mboost-dp1
Installere Ubuntu (eller lig. "let" linux) på SD kort
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Hej
Er det muligt?
At installere en Ubuntu på et SD kort, således at man kan sætte SDkort i en bærbar, boote fra SDkortet og køre Os derfra?
Jeg er bekendt med en Live Ubuntu, men anser den som lidt dum, da jeg vel ikke kan gemme indstillinger og evt. installerede programmer fra imellem genstarter.
Så hvis man nu kunne bruge et SD kort som HDD ville det være cool
Er det muligt?
At installere en Ubuntu på et SD kort, således at man kan sætte SDkort i en bærbar, boote fra SDkortet og køre Os derfra?
Jeg er bekendt med en Live Ubuntu, men anser den som lidt dum, da jeg vel ikke kan gemme indstillinger og evt. installerede programmer fra imellem genstarter.
Så hvis man nu kunne bruge et SD kort som HDD ville det være cool
Så kunne det være smart om man kunne køre livesystemet fra en CD eller DVD og gemme indstillinger på et SD kort. Men hvis kapaciteten på kortet er stor nok kan man vel også bare lægge det hele på kortet. Jeg vil anbefale at man i så fald undlader at bruge swap og så holder sig til computere med RAM nok til at det ikke bliver et problem.siliankaas (1) skrev:Jeg er bekendt med en Live Ubuntu, men anser den som lidt dum, da jeg vel ikke kan gemme indstillinger og evt. installerede programmer fra imellem genstarter.
Linux håndterer harddiske, SD kort og de fleste andre lagermedier på omtrent samme måde. Den største forskel er om mediet kan partitioneres. Så vidt jeg husker hører SD kort i den kategori, der kan partitioneres. Så jeg tror det er så simpelt at man blot starter installeren og vælger at man vil bruge SD kortet til at installere på.siliankaas (1) skrev:Så hvis man nu kunne bruge et SD kort som HDD ville det være cool
Det kræver naturligvis at din BIOS er i stand til at boote fra et SD kort.
Linux er da ligeglad med om det er det ene eller det andet.rumagenten (5) skrev:var det ikke bedre med en usbstick. det er da lidt nemmere.
Tak for input.
(beklager hvis det står lidt uklart - det var jo "sent")
Sagen er den at jeg har fået mig en ny Firma bærbar.
Den er Installeret med XP (firma politik)
Jeg ville så gerne bruge den privat, men for ikke at ødelægge firma indstillinger, sikkerhedpolitik osv, vil jeg ikke starte den med den XP den er født med.
Det smarteste var vel at pille HDD ud, og sætte anden i, med egen Windows (Egen partition på firma HDD, er ikke en mulighed)
Ideen med at pille HDD ud hver gang er bøvlet, derfor booter jeg den via USB med en Ubuntu, men for det første synes jeg ikke det er særlig handy at have en usbstick til at sidde ud af siden, og det irritere mig at alt bliver glemt ved genstart.
Derfor tænkte jeg at en installation på et SD kort måtte være sagen - som I måske kan høre betyder det ikke så meget at SD kort har en kort levetid i denne sammenhæng, og de er jo heller ikke så dyre mere.
(beklager hvis det står lidt uklart - det var jo "sent")
Sagen er den at jeg har fået mig en ny Firma bærbar.
Den er Installeret med XP (firma politik)
Jeg ville så gerne bruge den privat, men for ikke at ødelægge firma indstillinger, sikkerhedpolitik osv, vil jeg ikke starte den med den XP den er født med.
Det smarteste var vel at pille HDD ud, og sætte anden i, med egen Windows (Egen partition på firma HDD, er ikke en mulighed)
Ideen med at pille HDD ud hver gang er bøvlet, derfor booter jeg den via USB med en Ubuntu, men for det første synes jeg ikke det er særlig handy at have en usbstick til at sidde ud af siden, og det irritere mig at alt bliver glemt ved genstart.
Derfor tænkte jeg at en installation på et SD kort måtte være sagen - som I måske kan høre betyder det ikke så meget at SD kort har en kort levetid i denne sammenhæng, og de er jo heller ikke så dyre mere.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.