mboost-dp1

Måske ødelagt harddisk

Gå til bund
Gravatar #1 - qed
15. maj 2011 20:39
Hejsa.

En af mine veninder har hevet sin eksterne harddisk på gulvet, mens den stod og kopierede noget. Hun siger, at den efterfølgende sagde "nogle sjove lyde", men at hun godt kunne afspille en film fra den. Efter den har været pillet fra og senere tilsluttet igen, kommer drevet ikke længere frem i Denne Computer, men disken kan ses under "Fjern hardware" i systray.

På torsdag skal jeg forsøge at redde billeder fra de sidste 6 år fra harddisken*. Og her vil jeg gerne have nogle råd. Jeg kender nogle af tricksene til at redde data, hvis man har formateret eller noget i den stil, men da det denne gang sandsynligvis er selve hardwaren, den er gal med, er jeg lidt på bar bund. Er det fx en god idé at taget et helt billede af disken og så arbejde på den eller risikerer man at ødelægge den yderligere, ved at læse hen over hele disken? Alle idéer og råd modtages meget gerne!

* Det skal lige siges, at hun normalt har billederne til at ligge på sin bærbar som backup, men af forskellige grunde er billederne fjernet (forhåbentligt) midlertidigt fra denne.

På forhånd tak :)
Gravatar #2 - tazimn
15. maj 2011 20:52
Jeg havde engang samme problem med en ekstern. (Havde dog ikke smidt den på gulvet inden).

Løsningen blev at skille kabinetet på den eksterne ad, og derefter sætte selve HHD til computeren som var den en intern disk. Det afhjalp problemet, da det højst sandsynligt var en usbcontroller som var afgået ved døden..
Gravatar #3 - Hubert
15. maj 2011 21:02

Du ødelægger ikke noget ved at lave et image af disken. Tværtimod vil jeg på det kraftigste anbefale at du laver et image af disken og så du holder dig til at arbejde på det image. Det er ualmindelig meget lettere at lave et nyt image hvis der sker noget end at tage de mange billeder igen.

jeg ville som #2 i første omgang få disken ud af kabinettet. Det kan være nok men hvis du skal til at lave et image og du bruger windows kan du benytte dd til windows
Gravatar #4 - Chewy
15. maj 2011 21:10
I forlængelse af dette spørgsmål, hvad er jeres favorit stykke software til gendannelse af tabt data på et drev? (Jeg ved godt at det spørgsmål er blevet stilt og svaret utallige gange. Men kan ikke finde nogen af de gamle tråde..)
Gravatar #5 - qed
15. maj 2011 21:17
Tak for svarene indtil nu. Jeg havde overvejet, at det nok var en god idé at tage disken ud af kabinettet for at udelukke muligheden for en defekt USB-controller.

Jeg kører Linux og regner med at bruge ddrescue. Så vidt jeg ved er det en variant af dd, som i første omgang hopper over områder med læsefejl og så til sidste forsøger at læse mindre og mindre stykker omkring læsefejlene.
Gravatar #6 - kinaholm
15. maj 2011 22:26
#4 det jeg har brugt flere gange og som har reddet min og andres røve er GetDataBack NTFS, som sjovt nok virker på ntfs filsystemer.. Det kører konge og jeg har altid kunne få alt data igen :)
Gravatar #7 - MiniatureZeus
15. maj 2011 22:29
Du kan også få GDB til fat, fyi
Gravatar #8 - Chewy
16. maj 2011 00:50
Gravatar #9 - BurningShadow
16. maj 2011 06:17
Jeg har tidligere haft held til at gendanne data fra en HDD, der sagde "sjove lyde" (der er faktisk intet sjovt ved at høre de lyde), ved at smide den i køleskabet nogle timer (gerne et halv til et helt døgn).

Jeg har ikke gode erfaringer med at montere HD'en internt. Der skal den igennem en masse pis, imens computeren starter. En SATA-til-USB converter har altid givet mig de bedste resultater.
Gravatar #10 - Chewy
18. maj 2011 21:54
Det bør nok lige nævnes at GetDataBack godt nok er gratis at hente og kører. Men man skal have en licenseret version for at kunne kopiere de resultater man får frem.

Hvilket reelt set vil sige at man skal købe programmet for at kunne bruge det til noget. Med mindre at du godt kan lide at sidde og kigge på navne på dine filer i en oversigt...

(Fedt at finde ud af efter at programmet har kørt i et par dage og bearbejdet data... :-(
Gravatar #11 - terracide
18. maj 2011 22:07
Jeg har altid brugt SpinRite:

http://www.grc.com/spinrite.htm
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login