mboost-dp1

Lån og rente tilskrivninger.

Gå til bund
Gravatar #1 - Dreadnought
17. nov. 2007 12:30
Jeg prøver at lave et excelark som kan vise et låneforløb. JEg har søgt lidt på nettet og har fundet nogle beskrivelser af det men ikke nogen regneeksempler der kunne bruges til noget.

Eksempel:
Lånestol: 10.000
Kvartalsvise rentetilskrivninger og månedsvise ydelser på 300,-.
Årlig rente: 10%
Årlig nominelle rente: (0,10/4+1)^4-1= 10,381%

Hvordan regner man så låneforløbet ud?
Gravatar #2 - Derfor
17. nov. 2007 14:01
kn=k*(1+r) i n'de

k=startkapital
r=rente i decimaltal
n=antal terminer
Gravatar #3 - Dreadnought
18. nov. 2007 17:12
Det passer da ikke ind nogen steder det der.
Gravatar #4 - vandfarve
18. nov. 2007 17:46
Jeg har ikke lige hjernekapacitet til at bedømme, hvem af jer der har ret, men mon ikke Wikipedia.org kan hjælpe dig?

Jeg vil især henvise til denne side om rentes rente
Gravatar #5 - helsinghof
18. nov. 2007 18:37
Ydelsen er jo renter+afdrag, så forløbet vil hedde 300 hver måned...

Hvis du mener 300 i afdrag hver måned, så prøv at stille det op i excel med renter - afdrag - ydelse - restgæld i 4 kolonner.
Det eneste jeg ikke kan huske er hvordan man regner renten når den skrives som årlig rente, men tilskrives kvartalsvis.

Og #2 er da vist helt hen i vejret...
Gravatar #6 - kimx
18. nov. 2007 22:31
Er det noget ala det her du mener.

http://www.student.dtu.dk/~s052470/rente.xls
Gravatar #7 - helsinghof
19. nov. 2007 11:54
Så skal du vel bare lave en række hvor du summerer afdrag (300) med den kvartalsvise rentetilskrivng som du har udregnet...
Gravatar #8 - Dreadnought
19. nov. 2007 14:40
#6 Ja, det ser mere rigtigt ud, men hvis jeg tager og smider mit billån i den så er den stadig lidt ved siden af.

#7 Det har jeg prøvet. Det gik ikke så godt. :D

Jeg har sendt en meddelelse til banken og bedt dem om at skære det ud i pap for mig?
Gravatar #9 - kimx
19. nov. 2007 23:09
Hvor meget ved siden af rammer du, jeg har lige tænkt lidt mere og rettet rentetilskrivningen lidt, men jeg indrømmer gerne at sådanne udregninger ikke er min stærke side.
Gravatar #10 - Jace
19. nov. 2007 23:49
#1 - Jeg har lavet et lille regneark som skulle forklare det månedsvis:
jacobworsoe.dk/stuff/Dreadnought.xls

Den årlige rente som tilskrives kvartalsvis er simpelthen bare 10,381% / 4 = 2,595% pr. kvartal.

Kan det passe at du slet ikke skal betale nogen omkostninger ved lånet?

For hvis du gør det skal de trækkes fra hovedstolen så du får det der hedder provenue, som altså er det beløb du får rådighed over når du låner 10.000 kroner. Det vil give nogle anderledes beløb.

Men med et lille beløb som 10.000,- burde din bank tilbyde at gøre det gratis.

Spørg endelig hvis der er noget der skal forklares nærmere.
Gravatar #11 - myplacedk
20. nov. 2007 08:16
Ja, det ser mere rigtigt ud, men hvis jeg tager og smider mit billån i den så er den stadig lidt ved siden af.

Du skal ikke regne med at ramme helt præcist. Når banken beregner renten er det ikke bare en simpel formel der lige bliver fyret af.

Jeg har lige været med til at skrive noget software til at håndtere lån i en bank, og det skulle kunne beregne løbetid på et lån, hvilket jo indebærer at beregne renterne. Sådan et lån der løber over fx. 10 år kunne tage flere sekunder at beregne på test-systemet. Og det er altså ikke ligefrem nogen desktop-maskine på nogle få giga-hz.
Og den rammer heller ikke præcist! (Om ikke andet så fordi renten kan ændre sig.)
Gravatar #12 - myplacedk
20. nov. 2007 08:20
Men med et lille beløb som 10.000,- burde din bank tilbyde at gøre det gratis.

Ja, for med så små lån er papir-arbejdet jo meget nemmere. Det fungerer på samme måde i butikkerne - jo mindre man køber, jo bedre er chancen for at få posen gratis.

Jaja, jeg kan godt forstå folk ikke kan lide gebyrerne, det kan jeg heller ikke. Men hvorfor pokker skulle gebyret frafalde på SMÅ lån?
(Hvad der sker i praksis ved jeg ikke noget om, jeg synes bare det lyder underligt.)

Man kan så diskutere om 10.000 er nok til ligefrem at oprette et nyt lån. Måske kan det klares ved at ændre et eksisterende lån, en lille kassekredit eller måske bare et bevilget overtræk. Det kommer jo an på løbetid o.m.a.
Gravatar #13 - fidomuh
20. nov. 2007 08:28

Eh? Jeg har ikke betalt gebyr for mine laan foer de kom over 20.000~

Hans pointe er at du ikke faar en bedre rente paa et 10.000kr laan saa du kan ligesaa godt bare lave en kredit, som er gratis i danskebank fx .. :)

( Gratis, men med renter ofc )

Saa banken boer tilbyde at lave laanet gebyrfrit, da det typisk ville vaere gebyrfrit i fx danskebank, nordea og jyskebank :)
Gravatar #14 - myplacedk
20. nov. 2007 08:58
Jeg har ikke betalt gebyr for mine laan foer de kom over 20.000~

Fair nok. Men hvorfor? (Kigge i din profil...) Ah, måske pga. din alder. Unge mennesker kan slippe afsted med hvad som helst i en bank, da man håber at få en trofast kunde. (Hvis man har haft den samme bank i hele sin ungdom, er der mindre sandsynlighed for at man skifter.)

Men fair nok hvis det er helt generelt, jeg har bare lidt svært ved at se et argument. "Jeg er en meget lille kunde, derfor skal netop jeg serviceres ekstra."

Men når alt det er sagt, så synes jeg da at gebyret skal helt væk, uanset lånets størrelse. Det er altså en underlig ide at man skal betale "indgangsbillet" til en butik.
Men det er måske for at undgå at folk kommer og beder om små lån gang på gang, da det (i hvert fald historisk set) er ret dyrt for banken at oprette et lån.

Hans pointe er at du ikke faar en bedre rente paa et 10.000kr laan saa du kan ligesaa godt bare lave en kredit, som er gratis i danskebank fx .. :)

Yep, det ville jeg nok også. På den anden side, hvis jeg ikke kan klemme 10.000 ud, ville jeg nok lave en lidt større ændring (fx. øge en kassekredit med 50.000 eller noget). Hvis fx. vaskemaskinen pludselig smutter, så henter jeg altså bare en ny. (Eller TV'et, som det skete forleden.) Jeg gider ikke "spørge om lov", eller ordne en masse papir-arbejde efterfølgende.

Men nu var de 10.000 kr. måske bare et eksempel, formlen er vel den samme uanset beløbet. :)
Gravatar #15 - Dreadnought
20. nov. 2007 13:55
Tak Jace, det er den der har passet bedst indtil videre. Den er kun 2 ydelser fra at passe.

myplace, jeg fik svar fra banken i dag.

"Renten på lånet beregnes af den til enhver tid værende restgæld med den aktuelle rentesats, i princippet dag for dag, og tilskrives hvert kvartal."

Så ja, det er flere ben i det end hvad man tror. De sender mig en komplet låneforløb, så må jeg se om jeg kan reverse-engineer noget ud fra det.
Gravatar #16 - Jace
20. nov. 2007 14:19
#15 - Okay, det var da godt at den passede nogenlunde. Jeg vil dog gerne se den du får fra banken, så jeg kan se hvor jeg har lavet fejlen. Hvis du kan scanne den ind og smide et link til den ville det være perfekt :)
Gravatar #17 - Jace
20. nov. 2007 14:22
Btw, hvor mange ydelser har banken sat lånet til at være? Altså hvor mange måneder går der før alt er betalt?

Skal lige se om jeg kan få det til at passe...
Gravatar #18 - Jace
20. nov. 2007 22:26
Hvilken bank har du egentlig?

Jeg ringede nemlig til min bank (Danske Bank) for at få en oversigt over låneforløb på et lignende lån, men det kunne man ikke få :)
Gravatar #19 - Dreadnought
21. nov. 2007 05:35
hehe, danske bank. ;D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login