mboost-dp1

Mac og mobilt bredbånd

Gå til bund
Gravatar #1 - Slettet Bruger [4002209113]
2. sep. 2012 17:11
Hej,

Da kærestens søster lige er flyttet til Sønderborg, så har vi købt noget mobilt bredbånd til søsteren i tiden ind til hun får sit Fullrate bredbånd.

Vi købte det mobile bredbånd med 1 GB data, da det kun skal række til onsdag. Allerede i dag er hun så løbet tør for data. I samme periode har kæresten og jeg brugt mit mobile bredbånd gennem min telefon. Alle har kun brugt computerne til surfing, altså undtagen mig, jeg har hentet et 200 MB Debian image og kigget lidt Youtube.

På den ene dag har Mac computeren (Macbook Air kørende OS X 10.7(.2?)) brugt 1 GB data, mens 2 Windows computere med cirka samme surfing tid, ca. 10 minutters Youtube og download af 200 MB Debian har brugt tilsammen 530 MB data.

Og det faktiske spørgsmål:
Bruger en Mac computer et eller andet data i baggrunden? Vi snakker noget jeg synes er større mængder.
Gravatar #2 - Slettet Bruger [4002209113]
2. sep. 2012 18:18
Jeg har nu undersøgt lidt nærmere og det ser ud til at 3 har lavet en fejl af en eller anden art. Jeg har købt et abonnement med 1 GB data og allerede efter 339 MB, så har de lukket forbindelsen.

Jeg regner med at ringe til dem i morgen og klage, nu har vi brugt ekstra penge på ekstra data, selvom det ikke rigtigt var nødvendigt og de lukkede vores forbindelse med en besked om at al vores data var blevet brugt for denne måned.
Gravatar #3 - kinaholm
2. sep. 2012 18:20
Altså, hendes mac kan jo sagtens have opdateret Mac OS X eller lign, det er ikke længe siden 10.8.1 kom ud. Jeg ved ikke hvor meget den fylder, men den kan i al fald have taget nogle MB.
Kan ikke lige se hvad den ellers skulle have brugt, hun bruger ikke videopodcasts eller andet i iTunes som måske har brugt data, uden hun ved det ?
Gravatar #4 - 3214N
2. sep. 2012 18:21
Bliver Mail.app brugt på Mac'en?
Gravatar #5 - Slettet Bruger [4002209113]
2. sep. 2012 18:33
Nu er hun ikke specielt IT skarp og jeg er ikke specielt OS X skarp. Jeg ved at hun ikke har 10.8, da jeg tjekkede hvilken version hun havde da hun skulle downloade driveren til USB modemet. Den kører 10.7.2 (eller 10.7.x).

Hun har ikke brugt podcasts, hun hørte dog noget musik på iTunes, men på det tidpunkt mener jeg faktisk ikke hun havde USB modemet i og derfor må det have været offline.

Er det noget der skal hentes fra deres App market? For så har hun ikke, hun har ikke en konto med adgang til App market, grundet mangel på kredit kort.

Computeren indeholder kun standard programmerne der kommer med en Macbook Air.

Men, jeg tror heldigvis jeg har fundet problemet og det ligger hos 3, de får en sviner i morgen og jeg synes vi fortjener at få vores 129 kroner tilbage som der blev betalt for 10 GB data, da jeg opfattede deres "gateway-besked" som at hun havde brugt 1 GB data, hvilket ikke var sandt, men derimod 300 MB.

Tak for hjælpen og forslagene, OS X stærk bliver jeg nok aldrig.
Gravatar #6 - 3214N
2. sep. 2012 18:37
Mail.app er standard i OS X og sviner med data, så bruger hun den som mail program, er det højst sandsynligt synderen, og ikke 3.
Gravatar #7 - Slettet Bruger [4002209113]
2. sep. 2012 18:43
Tror faktisk at hun bare bruger Gmail gennem browseren til e-mail, men jeg ved det faktisk ikke.

Jeg har dog fundet ud af at da dataen "udløb", så var der kun brugt 300 MB over cirka 32 timer. Det er jo ikke 1 GB.
Gravatar #8 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
2. sep. 2012 18:47
#4 #6
Hedder det virkeligt mail.app?... Det er første gang jeg hører noget så dumt .. Sry
Gravatar #9 - 3214N
2. sep. 2012 18:54
Yep
Gravatar #10 - apkat
2. sep. 2012 19:50
Thoroughbreed (8) skrev:
#4 #6
Hedder det virkeligt mail.app?... Det er første gang jeg hører noget så dumt .. Sry

Hvorfor er det dumt? man bruger det til mails og det er en app(lication)?
Gravatar #11 - 3214N
2. sep. 2012 20:05
Hvordan er du kommet frem til de 300 MB?
Gravatar #12 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
3. sep. 2012 03:41
App mig her og app mig der ... Det er imho et overbrugt buzzword de kan tage og stikke op et sted hvor solen aldrig skinner. Havde den bare heddet "Mail" ville det være fair nok ..

Er MS forøvrigt ikke også startet på det nu?
Gravatar #13 - starn
3. sep. 2012 05:30
#12, Alle Mac OS X programmer/applikationer hedder ApplikationsNavn.app. Som er en pakket "zip" fil med alle informationer om en applikation, og data der skal bruges så den kan køre. Så ja, den hedder Mail.app, og OS X har da vist kaldt deres programmer sådan i mange år.
Det var jeg ellers sikker på du vidste :)

Men jeg enig med dig i at app/apps er et buzzword, der burde dø. Hvorfor ikke bare kalde det hvad det nu er , et program eller en applikation.
Gravatar #14 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
3. sep. 2012 05:47
EXE blev aldrig et buzzword, selvom det har været sådan i hvad, 15-20 år?.. Altså, executable ..
Gravatar #15 - Slettet Bruger [4002209113]
3. sep. 2012 07:09
Fra 'Mit 3' på 3s egen hjemmeside, der skriver de 300 MB at der til det tidspunkt var brugt 300 MB. På tidpunktet hvor jeg skrev mit andet indlæg i denne tråd i går, da var brugt 339 MB.
Gravatar #16 - Slettet Bruger [4002209113]
3. sep. 2012 07:31
Som follow-up.

http://share.vossnetworks.dk/Stig/data.png

Plus, programmet på Mac'en som bruges til at forbinde til 3s netværk, den havde også været brugt via Oister og den viste under statistik kun 480 MB.
Gravatar #17 - apkat
3. sep. 2012 08:12
Thoroughbreed (12) skrev:
App mig her og app mig der ... Det er imho et overbrugt buzzword de kan tage og stikke op et sted hvor solen aldrig skinner. Havde den bare heddet "Mail" ville det være fair nok ..

Er MS forøvrigt ikke også startet på det nu?

et buzzword? Der har alledage heddet det.

"APP is an abbreviation for application. The filename extension .app means application in Windows (via AppWave), iOS, Symbian OS, SkyOS, GNUstep and Mac OS X. On the latter two systems, a .app file is actually a folder containing binaries and supporting files.[1]. On Windows, AppWave from Embarcadero supplies the support to run .app Windows binaries."

Så fordi alle folk ikke går og siger de har hentet en EXECUTABLE ned til deres IPHONE/ANDROID/SMARTPHONE
Det er helt fint du hader apple, men had det da lige ordenligt
Gravatar #18 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
3. sep. 2012 08:43
apkat (17) skrev:
Det er helt fint du hader apple, men had det da lige ordenligt

Priceless!!..

Jeg er den (stolte) ejer af følgende æble-udstyr:
MBP
iPod
iPhone
iPad
Apple TV

- say again?..

Og jo, "app" er blevet et buzzword, det bliver brugt i flæng nu - det er det der driver mig til vanvid...
Gravatar #19 - apkat
3. sep. 2012 09:12
Thoroughbreed (18) skrev:
Og jo, "app" er blevet et buzzword, det bliver brugt i flæng nu - det er det der driver mig til vanvid...

At du ejer en masse apple-udstyr får dig ikke til at ligne en idiot mindre.
Jamen så lad os alle sammen omdøbe det til "EXECUTABLE" så du kan blive glad.

Gravatar #20 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
3. sep. 2012 09:49
apkat (19) skrev:

Well, du sagde jeg hadede apple, jeg beviste det modsatte?

Og nej, vil ikke have at man skal omdøbe det til exec - men lad dog for guds skyld være med at bruge ordet "app" konstant!..

Jeg siger ikke at vi skal kalde computere for datamaskiner, men man må sgu godt bruge hjernen og kalde det for programmer ^^)
Gravatar #21 - apkat
3. sep. 2012 10:25
Thoroughbreed (20) skrev:
apkat (19) skrev:

Well, du sagde jeg hadede apple, jeg beviste det modsatte?

Og nej, vil ikke have at man skal omdøbe det til exec - men lad dog for guds skyld være med at bruge ordet "app" konstant!..

Jeg siger ikke at vi skal kalde computere for datamaskiner, men man må sgu godt bruge hjernen og kalde det for programmer ^^)

marketing kan nogle sjove ting, og hvis de ikke sagde "download vores app" i reklamer, så ville folk tænke wat til "download vores program".
Gravatar #22 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
3. sep. 2012 10:29
apkat (21) skrev:
marketing kan nogle sjove ting, og hvis de ikke sagde "download vores app" i reklamer, så ville folk tænke wat til "download vores program".

Well, så er det måske fordi folk er alt for uvidende?.. Det er jo et program ..

Oh well, jeg er nok bare for gammeldags til at kunne acceptere nye ord >_<
Gravatar #23 - Slettet Bruger [4002209113]
3. sep. 2012 10:37
App er nu egentlig er nemt ord at bruge og det er dejligt universel, dog synes jeg det begyder at lyde dumt når det bliver til Desktop-app, Client-app, Server-app, Console-app og så-meget-andet-app. Når man sidder her i undervisningen, så er det tydeligt at jeg har en Apple-bruger som underviser, alt der kan køre på en computer er blevet til en *-app.

På emnet om 3, så har jeg nu snakket med kunde service. De kunne oplyse mig at jeg har købt 1 GB til en HEL måned og da deres data-måned åbenbart går fra d. 11. til d. 10. i en måned, så får jeg kun 1/3 af den data. Så af de nu 11 GB data jeg har købt, der får jeg kun 3.67 GB til rådighed. Efter 28 minutters ventetid på kunde service, så er jeg blevet så utilfreds at jeg opsiger mit abonnement når jeg kommer hjem, grundet mangel på information og unødvendig overbetaling. 3 har lige formået at gøre en ny kunde utilfreds på under 24 timer.
Gravatar #24 - apkat
3. sep. 2012 10:46
Vossen (23) skrev:
App er nu egentlig er nemt ord at bruge og det er dejligt universel, dog synes jeg det begyder at lyde dumt når det bliver til Desktop-app, Client-app, Server-app, Console-app og så-meget-andet-app. Når man sidder her i undervisningen, så er det tydeligt at jeg har en Apple-bruger som underviser, alt der kan køre på en computer er blevet til en *-app.

Jeg tror folks opfattelse er at hvis det er til en mobil så hedder det et app... :D Ellers hedder det et program.

Thoroughbreed (22) skrev:

Oh well, jeg er nok bare for gammeldags til at kunne acceptere nye ord >_<

Eller også er reklamer og mennesker dumme?

Vossen (23) skrev:
På emnet om 3, så har jeg nu snakket med kunde service. De kunne oplyse mig at jeg har købt 1 GB til en HEL måned og da deres data-måned åbenbart går fra d. 11. til d. 10. i en måned, så får jeg kun 1/3 af den data. Så af de nu 11 GB data jeg har købt, der får jeg kun 3.67 GB til rådighed. Efter 28 minutters ventetid på kunde service, så er jeg blevet så utilfreds at jeg opsiger mit abonnement når jeg kommer hjem, grundet mangel på information og unødvendig overbetaling. 3 har lige formået at gøre en ny kunde utilfreds på under 24 timer.

lol
Gravatar #25 - Slettet Bruger [4002209113]
3. sep. 2012 10:49
apkat (24) skrev:
Jeg tror folks opfattelse er at hvis det er til en mobil så hedder det et app... :D Ellers hedder det et program.

Jeg oplever mere og mere at alt der kan køre på en computer er app.
Gravatar #26 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
3. sep. 2012 10:53
Og jeg kalder det stadig programmer eller spil til min telefon >_< ...

/me er håbløs gammeldags!
Gravatar #27 - apkat
3. sep. 2012 10:56
Vossen (25) skrev:
apkat (24) skrev:

Jeg oplever mere og mere at alt der kan køre på en computer er app.

Min mor har de sidste 10 år kaldt en sms for en mail, jeg har lært at høre hvad folk mener istedet.
Gravatar #28 - Slettet Bruger [4002209113]
3. sep. 2012 10:58
Der har jeg bare valgt at lære min mor forskellen på en mail og en SMS. Hun kan endda kende forskel på en mail og en SMS, når begge er på telefonen.
Gravatar #29 - apkat
3. sep. 2012 11:03
Vossen (28) skrev:
når begge er på telefonen.

don't go there
Gravatar #30 - terracide
3. sep. 2012 13:13
Folk der kalder normale desktop programmer for "apps" er de samme kelger der kalder smartphones for "iphones" og tableta for "ipads"...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login