mboost-dp1

Ingen THX lyd på mit Soundblaster X-FI Fatal1ty

Gå til bund
Gravatar #1 - Mort
20. okt. 2007 07:49
Jeg har købt mig et Soundblaster X-FI Fatal1ty lydkort fordi det var THX certificeret og derefter købt en digital udgangs connector til mit lydkort for at forbinde lydkortet til mit højtalersystem med et optisk SPDIF kabel, for at få THX lyd ud af det.

Desværre får jeg kun lyd i de 3 forreste højtalere når jeg bruger den digitale udgang på lydkortet, hvilket må siges at være lidt af en begrænsning når jeg gerne ville have THX lyd ud af det. På mit højtaler system kan jeg se at det signal det modtager fra lydkortet er stereo lyd og altså ikke 5.1 surround som det burde være.

Jeg har skrevet 5-6 mails til Creative, men desværre lugter svarene stort af at Creative har outsourcet deres support til Indien og dem der nu har supporter kan ikke finde en løsning hvis den ikke allerede står i deres knowledge base. Mine support mails bliver besvaret af en ny hver gang og de spørger altid de samme spørgsmål (Om hvordan kablerne sidder i, hvilke drivere der er installeret, alle de ting som jeg allerede har beskrevet for dem ER i orden).

Er der nogen af jer som har haft held med at få THX surround lyd ud af at Creative X-FI lydkort og i så fald hvordan ?
Gravatar #2 - Norrah
21. okt. 2007 21:57
Jeg får nok fingrene i et i X-Fi kort i morgen. Men umiddelbart vil jeg sige det er dine højtalere det er galt med, for man mister sjældent "dele" af lyden med et digitalt signal. Enten så er det der, eller også er det ikke!

Hvad har du af højtalere? Og er det Coxialt eller Toslink som du overføre med?
Gravatar #3 - Xill
21. okt. 2007 22:04
#2.. efter som han skriver at han kan SE at signalet er stereo lyd.

må man gå ud fra at han på modtageren er i stand til at modtage flere forskellige signaler og at han der kan se hvad der modtages.

det er nok mere spændende at vide noget om den "digital udgangs connector" som du har købt ..

for ikke at snakke om at du godt lige kunne skrive noget om hvordan kablerne sidder i, hvilke drivere der er installeret, og hvad ellers du bare mener er "ER i orden"
Gravatar #4 - Norrah
21. okt. 2007 22:26
#3 jeg gik stærkt ud fra han er i stand til at få programmet til at sende det rigtige signal. Så med mindre hans afspiller er sat op til at sende noget forkert. Så er det nu stadig min konklusion.

Men indrømmet det er da muligt at "sende" et DD signal ud som stereo hvis man ikke gør det ordentligt. Så vi tager det da den vej også.

Download: videoLan - vlc

Start programmet /* Uha uha, den var tricky.
Gå ind i opsætning - prefferences
Vælg Lyd - UdgangsMuduler.

Click advanced Settings til.
Vælg udgangs Modulet: Win32 WaveOut Extension Output

Genstart Programmet. /* Desværre nødvendigt, eneste grund til jeg siger det.

Sæt filmen til at køre ved at bruge vlc.

Højre Click på billedet og vælg: "A/52 over SPDIF".

Hvis du har valgt det rigtige lydspor så burde lyden nu være helt rigtig. Hvis det ikke virker. Så skriv igen.

Hvis det virker, så skriv igen igen. Så kan vi sikkert få det til at virke permenent på de andre programmet også. Det er bare nemmere for mig/os at gøre noget når man har noget fysisk at forholde sig til.
Gravatar #5 - gentox
22. okt. 2007 06:25
THX er ikke en lyd standard.
Det er en blåstempling af et stykke hardware, som betyder at det overholder en given standard.

Derimod er AC3/Dolby Digital, DTS osv. Lyd standarder.

Ved godt det ikke hjælper, men er træt af at folk ikke ved at en THX certificering, kun er et OK fra et THX udvalg.

http://en.wikipedia.org/wiki/THX
Gravatar #6 - zfire
22. okt. 2007 06:33
#1 hvis det du prøver at afspille kun har 2 kanaler kan du prøve at lege med creatives CMSS-3D som kan få 2 kanaler til at spille som 5.1, uden at have det på spiller mine højtalere nemlig også kun ud af 2 kanaler når jeg hører musik samt ser videoer som ikke har 5.1
bare et lille forslag hvis du ikke har prøvet det i forvejen
Gravatar #7 - Mort
23. okt. 2007 21:24
#2 Højtalerne fejler ikke noget, alle højtalerne virker fint hvis jeg bruger den analoge indgang.

Det digitale udgangsmodul er et Creative Sound BlasterDigital I/O Module, som er forbundet til den digitale udgang på lydkortet.

Det optiske SPDIF kabel jeg bruger er et TOSLINK kabel, som er forbundet til TOSLINK udgangen på det digitale I/O modul.

Højtalerne er Logitech Z 5500 Digital og er forbundet til TOSLINK kabelet via TOSLINK indgangen.

Lydkort driverne er Creative SB X-Fi version 5.12.6.1187 (Det nyeste som Creative har på deres webside og på deres automatiske download service, til det lydkort).

Min formodning om at disse ting er iorden er udfra følgende fakta:
1) Højtalernes indbyggede diagnostic giver lyd ud af alle højtalerne, så alle højtalerne virker og er korrekt forbundet.
2) Højtalernes kontrol panel skriver at det digitale signal er modtaget, er 96KHz og er stereo, så højtalerne må nødvendigvis være korrekt forbundet til lydkortet da de ellers ville sige at der intet digitalt signal var.
3) Bruger jeg den analoge indgang i højtalerne (Og analoge udgange i lydkortet) virker alle højtalere fint med surround, altså virker højtalere og lydkort fint sammen i surround.
4) Det DirectSound program jeg har lavet kan successfuldt gengive surround lyd i alle højtalere, ligeledes kan alle de 3D spil jeg har prøvet så DirectX virker også.

#4: Det lykkedes mig at få lyd ud igennem alle højtalerne ved at sætte VLC op som du beskrev. Da jeg gjorde det viste højtalerne også at de fandt et digitalt surround signal.

Jeg havde nu godt nok forventet at jeg kunne få et surround signal ud igennem den digitale udgang, i alle de DirectSound programmer som bruger surround sound (Som feks 3D spil), men bruger jeg dem får jeg kun stereo lyd.
Gravatar #8 - Norrah
23. okt. 2007 22:35
#7 spil er desværre ikke designet til at skulle kunne køre optisk. Spilene forventer at dit lydkort selv dekoder og sender signalerne rigtigt ud. Så med mindre du kan dekode lyden, inden du sender den ud. Så som DTS connect, hvilket burde* løse problemet. Så vil din receiver bare modtage det som stereo, eventuelt omdanne det til Pro Logic. Det er på ingen måde lige så godt som the real deal.

Da jeg ikke kender X-fi godt nok endnu. Mit er stadig undervejs. (købt for over en måned siden) så kan jeg ikke svare dig på hvordan X-fi kan opsættes til optisk fler' kanals lyd. Mit bedste bud, so far, er desværre de analoge kabler.

For lige at gøre det helt klart, så ligger problemet i at din "modtager" til højtalerne. Forventer nogle specifikke signaler(DD,DTS), som ikke er hvad den modtager, SPDIF betyder reelt set bare at lyden bliver sendt videre for at blive dekodet andet steds. Og da spillet ikke sender lyd i de formater, behandler den det bare som helt normal stereolyd.

*har desværre ingen praktiske erfaringer for dette virker, min pc går ned hvis jeg aktivere DTS connect på mit onboard, og mit X-fI prelude som understøtter dette, forventes nu først d. 5 nov. :(
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login