mboost-dp1

Idéer til at overvåge ISP Uptime

Gå til bund
Gravatar #1 - IT-ekspert Kejser
11. aug. 2013 09:33
Jeg er noget træt af Yousees stabilitet hos mig. Så jeg kunne godt tænke mig at få en mere grundig oversigt over hvor meget nedetid jeg har - andet end når jeg skal bruge nettet og det ikke virker. Jeg søger derfor idéer til hvordan dette kan gøres nemmest/optimalt.

På arbejde bruger vi FrameFlow til at holde øje med vores kunder - men jeg har - indtil videre - ikke en maskine stående tændt hele tiden.

Kan man bruge en tjeneste på nettet som på en måde kan komme i kontakt med en enhed/service på LAN siden og gemme resultatet som man kan bruge til en graf eller lign.?

I princippet kunne jeg vel sætte en Raspberry PI op med et script som pinger google dns og skriver resultatet i en fil som så kan indlæses i f.eks. excel til en graf? (skal dog have newz-hjælp til et sådan script).

Jeg har også mulighed for at sætte en win boks op med enten server eller desktop på hvis det er mere optimalt.

Skyd løs med idéer.........
Gravatar #2 - gramps
11. aug. 2013 10:35
Det værste med YouSee er at de nærmest ikke anerkender problemer som påvirker under 100 kunder.
Gravatar #3 - Hubert
11. aug. 2013 11:04
Jeg ville bruge traceroute istedet for icmp mod dns serveren. Det vil give dig en lidt bedre ide om hvor du skal pege fingeren hen når du skal fejlmelde til Yousee.
Gravatar #4 - IT-ekspert Kejser
11. aug. 2013 11:28
God idé Hubert. Må installere noget Noobs på min Pi.

Nogen som kan hjælpe med et script til at logge tracert?

- edit -

Er tracert ikke unødvendigt når jeg bare vil vide når mit modem bliver smidt af nettet? Døjer meget med at den smider nettet og bare står og forsøger at connecte igen. Nogle gange virker en genstart - andre gange gør det ikke. Tekniker har været her og måle og kan ikke finde fejl.
Gravatar #5 - Slettet Bruger [1226862939]
11. aug. 2013 11:38
Hvis du har noget software du kan bruge til at overvåge dig eksternt fra, så har jeg en server der kører 24/7.
Gravatar #6 - IT-ekspert Kejser
11. aug. 2013 11:43
Lyder som en ide til YUS - Yvossens Uptime Service :D

Det kunne lade sig gøre med FrameFlow MSP software (90 dages prøvetid) og en klient kørende på en laptop her i huset.

FrameFlow har et webinterface hvor man kan logge ind og se grafer og modtage sms/emails ved notifikationer.
Gravatar #7 - Slettet Bruger [1226862939]
11. aug. 2013 11:55
Jeg kan se at FrameFlow bare sender ping requests til destinationen. Det er nok muligt at lave et hurtigt værktøj der i stedet laver en tracert og smider en tekst fil ud på en http service.
Gravatar #8 - Hubert
11. aug. 2013 13:06
IT-ekspert Kejser (4) skrev:
God idé Hubert. Må installere noget Noobs på min Pi.

Nogen som kan hjælpe med et script til at logge tracert?

- edit -

Er tracert ikke unødvendigt når jeg bare vil vide når mit modem bliver smidt af nettet? Døjer meget med at den smider nettet og bare står og forsøger at connecte igen. Nogle gange virker en genstart - andre gange gør det ikke. Tekniker har været her og måle og kan ikke finde fejl.

Klart at hvis du allerede ved hvor problemet findes så er en traceroute nok en smule overkill. Hvis problemet er dit kabelmodem så ville jeg bare starte en ping i mod nærmeste gateway. Har du prøvet at få et nyt kabelmodem fra Yousee?
Gravatar #9 - IT-ekspert Kejser
11. aug. 2013 13:25
Er på mit 3. modem siden vi flyttede ind pr. 1. marts i år.
Gravatar #10 - Hubert
11. aug. 2013 14:34
Falder TV signalet også ud eller er det kun internettet der forsvinder?
Gravatar #11 - IT-ekspert Kejser
11. aug. 2013 14:41
Kun net. Ingen bøvl med tv-signalet.
Gravatar #12 - Hubert
11. aug. 2013 15:14
Kan du pinge ydersiden af modemet når det sker?
Gravatar #13 - IT-ekspert Kejser
11. aug. 2013 15:19
Får intet svar. Selvom jeg enabler Remote Administration.

Netgear CG3000 Cable Modem.
Gravatar #14 - Hubert
11. aug. 2013 15:24
Kan du pinge ydersiden når der fungerer?
Gravatar #15 - quadcore
11. aug. 2013 15:55
For at dokumentere oppe/nede-tider:
Nu kender jeg godt nok ikke kabelmodem'et, men jeg ville da starte med at undersøge, om den selv har en log - og/eller mulighed for at aflevere samme ved hjælp af f.eks. syslog.

Dernæst ville jeg undersøge, om den har SNMP, så den kan overvåges, og evt. om den selv kan sende SNMP traps. Hvis udstyret kan dette, så ville jeg kigge efter noget SNMP-enabled software, som man kunne sætte op.
Alt dette i hjemmet, altså på indersiden af firewall.

Omkring øvrig troubleshooting:
Hvis du har haft tekniker på besøg, har han vel undersøgt og målt på kabler/signalkvalitet helt frem til, hvor modemet er tilsluttet?
Og du har ikke billige splitters eller antenneforstærkere, som teknikeren ikke har set?

Bliver kablemodem'et varmt?

Gravatar #16 - gramps
11. aug. 2013 16:09
CG3000 har en intern log som Yousee kan tilgå. Jeg har også haft problemer med udfald, og der kunne supporten tilgå loggen og se at modemmet taber forbindelsen en gang imellem.
Gravatar #17 - IT-ekspert Kejser
11. aug. 2013 16:13
Nej. Heller ikke når nettet virker.

Jeg kan ikke finde noget med SNMP. Tekniker og målt, tjekket og kontrolleret kabel i stuen fra antennestikket i væggen til modem. og målt i boksen for enden af rækkehusene og på noget han kaldte ø´en. Der var ingen flaps som han kaldte det.

Der var intet i galt med signalet siger han.

-edit-
Ingen af de 3 modems blev varme
-edit slut-

Jeg har lige taget et screenshot af de sidste linjer ved nedbruddet i torsdags. http://peecee.dk/upload/view/418470

Supporterne nævnte ikke noget om loggen. Men de kan jo heller ikke se den når modemet er nede.
Gravatar #18 - kasperd
11. aug. 2013 17:30
IT-ekspert Kejser (1) skrev:
Kan man bruge en tjeneste på nettet som på en måde kan komme i kontakt med en enhed/service på LAN siden og gemme resultatet som man kan bruge til en graf eller lign.?
Thinkbroadband har en service som kan lave nogle meget overskuelige grafer. Her er et eksempel http://www.thinkbroadband.com/ping/share/f0830db03...
Gravatar #19 - IT-ekspert Kejser
11. aug. 2013 18:51
Efter kasperd´s forslag er her en graph på min forbindelses latency og packet drops med ICMP: http://www.thinkbroadband.com/ping/share/7132469db...

Spændende at se om en uge hvor meget af den som er rød.
Gravatar #20 - Slettet Bruger [1226862939]
11. aug. 2013 19:04
http://www.thinkbroadband.com/ping/share/9b1080196... - men kører okay ser det ud til.

Generelt ser den dog sådan her ud: http://www.thinkbroadband.com/ping/share/b61698f07...
Gravatar #21 - kasperd
11. aug. 2013 20:21
IT-ekspert Yvossen (20) skrev:
Generelt ser den dog sådan her ud: http://www.thinkbroadband.com/ping/share/b61698f07...
Er det en privat fibernet forbindelse? Det ser næsten lige så effektivt ud som en forbindelse til en vserver i et datacenter: http://www.thinkbroadband.com/ping/share/af18313b0...
Gravatar #22 - Slettet Bruger [1226862939]
11. aug. 2013 20:23
Ja, det er en privat fiber forbindelse fra SE.
Gravatar #23 - quadcore
12. aug. 2013 00:44
hø.. jeg prøvede lige at google 'missing BP Configuration settings'

bl.a. læste jeg lidt på et australsk forum, hvor diverse kunder klager deres nød over netop dette modem - og fejlen lyder noget, som det, du beskriver...

http://forums.whirlpool.net.au/archive/1687807

og ikke mindst:
http://forums.whirlpool.net.au/forum-replies.cfm?t...

Her er der faktisk en bruger, som oplever, at en tekniker laver et forsøg, som ser ud til at løse problemet, men beder brugeren om at holde det hemmeligt.

Senere, i tråden, røber Assimilator det alligevel:

.au whirlpool forums, Assimilator skrev:
The docsis 3 modems have Load Balancing turned on by default from what I understand when a node gets congested it switches your bonded 4 channel downstream to a different set of 4 channel RF frequencies. For some unknown reason this was causing a brief timeout on the modems, so as a fix they disabled Load Balancing on my modem

Optus have not told me if the cause is a result of some other change like they enabled load balancing at the nodes/exchange or what on the 12th of November when all this started and they have not told me what they are going to do to fix this for everyone rather than the ad-hoc modem fix. Perhaps they are waiting for Cisco and Netgear to respond with a fix.

If Optus have attempted Load Balancing to try and improve speed then this is a nasty backfire to find out that the modems that Cisco and Netgear have supplied can't handle load balancing on the bonded 4 channels because Load Balancing is a good thing when it work from experience I've had with large with workplace networks. I hope that Cisco and Netgear fix this for Optus. But remember the last two paragraphs could just be all speculation and i hope to hell optus dont punish me for posting this.

Måske kunne du prøve det ?
Og hvis det virker hos dig, så var det nok en god idé at fortælle Yousee om løsningen?
Gravatar #24 - IT-ekspert Kejser
12. aug. 2013 09:16
Tekniker #2 ringede for lidt siden. Han sagde det kunne være pga. varme. CPUen sidder i bunden af kassen (når den ligger ned uden foden til vertikal placering). Og ganske rigtig den er varm.

Tekniker sagde det kunne få den til at gå ned.

Så nu har jeg sat foden på igen så den luftkøles.
Gravatar #25 - Slettet Bruger [1226862939]
12. aug. 2013 09:20
Sæt en blæser i den. :)
Gravatar #26 - IT-ekspert Kejser
12. aug. 2013 11:11
Har tænkt at tage den ud af skabet den står i* (kun boks og ledninger - ingen strømforsyning eller stikdåse). Så kan den få mere luft og afgive temperatur til omgivelserne.

-edit-
* skabslågen den står i er ca 30x30x30 cm. med 2x32 mm hulborshul i bagpladen. Dvs lukket rum. Den kan skifte plads til en hylde i samme møbel uden front og bagplade = luft.
Gravatar #27 - Slettet Bruger [1226862939]
12. aug. 2013 11:31
Elektronik i indelukkede områder er altid en god ting. :)
Gravatar #28 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
12. aug. 2013 11:37

Det er da det mest sikre, brandmæssigt :P
Gravatar #29 - IT-ekspert Kejser
12. aug. 2013 11:38
Lukkede rum er konevenligt men ikke IT/brand-venligt.
Gravatar #30 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
12. aug. 2013 11:48
Well, hvis computeren bryder i brand i et lukket rum (hvis det da har brandsikre vægge) - så sker der jo ikke en dyt, da den hurtigt vil slukke sig selv ^^)
Gravatar #31 - kasperd
12. aug. 2013 14:27
PHP-Ekspert Thoroughbreed (30) skrev:
hvis computeren bryder i brand i et lukket rum (hvis det da har brandsikre vægge)
Hvor mange skabe laves af brandsikre materialer? De fleste laves af træ, og sådan noget kan godt brænde. Er elektronik, der ikke kan komme af med varmen, ikke den næsthyppigste årsag til brande i private hjem?
Gravatar #32 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
12. aug. 2013 14:58

Nu tænkte jeg mere hvis man lavede en specifik elektronik-kasse. Gips, eller whatever.

Dog vil en trækasse også være rimelig brandsikker, takket være pyrolysen går branden ud da ilten hurtig bliver fortrængt.

Og hvis der ikke bliver tilføjet ny ilt, går den ud helt af sig selv.
Gravatar #33 - Chewy
12. aug. 2013 15:06
@ #32
Og hvis der ikke bliver tilføjet ny ilt, går den ud helt af sig selv.

Men hvor mange skabe er hermetisk lukkede?
Det gennemsnitlige skab har som udgangspunkt huller langs kanten på fronten, og hvis der er to skabsdøre også langs midten af skabsdøren...
Gravatar #34 - Svindleren
12. aug. 2013 15:11
har været igennem samme problemer flere gange, hvor tv signalet virker, men hvor nettet er nede. Nogle gange skyldtes det renovering omkring deres kabler, andre gange var det tilfældigt.

Har fået byttet netgear modem to gange nu, hver gang har det virkert i et pr måneder, hvorefter problemet opstår igen.

har fået skiftet modem her for ca 3 uger siden, og det har så kørt uden problemer indtil videre.

nu venter jeg på at problemet kommer igen. har manuelt skrevet ned, de tidspunkter hvor nettet har været nede (1 gang indtil videre).
Gravatar #35 - ko
12. aug. 2013 16:01
Hvis man ser bort fra den elendige firmware i deres netgear, så har Yousee kørt uden de store problemer her i flere år.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login