mboost-dp1

Langsomme macs

Gå til bund
Gravatar #1 - XorpiZ
29. jul. 2009 12:37
Mojn

Jeg har et par yndige kollegaer, der brokker sig over, at deres Macs er begyndt at vise "lykkehjul" (jeg vil tro det er tilsvarende timeglasset i Windows?) hele tiden. Det er både i InDesign, når de surfer og i Illustrator.

Problemet er opstået efter de er flyttet over på et andet netværk med nye ip-adresser til både dem og serveren.

Jeg ved absolut intet om Macs, men er der nogen her, der har oplevet det samme?
Gravatar #2 - Josso
29. jul. 2009 12:45
Hmm...

Mac's bør ikke blive påvirket ved at få nye ip-adresser (ligesom Windows ikke gør).
Er der noget der tager vildt på CPU eller RAM?
(Tjek "Activity Monitor" der ligger i /Applications/Utilities/)
Gravatar #3 - XorpiZ
29. jul. 2009 12:46

Det skulle der ikke være. Deres brug har ikke ændret sig overhovedet, og det er som sagt først opstået efter flytning.
Gravatar #4 - 3214N
29. jul. 2009 13:16
Måske der er noget OnyX kan fixe. Det er et fantastisk værktøj der kan rydde op i mange ting.
http://www.titanium.free.fr/pgs2/english/onyx_leop...
Gravatar #5 - XorpiZ
29. jul. 2009 13:22

Puhh, det lyder lidt farligt. Jeg har ikke lyst til at pille ret meget ved de Macs da jeg (som nogen måske ville have gættet på nuværende tidspunkt) ikke aner en fløjtende fis om dem. :D

Ville være grov ked af at komme til at slette en indstilling eller sådan.
Gravatar #6 - rasmusv
29. jul. 2009 13:40
#1 Du skal søge hjælp på nettet under termen "spinning wait cursor" eller bedre kendt som Spinning Pizza Of Death. Det er rigtigt nok ækvivalensen til timeglasset, men når programmer ikke svarer i os x burde de ikke tage hele systemet med ned som man er vant til fra windows.

Eftersom i lige har flyttet lokalitet og det ikke er enkeltstående buggy software (som f.eks. alt adobes lortesoftware), så er min første tanke at dine computere er opsatte til at mappe/tilgå en eller anden netværksresource, som efter dit lokalitetsskifte ikke længere er tilgængeligt? Så dine computere prøver hvert time af mappe et eller andet netværksdrev og her hænger systemet så 45 sekunder fordi os x ikke kan finde det - og heller ikke fatter at stoppe forbindelsen.
Gravatar #7 - XorpiZ
29. jul. 2009 14:03

Det lyder plausibelt vil jeg sige.

Der har været en del problemer med at få rettet mapningen af de delte drev, og det kan være, jeg ikke har fået fanget alle deres genveje.

Vedkommende der satte det op i sin tid pegede på serveren vhja. ip-adressen istedet for hostname.. hvilket jeg synes er lidt dumt, men der har sikkert været en ide bag det.

Jeg prøver at få dem til at holde øje med hvor tit den kommer med SPOD og så vender jeg lige tilbage.

Kan man ikke ændre på de 45 sekunder?
Gravatar #8 - 3214N
29. jul. 2009 14:30
#5 ikke spor farligt, rimlig standard Unix ting.

Du kan også se "login items" under "user accounts" i kontrol panelet. Måske ligger der nogle gamle ting der.

Jeg bruger også IP adr., kan ikke se det skulle være et problem.
Gravatar #9 - XorpiZ
29. jul. 2009 15:15
3214N (8) skrev:
#5 ikke spor farligt, rimlig standard Unix ting.

Du kan også se "login items" under "user accounts" i kontrol panelet. Måske ligger der nogle gamle ting der.

Jeg bruger også IP adr., kan ikke se det skulle være et problem.

Ok, jeg prøver det, hvis der ikke er held med netværksproblemerne, så at sige.

Problemer med IP-adresserne er vel, hvis man skifter adresse-range, så skal man rundt på alle macs (og windows-pc'ere) og ændre deres mapning.
Gravatar #10 - themuss
29. jul. 2009 16:06
XorpiZ (9) skrev:
Problemer med IP-adresserne er vel, hvis man skifter adresse-range, så skal man rundt på alle macs (og windows-pc'ere) og ændre deres mapning.
Eller lave en route til det gamle netværk, hvis det altså er bibeholdt.

Nå jeg kan se det hele er røget over på et nyt netværk.

Det kunne godt lyde som noget dns-snask kunne det ikke? Evt. en hosts-fil på server eller klienter der er nogle uhensigtmæssige navne i (som feks navnet på serveren og gammel ip, hvad ved jeg).

Du kan jo lige tjekke.
Gravatar #11 - XorpiZ
29. jul. 2009 21:27

Tjoh, de burde køre dhcp, så det skulle ikke være et problem.

Dog er dhcp-serveren tilmeldt et andet domæne end vores macs er, men det burde vel ikke være et problem?
Gravatar #12 - 3214N
29. jul. 2009 22:09
Der kan være nogle fordele ved at melde dem ind i domænet, men det bør ikke være årsag, til at der går "lykkehjul" i den.
Gravatar #13 - KaW
30. jul. 2009 03:01
Check også activity monitoren:
Applications -> Utilities -> Activity Monitor

Og se om der er noget der bruger helt sindssyge ressourcer. For mig bruger Firefox med jævne mellemrum millioner af ressourcer, jeg mistænker lidt flash, men ved det ikke helt.
Gravatar #14 - XorpiZ
30. jul. 2009 04:58
XorpiZ (11) skrev:

Tjoh, de burde køre dhcp, så det skulle ikke være et problem.

Dog er dhcp-serveren tilmeldt et andet domæne end vores macs er, men det burde vel ikke være et problem?

Der skulle naturligvis stå dns-serveren, og ikke dhcp-serveren :<

Ok, tak, jeg må se på det.

Kunne være man skulle prøve at tjekke op på det.
Gravatar #15 - themuss
30. jul. 2009 06:50
XorpiZ (14) skrev:
[quote=XorpiZ (11)]Der skulle naturligvis stå dns-serveren, og ikke dhcp-serveren :<
Godt! For jeg var godt nok lidt forvirret, men tænkte det er sgu nok noget rigtig smart noget de har fundet på, jeg tier bare stille ;)
Gravatar #16 - XorpiZ
30. jul. 2009 08:25
themuss (15) skrev:
Godt! For jeg var godt nok lidt forvirret, men tænkte det er sgu nok noget rigtig smart noget de har fundet på, jeg tier bare stille ;)

Hehe :D

Men altså, det burde ikke have noget at sige, at DNS-serveren er tilmeldt et andet domæne vel?

Det er læææænge siden, jeg har haft netværksteori på det punkt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login