mboost-dp1

Internet hopper af hvert 5. minut

Gå til bund
Gravatar #1 - Matjillam
29. okt. 2009 13:14
Hejsa

Jeg har nogle virkelig irriterende problemer med mit trådløse internet. Det hopper af ca. hvert 5. minut, alt efter hvor meget jeg ligesom 'bruger' det. Det er en Mac Airport, der sender til min computer og jeg har en Netgear trådløs adapter.

Internettet virker fint, når det er på. Men så efter ca 5 min, så er det der bare ikke. Det VIRKELIG mærkelige er så, at hvis jeg går ind i properties udner wireless networks og IKKE gør noget, men bare trykker OK, så 'genstarter' internettet ligesom, og den er på yderligere 5 min. Dvs., hvis jeg skal downloade noget, skal jeg, mens det downloader ind i properties hvert 5. minut og 'genstarte' internettet ved bare at trykke OK.

Meget frustrerende. Har prøvet at ringe til både internetudbyder og Mac flere gange, men de sender mig hele tiden over til den anden part og siger, det er noget med henholdsvis routeren/internetudbyderen/adapteren.

Jeg har Windows XP med service pack 2

Nogen, der har nogle gode forslag til, hvad det kan være?

På forhånd tak
Gravatar #2 - Thalion
29. okt. 2009 13:29
Har du prøvet at sætte PC'en til med et kabel? For hvis det virker må det være airporten det er galt med. Og så er det lettere at hjælpe dig derfra.
Gravatar #3 - Bastardo
29. okt. 2009 14:08
Hvis du bruger kryptering på routeren fx. 128-bit så prøv uden og med andre krypteringsmuligheder. Det har jeg haft nogen problemer med, med nøjagtid de samme symptomer.
Gravatar #4 - Chewy
29. okt. 2009 14:12
Syntes umiddelbart at det lyder som om at kanalen er overbelastet..
Prøv at hent inssider, og tjek hvor mange andre netværk der er på den samme kanal som dig. Og evt. skift over til en kanal hvor der ikke er så meget trafik...
Gravatar #5 - Matjillam
29. okt. 2009 17:13
Hejsa

Tak for svarene. Lad os tage dem fra en ende af :)

#2: Har lige prøvet med kablet, og det virker helt fint. 20 min. uden den er hoppet af. Mega fedt, kan evt. bruges som nødløsning, hvis det er jeg skal downloade noget :)

#3: Har prøvet at ændre det før, da min computer ikke forstod det, hvis koden ikke var enten 5 eller 13 cifre. Men kan da godt være, det er det, der driller igen

#4 Den forstod jeg ikke helt. inssider? kanal? Den må du forklare en ikke så kyndig lidt nærmere :)
Gravatar #6 - Thalion
29. okt. 2009 18:18
http://www.metageek.net/products/inssider Her er et link til inssider.

Et trådløst netværk har en bestemt channel den virker på, det programmet gør er at undersøge hvilke channels som er i brug i nærheden af dig. Og udfra den viden kan du sætte din airport op til at bruge en anden channel som ikke er brugt og du vil derved får bedre dækning med dit trådløse netværk.
Gravatar #7 - apkat
29. okt. 2009 19:58
Matjillam (1) skrev:
Dvs., hvis jeg skal downloade noget, skal jeg, mens det downloader ind i properties hvert 5. minut og 'genstarte' internett

Vil du ikke venligst lade være med at genstarte internettet, det er ret irriterende for os andre!
Gravatar #8 - Cloud02
29. okt. 2009 20:23
Jeg har ikke noget andet relevant at tilføje udover denne XKCD stribe: http://imgs.xkcd.com/comics/nachos.png
Gravatar #9 - Bastardo
29. okt. 2009 21:32
Doh' trippelpost
Gravatar #10 - Chewy
30. okt. 2009 02:14
http://www.metageek.net/.. Her er et link til inssider.
Et trådløst netværk har en bestemt channel den virker på, det programmet gør er at undersøge hvilke channels som er i brug i nærheden af dig. Og udfra den viden kan du sætte din airport op til at bruge en anden channel som ikke er brugt og du vil derved får bedre dækning med dit trådløse netværk.

What he said...

En hurtig guide til inssider:
Hent programmet fra ovenstående link.

Installer og kør.

Hvis dit netværkskort ikke er valgt som standard (hvilket det med 99.999% sikkerhed er), så vælg det i dropdown menuen.

Tryk på "Start scan"

Nu får du en liste og to grafer der blandt andet viser de tilgængelige netværk og hvilke kanaler de kører på (plus en hel masse andet i listen).

Personligt kan jeg bedst lide grafen nede i højre hjørne.
Der kan du se hvilken kanal de forskellige netværk sender på, og hvilke de overlapper.
Find en kanal hvor der ikke er så mange netværk på (optimalt set hvor der ikke er nogen. Og endnu mere optimalt hvis du kan finde et der er ledigt en 2-4 kanaler på hver "side"). Og skift så til den (guide nedenfor)

Hvis du har problemer med at få øje på dit netværk på grafen. Så få listen til at sortere efter "SSID". Find dit netværk, og marker det.
Nu vil dit netværk være markeret med en fed linie nede i graferne...

En kort guide til at skifte kanal på en Airport:

Open the AirPort Admin utility (found in the Utilities folder within the Applications folder).

Select your base station in the resulting window and click Configure. If asked to, enter the password.

Click the AirPort tab and choose a new channel from the Channel pop-up menu and click Update.

(Den sidste guide er nuppet fra http://www.macworld.com/article/45248/2005/06/chan... da jeg aldrig har været i nærheden af en airport :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login