mboost-dp1
Mail-konto flytning
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Hej,
Jeg vil starte med at sige at jeg aner cirka intet om outlook.
Computer A (en gammel desktop med Win 98) modtager PT mail. Det er en [email protected] konto. Posten bliver administreret på PC A med outlook(ikke sikker på hvilken version).
A står til udskiftning, og computer B (~3 år gammel laptop med Win XP home) skulle gerne overtage A's tidligere rolle som "mail-maskine".
Er det bare at konfigurere Outlook på PC B, på samme måde som PC A, så vil den også kunne hente ny post sendt til kontoen?
Jeg vil starte med at sige at jeg aner cirka intet om outlook.
Computer A (en gammel desktop med Win 98) modtager PT mail. Det er en [email protected] konto. Posten bliver administreret på PC A med outlook(ikke sikker på hvilken version).
A står til udskiftning, og computer B (~3 år gammel laptop med Win XP home) skulle gerne overtage A's tidligere rolle som "mail-maskine".
Er det bare at konfigurere Outlook på PC B, på samme måde som PC A, så vil den også kunne hente ny post sendt til kontoen?
Bruger du pop3 eller imap?
Hvis du bruger pop3, er det nok en ide at tage en backup af eksisterende mails foerst.
Du kan typisk se hvor filerne ligger ved at:
Hoejreklikke paa din "account" ude til venstre, vaelge "properties", klikke paa "advanced" og laese i "path".
Den mappe der linkes til smider du saa bare ned paa en USB noegle.
Naar du saa har oprettet samme konto paa den anden maskine, saa lad vaere med at hente mails ! Opret evt. kontoen uden adgang til internettet.
Kopier din backup ind i den nye "identity" mappe ( ligger samme sted som du hev din backup ud af ) og se om mailsne er i outlook :)
Men ellers er det bare at konfigurere dem ens, saa hente B mails fremover.
Men bruger du pop3, saa bliver mail'en ( som regel ) slettet fra mailserveren.. Dvs at henter du den paa A, saa kan B ikke hente den.
Bruger du IMAP koerer alting paa serveren og det er ikke et problem :)
Bruger du pop3 eller imap?
Hvis du bruger pop3, er det nok en ide at tage en backup af eksisterende mails foerst.
Du kan typisk se hvor filerne ligger ved at:
Hoejreklikke paa din "account" ude til venstre, vaelge "properties", klikke paa "advanced" og laese i "path".
Den mappe der linkes til smider du saa bare ned paa en USB noegle.
Naar du saa har oprettet samme konto paa den anden maskine, saa lad vaere med at hente mails ! Opret evt. kontoen uden adgang til internettet.
Kopier din backup ind i den nye "identity" mappe ( ligger samme sted som du hev din backup ud af ) og se om mailsne er i outlook :)
Men ellers er det bare at konfigurere dem ens, saa hente B mails fremover.
Men bruger du pop3, saa bliver mail'en ( som regel ) slettet fra mailserveren.. Dvs at henter du den paa A, saa kan B ikke hente den.
Bruger du IMAP koerer alting paa serveren og det er ikke et problem :)
PC A er sat op til:
Indgående post: pop3
Udegående post: asmtp
Kan jeg konfigurere den om, så den bruger imap i stedet? Kræver det at den mailkontoudbyder man har understøtter imap, eller hvad er det afhængigt af?
Det optilmale vil være at man kan læse og sende mails fra begge PC'er.
Indgående post: pop3
Udegående post: asmtp
Kan jeg konfigurere den om, så den bruger imap i stedet? Kræver det at den mailkontoudbyder man har understøtter imap, eller hvad er det afhængigt af?
Det optilmale vil være at man kan læse og sende mails fra begge PC'er.
Jeg plejer at bruge outlooks export import funktioner.
En anden måde er at bruge XP's Migreringsværktøj.
Installere det på 98 vælg kun at migrere outlook.
Gem det på en usb nøgle
Start migrering på XP og læg din outlook ind, på den måde får man kontakter og kontoindstillingerne med, pånær kodeordet til mailkontoen.
En anden måde er at bruge XP's Migreringsværktøj.
Installere det på 98 vælg kun at migrere outlook.
Gem det på en usb nøgle
Start migrering på XP og læg din outlook ind, på den måde får man kontakter og kontoindstillingerne med, pånær kodeordet til mailkontoen.
Hvis dit email-program fungerer bare lidt ligesom alle de andre, så ser din mappestruktur nok ud som noget i denne stil:
Så opretter du en imap-konto (serveren skal naturligvis understøtte imap), så kan det se sådan ud:
Så kan du flytte både mails og mapper med træk-og-slip.
Men lige et tip: Deaktiver din pop3 samtidig med at du opretter imap. (fx. ved at ændre noget i opsætningen så det ikke virker, angiv fx. forkert kodeord.)'
Ellers risikerer du at den lige pludselig tjekker mail automatisk, og overfører hele indbakken fra imap til den lokale indbakke igen.
Hvis dit email-program fungerer bare lidt ligesom alle de andre, så ser din mappestruktur nok ud som noget i denne stil:
+ Lokale mapper
| + Indbakke
| | + mappe1
| | + mappe2
| + Udbakke
| + Sendt post
| + Slettet post
Så opretter du en imap-konto (serveren skal naturligvis understøtte imap), så kan det se sådan ud:
+ Lokale mapper
| + Indbakke
| | + mappe1
| | + mappe2
| + Udbakke
| + Sendt post
| + Slettet post
+ Min nye seje IMAP-konto
| + Indbakke
| + Udbakke
| + Sendt post
| + Slettet post
Så kan du flytte både mails og mapper med træk-og-slip.
Men lige et tip: Deaktiver din pop3 samtidig med at du opretter imap. (fx. ved at ændre noget i opsætningen så det ikke virker, angiv fx. forkert kodeord.)'
Ellers risikerer du at den lige pludselig tjekker mail automatisk, og overfører hele indbakken fra imap til den lokale indbakke igen.
Formentlig, det er vist ikke så normalt. Men det kan da godt være.
Jeg dog fraråde blot at prøve. Hvis det er uofficielt, kan det forsvinde når som helst uden varsel.
Det er to forskellige protokoller, men kører normalt på samme server. (Dog forskellig port, men det skal du sjældent spekulere over.)
I et brev fr en domæneudbyder, har jeg fået at vide hvilke server jeg skal bruge til pop 3, hvilken server jeg evt kan bruge til smtp, men ikke noget vedr. imap.
Betyder det at det ikke er understøtett?
Formentlig, det er vist ikke så normalt. Men det kan da godt være.
Jeg dog fraråde blot at prøve. Hvis det er uofficielt, kan det forsvinde når som helst uden varsel.
IMAP er understøttet, kører det så over samme server som pop3? Det gør det vel. Som jeg har forstået det er det to forskellige protokoller, så kan det vel sagtens være samme server?
Det er to forskellige protokoller, men kører normalt på samme server. (Dog forskellig port, men det skal du sjældent spekulere over.)
Jeg har sat en konto op inder på mail-administrationssiden. Jeg har valgt pop3 til udegående. (Bare for at være sikker på at det er den rigtige server jeg benytter.)
Det er den første konto der er blevt sat op på det domæne, der er købt hos abusiness.dk
I en mail, fra abusiness, står der at SMTP serveren skal være internetudbyderens, i dette tilfælde TDC.
Der står også at, hvis internetudbyderen tillader det, så kan jeg bruge samme server som jeg bruger til indgående mail.
Jeg valgte at bruge TDC's server, asmtp.mail.dk
Når jeg prøver at sende en mail, skal jeg indtaste et password til min bruger på SMTP serveren.
- Det er en erhvervs forbindelse -
Er det noget jeg skal kontakte TDC for at få, eller tillader TDC at vi bruger abusiness' server til outgoing mail?
Det er den første konto der er blevt sat op på det domæne, der er købt hos abusiness.dk
I en mail, fra abusiness, står der at SMTP serveren skal være internetudbyderens, i dette tilfælde TDC.
Der står også at, hvis internetudbyderen tillader det, så kan jeg bruge samme server som jeg bruger til indgående mail.
Jeg valgte at bruge TDC's server, asmtp.mail.dk
Når jeg prøver at sende en mail, skal jeg indtaste et password til min bruger på SMTP serveren.
- Det er en erhvervs forbindelse -
Er det noget jeg skal kontakte TDC for at få, eller tillader TDC at vi bruger abusiness' server til outgoing mail?
Nu er det lykkedes for mig at sende en mail FRA den konto jeg har sat op og konfugeret til at virke med thunderbird.
Når jeg sender mails, til den (ra en hotmail), så sker der ikke noget.
Når jeg vælger "get Mail" skriver den: There are no new messages on the server.
Mine settings ser således ud:
Pop3 servername: mail.domænenavn.dk - port 110
Brugernavn: webmaster@domænenavn.dk
Use secure connection: Never (default)
Jeg synes det virker som om det er en fejl hos abusiness.dk
Hvilken fejl kan jeg have lavet?
Er der en/flere åbenlyse begynderfejl jeg kan have begået? Al hjælp er velkommen.
Når jeg sender mails, til den (ra en hotmail), så sker der ikke noget.
Når jeg vælger "get Mail" skriver den: There are no new messages on the server.
Mine settings ser således ud:
Pop3 servername: mail.domænenavn.dk - port 110
Brugernavn: webmaster@domænenavn.dk
Use secure connection: Never (default)
Jeg synes det virker som om det er en fejl hos abusiness.dk
Hvilken fejl kan jeg have lavet?
Er der en/flere åbenlyse begynderfejl jeg kan have begået? Al hjælp er velkommen.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.