mboost-dp1
Lege lidt med audio stream
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Jo altså, jeg har tillagt mig den her ubehagelige vane, med at gå en tur hver morgen/formiddag, fra Løgstør til Lendrup, ud langs Frederik VII's kanal. Det er jo også meget godt, men lettere kedeligt, så det havde jo været rart med lidt musik i ørerne.
Problemet er så bare, at der er rimelig dårlig 3G forbindelse, det meste af turen, og min yndlings radio station har kun en 44kHz/128Kbit mp3 stream, som jeg ikke kan modtage derude.
Så var det jeg fik den (geniale?) ide, at lade PC'en hjemme, læse denne stream, og genudsende den, men denne gang kun som 64kbit...
Er der nogen der ved hvordan jeg gør der, helst på Windows XP?
Problemet er så bare, at der er rimelig dårlig 3G forbindelse, det meste af turen, og min yndlings radio station har kun en 44kHz/128Kbit mp3 stream, som jeg ikke kan modtage derude.
Så var det jeg fik den (geniale?) ide, at lade PC'en hjemme, læse denne stream, og genudsende den, men denne gang kun som 64kbit...
Er der nogen der ved hvordan jeg gør der, helst på Windows XP?
Jeg gjorde det da jeg gik på HTX, lavede min egen radiokanal, men mener helt bestemt at jeg brugte Windows Server >_<
Windows havde sit eget stream-halløj. Men et alternativ kunne evt. være SAM Broadcaster - jeg er 98% sikker på at den kan det du ønsker :)
Jeg gjorde det da jeg gik på HTX, lavede min egen radiokanal, men mener helt bestemt at jeg brugte Windows Server >_<
Windows havde sit eget stream-halløj. Men et alternativ kunne evt. være SAM Broadcaster - jeg er 98% sikker på at den kan det du ønsker :)
shoutcast kan det (server + winampplugin)
edit: altså den tager ikke en stream og konverterer den, men winamp-pluginet kan bruge stereo mix som kilde og sende det til shoutcast-serverprogrammet i selvvagt kvalitet.
Der findes sikkert smartere programmer (icecast + klient?) men shoutcast kan.
edit: altså den tager ikke en stream og konverterer den, men winamp-pluginet kan bruge stereo mix som kilde og sende det til shoutcast-serverprogrammet i selvvagt kvalitet.
Der findes sikkert smartere programmer (icecast + klient?) men shoutcast kan.
Dit shoutcast/winamp-forslag fik mig til at tænke lidt (muligvis fordi jeg først misforstod det), på om jeg evt. kunne bruge VLC til noget af det.
Og sørme, om ikke jeg kunne bruge VLC til det hele. Læse en stream, konvertere den, og streame outputtet.
Senere må jeg så til at bikse en bedre løsning sammen :-)
Jeg troede i øvrigt, at shoutcast og icecast var i familie, men jeg kan se at jeg tog fejl.
Edit: Nu ved jeg hvorfra jeg fik den ide. Til icecast findes der et libshout, der intet har med shoutcast at gøre.
Dit shoutcast/winamp-forslag fik mig til at tænke lidt (muligvis fordi jeg først misforstod det), på om jeg evt. kunne bruge VLC til noget af det.
Og sørme, om ikke jeg kunne bruge VLC til det hele. Læse en stream, konvertere den, og streame outputtet.
Senere må jeg så til at bikse en bedre løsning sammen :-)
Jeg troede i øvrigt, at shoutcast og icecast var i familie, men jeg kan se at jeg tog fejl.
Edit: Nu ved jeg hvorfra jeg fik den ide. Til icecast findes der et libshout, der intet har med shoutcast at gøre.
Nej nej, det er helt henne på side 2 :-)
I VLC vælges "Stream..." (Ctrl+S).
Under fanen "Netværk" er der et enkelt felt, hvor kilde-url'en indsættes.
Klik derefter på knappen "Stream" (Alt+S).
Feltet "kilde" burde stadig være udfyldt med kilde-url'en, så bare klik "næste".
Ved "destinationer" vælges "HTTP", klik derefter "Tilføj".
Ved "transcoding" vælges (i mit tilfælde) "Audio - MP3". Der kan du så lege lidt med outputtet, ved at vælge "Rediger valgte profil" (det eneste jeg ændrede var "Lydcodec > Bitrate").
Klik "næste".
Klik "Stream".
Nu går den så (tavst) i gang med at afspille kilde-url'en.
-
Åbn evt. en ny VLC, og test din nye stream.
I VLC vælges "Åbn netværksstream..." (Ctrl+N).
Indsæt så url'en, evt. http://127.0.0.1:8080, og klik "Afspil".
Port 8080 forudsætter naturligvis at du ikke rettede portnummer, da du startede streamingen. Hvis du rettede "Sti", skal den selvfølgelig også tilføjes.
Nej nej, det er helt henne på side 2 :-)
I VLC vælges "Stream..." (Ctrl+S).
Under fanen "Netværk" er der et enkelt felt, hvor kilde-url'en indsættes.
Klik derefter på knappen "Stream" (Alt+S).
Feltet "kilde" burde stadig være udfyldt med kilde-url'en, så bare klik "næste".
Ved "destinationer" vælges "HTTP", klik derefter "Tilføj".
Ved "transcoding" vælges (i mit tilfælde) "Audio - MP3". Der kan du så lege lidt med outputtet, ved at vælge "Rediger valgte profil" (det eneste jeg ændrede var "Lydcodec > Bitrate").
Klik "næste".
Klik "Stream".
Nu går den så (tavst) i gang med at afspille kilde-url'en.
-
Åbn evt. en ny VLC, og test din nye stream.
I VLC vælges "Åbn netværksstream..." (Ctrl+N).
Indsæt så url'en, evt. http://127.0.0.1:8080, og klik "Afspil".
Port 8080 forudsætter naturligvis at du ikke rettede portnummer, da du startede streamingen. Hvis du rettede "Sti", skal den selvfølgelig også tilføjes.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.