravatar #40 - arne_v
6. aug. 2009 23:39
vandfarve (39) skrev:

Det er selvfølgelig de mest ekstreme begivenheder, der berettes om her, men af visse dyr eller planter på Nordøstgrønland opfattes det, som om sommeren "kommer" 30 dage før i forhold til for 10 år siden.

Vi kan altid diskutere, hvorvidt ændringerne er menneskeskabte eller sket på som følge af naturlige begivenheder, men det er hævet over enhver tvivl, at der er sket ændringer.

Jeg er ikke uenig i substansen af det de beretter om.

Men jeg er uenig i deres terminologi.

Hvis "pladerne" rokerede lidt rundt således at Grønland kom ned hvor Spanien ligger nu, så ville der per deres logik være sommer hele året rundt. Mens man idag med Spanien har fire årstider.

Det er i virkeligheden en indikation på at forfatteren selvom der skrives om klimaændringer ikke har forstået klimaændringer.

Vinter er de koldeste 3 måneder, sommer er de 3 varmeste måneder og foråret er det imellem vinter og sommer.

(på den nordlige halvkugle altså)

Det er ligegyldigt om der er -20, -15 og -5 eller 15, 20 og 25 grader i vinter, forår og sommer.

Tidligere forår er hvis foråret starter tidligere uden at der er en generel temperatur stigning.

Og det kan næppe lade sig gøre, da de ville kræve at jorden ændrede hastighed rundt om solen.

En generel temperatur stigning er ikke tidligere forår - det er en klimaændring.

Gravatar #41 - lorric
7. aug. 2009 07:57
ZiN (18) skrev:
#17: You, sir, win one Internetz.

Juhuuu, all ur Internetz are belong to me nau!
Gravatar #42 - cazotaro
7. aug. 2009 08:45
Så kunne man passende afskaffe tidszoner samtidig, og fx kun bruge Greenwichtiden. Eneste forskel er at solen står op kl 7 i stedet for 8 i Danmark, og du går i seng kl 22 i stedet for 23. Og så at (nogle af) amerikanerne står op kl 13 og går i seng kl 04. Eneste forskel er jo vaner ift. tal? Der i øvrigt kun skaber forvirring.

Tror det vil være utroligt besværligt at ændre folks vaner, om ikke andet skal argumenterne nok være rimelig hårdt slående, for at en så markant ændring skal træde i kraft.
Gravatar #43 - vandfarve
7. aug. 2009 08:58
#40 I så fald snakker vi forbi hinanden, idet jeg (og resten af klimaeksperterne) opererer med en definition, hvor man definerer årstiderne ift. en base. Når man registrerer ændringer i planters og dyrelivets adfærd som følge af anderledes vejr, så konkluderer jeg (vi), at årstiderne har skiftet.

Du, on the other hand, har taget et mere statisk standpunkt i din forståelse af årstiderne, som egentlig er forståeligt og tilstrækkeligt ift. dagligdagen, men når man skal begynde at klimaforandringer, så giver det ingen mening at definere sommeren 2009 som sommeren 1999, da der er sommerligende tilstande allerede lang tid før, at sommeren burde begynde.

Lige en sidste ting, dog:

arne_v (40) skrev:
En generel temperatur stigning er ikke tidligere forår - det er en klimaændring.

I beg to differ. Der er ikke sket en generel temperaturstigning over hele kloden, da særlig de arktiske og anarktiske egne er meget hårdt ramt. Du ser ikke sommerlignede tilstande 30 dage før i Danmark eller ved ækvator, end du burde, men det gør du på Grønland.

Det giver grundlag for at sige, at der både sker klimaændringer i disse øjeblikke, men også at de fire årstider får nogle andre karakteristika. Foråret bliver længere, sommeren varmere og længere, efteråret mildere, ikke så meget nedbør i vinterperiden, osv.
Gravatar #44 - arne_v
8. aug. 2009 01:32
vandfarve (43) skrev:
I så fald snakker vi forbi hinanden, idet jeg (og resten af klimaeksperterne) opererer med en definition, hvor man definerer årstiderne ift. en base.

Jeg har svært ved at tro at seriøse klimaeksperter skulle definere forår som værende en bestemt absolut temperatur i et givet land.

Hvis klimaændringerne bliver tilpas voldsomme så kan et sted have sommer hele året eller vinter hele året.

Det giver ingen mening.

Man er nødt til at definere årstiderne relativt.

Check også:

http://amsglossary.allenpress.com/glossary/search?...
Gravatar #45 - vandfarve
8. aug. 2009 09:41
#44 Det er jo netop relativt, da men bruger det som målestok for at forstå klimaet og dets konsekvenser bedre! Jeg kan slet ikke se noget problem, for du ved tydeligvis, hvad jeg snakker om...
Gravatar #46 - Niklas H
8. aug. 2009 11:22
Det er kun på Newz.dk at man kan finde en tråd om ugenumre blive afsporet til at handle om klimaændringer og årstider :D
Gravatar #47 - vandfarve
8. aug. 2009 14:18
#46 Schh... Nu må du ikke afsløre slutningen. Jeg vil jo have ret! Mig mig mig mig, arh!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login