mboost-dp1

Linux hjælp.

Gå til bund
Gravatar #1 - Abesovs
28. mar. 2008 23:04
Hej alle Newzmenneskerne.. Jeg vil bare høre om det virkelig kan passe at ingen af jer ved hvordan dælen man installerer Linux på sin computer? Jeg har ledt lææænge efter en side hvorpå der står hvordan man gør..

Og nej, jeg vil ikke høre om alle andre fantastiske styresystemer der er bedre end linux, jeg beder bare om jeres hjælp :-)

I må undskylde hvis det er et meget dumt spørgsmål, men jeg er ikke så meget inde i det der med computere ;-)

Venlig hilsen Mads Strauss :-)
Gravatar #2 - Abesovs
28. mar. 2008 23:06
øøhh nu ved jeg ikke lige om man skal skrive sådan en besked her for at folk kan se den.. Men jeg prøver sgu lige at tage chancen :-)
Gravatar #3 - arne_v
28. mar. 2008 23:07
Man henter 3-4 CD eller 1 DVD ISO, brænder dem, sætter første skive i drevet og tænder.

Hvis det er en rimeligt distro, så bør resten være selvforklarende.
Gravatar #4 - Abesovs
28. mar. 2008 23:12

Hmm, nu ved jeg ikke helt hvor jeg downloader det. Det kan godt være det bare er mig der er dum, eller jeg er rimelig træt, jeg tror det er en blanding af de to ting :-P

Kan du give mig et direkte link til "download siden" eller hvad nu det hedder ? :-)
Gravatar #5 - thøger
28. mar. 2008 23:34
Hvis du er n00b skal du vælge Ubuntu linux.
Der findes et hav af guides/faq/fora for det.
Gravatar #6 - Inum
28. mar. 2008 23:34

Hvis du ikke ønsker en bestemt distro kan jeg varmt andefale ubunto. Der en meget nem at gå til for nybegyndere..

Du kan downloade den her fra..

http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Gravatar #7 - arne_v
28. mar. 2008 23:57

Ubuntu eller Fedora Core var nok oplagt til dit brug.
Gravatar #8 - TullejR
29. mar. 2008 08:26
smid ubuntu skive i, vent til du har en desktop at lege med, klik på "install" på skrivebordet hvis du vil installere.
Gravatar #9 - Abesovs
29. mar. 2008 15:05
#8 Allright, jeg har smidt skiven i.. vente vente "boot from disk" det gør jeg så, fint fint kommer ind i "boot-menuen" så vælger jeg "start or install ubuntu".. MEN SÅ GÅR DET GALT!

Der popper en boks op der siger "Error reading boot CD." og samtidig står der et nummer oppe i hjørnet "3242009F" og der er kun en eneste knap man kan trykke, "reboot" og så genstarter den selvfølgelig.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg gør galt..
Gravatar #10 - myplacedk
29. mar. 2008 15:17
9 skrev:
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg gør galt..

Har du selv prøver at finde svaret? Fx. ved at Google fejlkoden?

Anyway...

Den fejlkode plejer at betyde at der er noget galt med CD'en. Formentlig brændt forkert eller fejl under download.

Hvis du er vant til bittorrent er det nemt at kontrollere filen ved blot at downloade den igen. Den vil automatisk blot downloade de dele er er fejl i.

Hvis ikke det afslørede nogen problemer, kan du prøve med et andet brænder-program. Nogle foreslår at sætte brænder-hastigheden ned til 4x.
Gravatar #11 - Abesovs
29. mar. 2008 15:24
#10 Nah det tænkte jeg ikke lige over :-)

Jeg er sådan rimelig vant til bittorent, men jeg har ikke downloadet det igennem bittorent :)
Gravatar #12 - myplacedk
29. mar. 2008 15:29
Selv om du ikke har downloadet via bittorrent i første omgang, så er det stadig en nem måde at "reparere" filen på.
Gravatar #13 - Abesovs
29. mar. 2008 15:32
#12 Aha!

Det må jeg prøve :)
Gravatar #14 - TullejR
29. mar. 2008 15:46
#13: Eller bare tjekke md5-summen på din downloadede fil, og se om det matcher det mirroret har opgivet.
Gravatar #15 - Abesovs
29. mar. 2008 17:39

Jeg aner virkelig ikke hvad du taler om :-)
Gravatar #16 - myplacedk
29. mar. 2008 17:57
15 skrev:
Jeg aner virkelig ikke hvad du taler om :-)

Det gættede jeg også på, derfor nævnte jeg ikke muligheden. ;-)
Ingen grund til at bøvle med MD5, når bittorrent både kan tjekke OG reparere.

(Selv om bittorrent kun er nemmere, fordi du kender det.)
Gravatar #17 - Abesovs
29. mar. 2008 18:01

Hmm.. okay skal jeg så bare åbne iso filen med bittorent ?
Gravatar #18 - myplacedk
29. mar. 2008 18:07
Download filen via bittorrent som normal, men overskriv den fil du har i forvejen. Alle bittorrent-programmer jeg har hørt om vil tilbyde dig at reparere eller "resume download", eller vil bare gøre det uden at spørge.

Og hvis du kender bittorrent ved du godt at det er en torrent-fil du skal åbne, ikke iso-filen. :)

På denne side (nederst) er der torrents til alle udgaverne af Ubunti 7.10: http://releases.ubuntu.com/7.10/

Det er formentlig denne, du skal have fat i: http://releases.ubuntu.com/7.10/ubuntu-7.10-altern...
Gravatar #19 - Abesovs
29. mar. 2008 18:11
#18 Det er meget muligt det er den fil jeg skal have fat i, men "Ude af stand til at oprette forbindelse

Firefox kan ikke oprette en forbindelse til serveren releases.ubuntu.com.

* Siden kan være midlertidigt utilgængelig eller travlt optaget. Forsøg igen om et øjeblik.

* Hvis du er ude af stand til at indlæse nogen sider overhovedet, undersøg da din computers netværksforbindelse.

* Hvis din computer eller dit netværk er beskyttet af en firewall eller proxy, sørg da for at Firefox har tilladelse til at tilgå nettet."
Gravatar #20 - TullejR
29. mar. 2008 18:28
16 skrev:
Det gættede jeg også på, derfor nævnte jeg ikke muligheden. ;-)
Ingen grund til at bøvle med MD5, når bittorrent både kan tjekke OG reparere.

(Selv om bittorrent kun er nemmere, fordi du kender det.)

Jeg er dybt uenig i hvad der er nemmest, men jeg overlader aben til dig..
Gravatar #21 - Abesovs
29. mar. 2008 19:02

Han siger da heller ikke at BitTorrent er nemmer :-) Han siger bare det kun er nemmest fordi jeg kender det :)

Det er desuden nok også den eneste gang jeg skal installere Linux, så det gør ikke så meget at jeg ikke kender til MD5 :)
Gravatar #22 - Simonth
29. mar. 2008 19:08
Abesovs: Prøv at hente og brænd ISO filen igen, her er et direkte link:

http://mirror.tyroll.dk/ubuntu-releases/gutsy/ubun...
Gravatar #23 - Abesovs
29. mar. 2008 22:44
Okay, nu har jeg installeret Linux helt rigtigt.

Nu er der bare et rigtigt irriterende problem, når man skal logge ind. Kan jeg fint skrive brugernavn. Men adgangskoden viser ingen cifre.

Nogen der har en idé til hvad jeg skal gøre ?
Gravatar #24 - myplacedk
30. mar. 2008 07:15
Altså tastatur-cursoren står i password-feltet, men der kommer intet frem når du skriver? Og hvis du bare skriver dit kodeord alligevel, så brokker den sig over at det er forkert?
Gravatar #25 - Abesovs
30. mar. 2008 08:45

Jep, den står ud for "password" men når jeg skriver kommer der ikke sådan nogle *'er, hvis du forstår.

Og ja jeg har prøvet bare at skrive den, men så brokker den sig over at den er forkert, og så går den ind i sådan noget admin værk, som jeg slet ikke har styr på :-)
Gravatar #26 - Abesovs
30. mar. 2008 10:48
Slet ingen der ved hvad jeg kan gøre?

Det er virkelig belastende at sidde ved min mors lorte bærbar!
Gravatar #27 - sissy
30. mar. 2008 10:58
Hvis din adgangskode kun er tal, så tjek om Num Lock er slået til
Gravatar #28 - myplacedk
30. mar. 2008 11:01
Kan du prøver at beskrive det "admin værk" lidt nærmere? Du burde jo ikke få noget "admin værk" frem ved at skrive forkert password.
Gravatar #29 - Abesovs
30. mar. 2008 14:14

Det har jeg prøvet :-)

#28 Javel.

Her står:

Last login: Sat Mar 29 23:54:44 CET 2008 on TTY1

Linux muskelmads 2.6.22-14-generic # SMP Sun Oct 14 23:05:12 Gmt 2007 i686

The programs included with the Ubuntu systems are free software; the exact distribution terms for each program are described in the individual files in /usr/share/doc/*/copyright.

Ubuntu comes with ABSOLUTELY NO WARRENTY, to the extent permitted by applicable law.

1 Failure since last login.
Last was Søn 30 Mar 2008 12:30:06 Cest on TTY1

to run a command as administrator (user "root"), use "sudo <command>".

see "man sudo_root" for details

mads@muskelmads:~$
Gravatar #30 - myplacedk
30. mar. 2008 14:23
1) Du ER logget ind.
2) Det system du er logget ind på er designet til ikke at vise prikker eller andet, mens du skriver dit kodeord
3) Det du ser nu burde du aldrig have set, uden selv at bede om det.

Der er gået noget galt under installationen, så den ikke kan vise dig den grafiske brugerflade.

Du kan prøve at starte forfra, men denne gang være ekstra opmærksom på hvad systemet fortæller dig. Det kan være både problemet og løsningen har været vist.

Men nu du er ude i prompten, kan du også prøve at skrive dette:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Det skulle gerne køre den del af installationen, der er fejlet.
Gravatar #31 - Abesovs
30. mar. 2008 14:26

aah crap.. jeg var faktisk mistænkelig da der stod "installer textbaseret styresystem" men jeg var rimelig træt.. så jeg tænkte bare "fuck det" men ja, jeg må prøve igen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login