mboost-dp1

Jpeg til avi/mpeg eller lign

Gå til bund
Gravatar #1 - Zombie Steve Jobs
2. jan. 2009 15:00
Hej, sidder med 800 billeder fra nytårsaften, der nok er sjovest, hvis de bare fyres af som en lille film.

Har lavet dem før på nix, men har pt. kun os x. Findes der et program, der kan tage jpeg'er, og smække dem sammen i en video?
Filformatet er underordnet, det kan også lade sig gøre med windows.

Tak på forhånd.
Gravatar #2 - Bjørn
2. jan. 2009 15:14
Er pointen at billederne er taget kontinuerligt og de derfor ´udgør´ en lille film?

Eller er det blot random mange billeder som skal sættes sammen?

Du kan jo altid bruge iMovie! Der kan du sagtens smide billeder ind.
Gravatar #3 - siliankaas
2. jan. 2009 16:21
Nero kan også, både til AVI og/eller direkte til DVD
Gravatar #4 - amokk
2. jan. 2009 16:27
hvis du bare vil lave et selvkørende slideshow er det da ikke optimalt at lave et videoklip ud af billederne... nærmere ret tåbeligt...

Tror du får et meget bedre resultat ved fx. at lave noget selvkørende i powerpoint eller lign.

Men smid dem da i stedet ud på nettet et sted, flickr, picasa, facebook etc så folk selv kan sidde og bladre.
Gravatar #5 - Bjørn
2. jan. 2009 17:07
#4 amokk
True!

Hvis det er en helt ´normal` nytårs fest du har taget billeder til, vil jeg nu anbefale at du sletter 770 af billederne.

Der er ikke nogle der gidder at sidde og se 800 billeder.
Gravatar #6 - myplacedk
2. jan. 2009 17:13
Med 800 billeder synes jeg det lyder meget smart at lave det til et video-klip. Med 25 billeder i sekundet kan showet overstås på godt et halvt minut. ;-)
Gravatar #7 - rasmusv
2. jan. 2009 19:05
#1 iPhoto er nok det eneste bud på en 'slideshow creator' der ikke er et script, og som du ikke skal ud og bruge yderligere penge på. Slideshow styringen er elendig og det konverterer afaik kun til frygtelige .mov. Det kræver selvfølgelig du ikke har kastet appen i skraldespanden...

Ellers er der mere avancerede apps som f.eks. SlideshowMovie, vSlideShow, Slideshow Magic og Slideshow Pro der alle koster penge. Så jeg antager det er nogo. Jeg ville i hvert fald ikke selv betale for dem...
Gravatar #8 - Cloud02
2. jan. 2009 19:42
Hvis du kører Windows så kan du benytte Microsoft Photo Story 3 for Windows
http://lifehacker.com/software/geek-to-live/geek-t...
ellers kan du også benytte Flash Slideshow maker - Findes som trial og full version.
Forskllen er at trial har et reklame vandmærke.
http://kb.socusoft.com/flash-slideshow-maker/regis...
Gravatar #9 - Zombie Steve Jobs
3. jan. 2009 10:23
Billederne er hovedsagligt taget kontinuerligt og grunden til at jeg vil smide skidtet sammen i en mpeg eller lign. er at jeg kan sende det til folk, netop fordi jeg heller ikke gider sidde og udvælge mellem 800 billeder en ti stykker, der er noget ved.

#8 Jeg tjekker photostory!

Når de engang er blevet konverterert til jpeg
Gravatar #10 - amokk
3. jan. 2009 13:56
#9 du er godt klar over at mpeg formatet er lavet til levende billeder?

og ikke til stillbilleder der vises i fx 10 sek ad gangen?

du vil spilde en del plads fordi der i din mpeg fx vil være 200 frames med samme indhold for at et billede vises længe nok - og du vil gå meget på kompromis med billedkvaliteten fordi mpeg ikke understøtter så høj opløsning som din JPEGs er...

Og så er det skide besværligt at finde frem til et bestemt billede når det er i en video.

Og når du ikke en gang selv gider udvælge blandt de 800, tror du så dem du sender dem til, overhovedet gider at sidde og se på dem?

Vælg de 50 bedste ud og smid online et sted, og send så et link... Hvis du havde tænkt dig at sende 800 billeder (lad os sige 1MB stykket) til 10 mennesker, snakker vi 8 GB du skal sidde og sende ud.... over hvad? Email?
Gravatar #11 - GormDK
3. jan. 2009 14:41
Et PowerPoint "show" ville da løse opgaven, ville det ikke?
(omend det nok er besværligt at lave, ved ikke mon man automatisk kan indsætte 800 billeder?)
Gravatar #12 - rasmusv
3. jan. 2009 15:24
#10 Der er en klar fordel i at distribuere det som en film overfor pebkacs der ikke forstår, at internettet fanger når man først har skrevet, gjort eller uploadet noget. #1 Gør helt sikkert klart at billederne er til privatbrug, men ud af venneflokken er ganske sikkert en som har tænkt sig at uploade hele lortet på facebook. Og der mistede den "rette" ejer så rettighederne og muligheden for at styre distributionen af billederne.
En dejlig 1GB inseperabel fil vil give den ven problemer med at distribubere filen andet end lokalt uden først at skulle undersøge nettets muligheder. Han/Hun har måske held til at trække enkelte frames ud og distribuere dem, men ikke alle billederne. Han/hun vil skulle bruge tid på det og forhåbentligt give op.
Jeg tænker mig det er sådan nogle tanker #1 har gjort sig. Ellers havde jeg ikke tøvet og bare uploadet på f.eks. picasaweb.google.com og givet indivuelle ret til at se kontoen, for derefter at nedlægge den et par uger efter igen.
Gravatar #13 - Zombie Steve Jobs
3. jan. 2009 15:39
Altså:
Først save as jpeg, resize to 20% of original size, quality 5, for er godt klar over at billeder med over 3000 pixels på den ene led ikke er speceilt fornemme til at smide i en videofil.

derefter vil jeg smide hele pisset ind i en mpeg eller et eller andet og flashe noget der ligner 10 billeder i sekundet.
Jeg har et kamera der skyder omkring 10 billeder i sekundet, og der er blevet skudt forholdsvist mange billeder, da kameraet bare lå, så folk kunne fyre den af, og det tænkte jeg kunne være meget griner at se på den måde i stedet for at klikke sig igennem en milliard billeder, hvor 70% er rystede eller hvor fokus er lagt forkert.

Grunden til at jeg vil lave det på den her måde er at det skal gå pikke hurtigt, som sagt gerne en 10 pics i sekundet og derfor duer en powerpoit eller en eller anden iphoto-slideshow, eller imovie (der har 0,3 sec pr. pic som maks) ikke.

Der var et eller andet lækker nix program, der batchede hele skidtet, og det fungerede upåklageligt.

Gravatar #14 - KarstenP
3. jan. 2009 16:29
Hvis du kan huske, hvad sciptet/programmet, du brugte under Linux/Unix, hed, kan du sikkert få det til at køre under Mac OS X også.

Hvis det var et bash-script, som brugte ffmpeg eller lignende, er det vel muligt at installere de nødvendige programmer gennem macports.org og så bare køre scriptet.
Gravatar #15 - Ronson ⅍
3. jan. 2009 18:25
Start virtualdub, åbn første billede (den åbner selv resten), sæt framerate til noget meget lavt, vælg filter under video og vælg resize og en passende størrelse, vælg codec under video og gem.
Gravatar #16 - myplacedk
3. jan. 2009 18:28
amokk (10) skrev:
#9 du er godt klar over at mpeg formatet er lavet til levende billeder?

og ikke til stillbilleder der vises i fx 10 sek ad gangen?

du vil spilde en del plads fordi der i din mpeg fx vil være 200 frames med samme indhold for at et billede vises længe nok

Med den rette software er det nu ikke så slemt.

MPEG (og langt de fleste andre videoformater) gemmer ikke [FPS] komplette billeder i sekundet. Langt de fleste frames indeholder kun forskellen mellem andre frames.

Så hvis du fx. har 25 billeder i sekundet, men du viser det samme billede 10 sekunder af gangen, så bliver det 250 frames. Og de kan godt bestå af én frame med selve billede (I), og 249 frames der sådan set bare sige "ingen ændringer" (P/B). Det fylder ikke alverden.

(Det er dog en ret lang GOP-længde, jeg ville nok gentage billedet for hvert ét sekund. Det fylder alligevel meget lidt, i forhold til et normalt video-klip med samme opløsning.)

(Og så fortæller han senere at billederne er taget med 10 FPS, hvilket gør dette problem langt simplere.)

amokk (10) skrev:
- og du vil gå meget på kompromis med billedkvaliteten fordi mpeg ikke understøtter så høj opløsning som din JPEGs er...

Njoh, hvis billederne er taget med 3000x2000 ønsker han jo nok ikke en video med samme opløsning. Men billederne vil jo næppe blive vist med en opløsning større end 1080p, og det kan MPEG godt klare.
Gravatar #17 - myplacedk
3. jan. 2009 18:58
Hvis du kan bruge et "script", og kan bruge ffmpeg (den kan vist køre i enhver unix og sikkert også Windows), så har jeg lige fået fine resultater med denne kommando:

ffmpeg -r 10 -i %08d.jpg -vcodec mpeg4 -s 1280x720 -aspect 16:9 -b 2000k video.avi

Den forudsætter at input-filerne har formatet ########.jpg, at den første har nummer 1, og at der ikke er "huller", og at billederne er i 16:9-format. Det er de jo nok ikke, men så kan du jo tilpasse størrelsen, jeg valgte bare 720p for at vælge et eller andet.

Måske vil du også sætte bitraten op.
Gravatar #18 - amokk
4. jan. 2009 22:33
#12 det er da et fuldstændig irrelevant argument, det er da lige så let at tage et screenshot af sin videoafspiller og paste hvorsomhelst, som det er at højreklikke på et billede fra flickr, gemme det og smide det på facebook...

Jeg ved ik hvad det er for en syret ide der er gang i her, men hvis der skal spilles 10 frames/sek fra en mpeg, så er det jo nærmest gengivelse af en række stillbilleder taget meget hurtigt

går da ud fra at billederne også er taget med ca. 10 billeder pr sekund... ellers kommer det da til at se ret weird ud...

jeg havde den oprindelige opfattelse at det var diverse illeder fra nytår som skulle vises på en nem måde til vennerne
Gravatar #19 - Windcape
5. jan. 2009 00:25
amokk (18) skrev:
det er da lige så let at tage et screenshot af sin videoafspiller og paste hvorsomhelst,
Har du nogen sinde prøvet?

Jeg har faktisk ikke oplevet at kunne tage et screenshot af en video-afspiller på Windows endnu.
Gravatar #20 - Plimmer
5. jan. 2009 02:25

VLC kan sagtens.. Du kan bare ikke bruge print screen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login