mboost-dp1

Linux VPN server

Gå til bund
Gravatar #1 - fjols
9. maj 2011 09:39
Hej rare mennesker.

Nu skal jeg snart ud i den store verden, hvor de store stygge regeringer spærre for diverse sider, så derfor vil jeg gerne sætte en VPN server op på min VPS.
Jeg har så forsøgt at google en hel masse og de fleste anbefaler:
- OpenVPN, men den kræver en speciel software klient
- Pptpd, men der er passwords i klar tekst

Krav:
- Passwords er krypterede
- Man skal kunne komme på med en standard Windows installation uden brug af ekstra programmer
- Det må ikke koste over 200 kr.

Det kunne også være rart hvis brugere kan oprette sig selv via et web interface, så jeg ikke behøver kende deres passwords (vi er 4 der kommer til at bruge den).

Hvad kan I anbefale mig?
Gravatar #2 - siliankaas
9. maj 2011 10:15
Jeg havde lidt samme spørgsmål, måske du kan bruge noget fra "min" tråd: http://newz.dk/forum/support/vpn-server-110896#new

Jeg skal ærligt erkende at jeg droppede det igen, da jeg ikke fandt en løsning der passede mig (mest fordi jeg nok er/var for doven til at sætte mig ind i linux)

Så jeg endte på med en Hardware løsning fra Sofaware.
Gravatar #3 - rasmussen
9. maj 2011 10:31
Jeg bruger openvpn og synes det er nizzle!
Gravatar #4 - fjols
9. maj 2011 10:40
#2: Tak for det. Så blev jeg en smule klogere, men kunne stadig godt bruge noget med et web interface til at sætte brugere op med.
Alternativt må jeg bruge den løsning fra din tråd hvor IPSec bruger ens shell account. Så kan folk jo nemt ændre password.
Gravatar #5 - siliankaas
9. maj 2011 10:56
Jeg kørte engang openvpn via SMEserver, det var alt sammen grafisk og meget "let" at gå til..

Jeg ved dog ikke om SME stadigvæk bliver opdateret (= sikker)
Gravatar #6 - chrolle
9. maj 2011 11:14
jeg vil anbefale ClearOS, minder meget om SME server men er noget længere fremme.

ClearOS
Gravatar #7 - fjols
9. maj 2011 11:23
#5: Men kræver OpenVPN ikke at man bruger deres software for at forbinde?

#6: Jeg kan ikke installere et andet OS, da der dels kører andet og dels er en VPS hvor jeg ikke har mulighed for det.
Gravatar #8 - rasmussen
9. maj 2011 11:47
fjols (7) skrev:
#5: Men kræver OpenVPN ikke at man bruger deres software for at forbinde?

Kan man godt svare "ja" på den, uden at blive rated irrelevant?
Gravatar #9 - Mnc
9. maj 2011 11:50
rasmussen (8) skrev:
Kan man godt svare "ja" på den, uden at blive rated irrelevant?

Nej.
Gravatar #10 - fjols
9. maj 2011 11:54
#8: Ja, dit indlæg nr. 3 bidrog bare ikke med noget som helst, da jeg nærmest allerede havde fravalgt OpenVPN. Hvis du havde fortalt HVORFOR du synes det er "nizzle" havde jeg rated anderledes.
Gravatar #11 - rasmussen
9. maj 2011 12:06
#10 - Det er helt fint. Hvorfor vil du have noget grafisk til at sætte brugere op? Hvis du allerede kender de 4, der skal have adgangen er det en ret overskuelig opgave at klaske lidt i en terminal.

Der skal skrives et par config filer og signeres nogle nøgler og så er du kørende. Til dine klienter, giver du dem nøgler og en konfigurationsfil, de skal smække ind i deres klient og så er de klar.

Første gang jeg satte det op, brugte jeg denne guide: http://openvpn.net/index.php/open-source/documenta...

Jeg synes den er god med nogle pædagogiske tabeller og sådan lidt.
Gravatar #12 - fjols
9. maj 2011 12:17
Fordi jeg gerne vil have de kan ændre deres passwords selv, så jeg ikke nødvendigvis kender dem.

Jeg vil lige kigge på det OpenVPN senere. Lige nu roder jeg med pptpd.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login