mboost-dp1

Min bror vil lave "business" på min computer.

Gå til bund
Gravatar #1 - lolage
30. jul. 2008 22:49
Hejsa.
Min bror har tænkt sig at lave en "business"; Brænde film ned og sælge dem. Hans egen bærbars drev virker ikke, så han vil bruge min computer til det. Dog har jeg ikke givet ham lov endnu.

Jeg er rent faktisk ligeglad om han gør det, da det er på hans eget ansvar. Men af hvad jeg kan huske jeg har hørt, er det så ikke muligt at spore på den brændte CD, hvor den er blevet brændt? Altså, hvor den computer der brændte den er lokaliseret. Hvis så vil jeg jo på ingen måde give ham lov, og hvis det var at en af hans CDer skulle ende hos politiet ville det jo ende grimt.

- På forhånd tak.
Gravatar #2 - karga
30. jul. 2008 22:54
Hvis din bror gennemfører det der projekt, så ryger i (begge) på et tidspunkt i brummen.. og med en klækkelig bøde, til jer begge formentlig

Du kender til det han har gang i = du er medsammensvoren, fordi du udemærket ved det er ulovligt

Men nej, dvd'er kan ikke spores til brænderen.. måske kan man antyde hvilken type brænder der er brugt, men politiet gider ikke gøre det, når de bare kan spørge dem din bror har solgt til og finde jer på den måde

Bare lige et tip.. hvor dumt er det så ikke også at skrive det på et forum...? Et dansk et endda.. Newz.dk har garanteret din ip - politiet kan, med newz.dk's tvungne hjælp, lokalisere dig, også selvom du flytter fra det internet du har nu..

Og så lige en sidste ting, jeg har intet imod non-kommercielt pirateri.. men hvis dig og din bror tager penge for det, har jeg intet til overs for jer.. what so ever, det er virkelig lamt
Gravatar #3 - lolage
30. jul. 2008 22:56
Du siger noget ang. jeg bliver medskyldig :/.
Tak for svaret, han får et big fat NO!
Gravatar #4 - themuss
31. jul. 2008 06:18
Du ryger ikke i fængsel for piratkopiering. Det er IKKE strafferet.
Gravatar #5 - vandfarve
31. jul. 2008 06:24
#4 Uanset hvad, så er det aldrig sjovt at skulle betale et 6- eller 7-cifret beløb til rettighedshaverne (sikkert til KODA eller APG) samt sagens omkostninger, når man ikke en gang er myndighed.

Det er ulovligt, så drop det, selvom man ikke bliver sendt ind og ruske tremmer.
Gravatar #6 - zin
31. jul. 2008 06:27
#4: Nej, men det er vidersalg af et produkt du ikke ejer vidersalgsrettigheder til ;)
Gravatar #7 - cyandk
31. jul. 2008 06:28
#5 er der egentlig nogen i DK der er dømt for piratkopiering?...

Taler ikke om frivillige forlig, men rent faktisk domme.
Gravatar #8 - vandfarve
31. jul. 2008 06:29
#7 Det kan måske godt være, at lolages lillebror bliver den første...?

:D
Gravatar #9 - Corholio
31. jul. 2008 06:30
Shhhhh......

lad os nu lige vente 20-30 minutter til han har ombestemt sig.
Gravatar #10 - zin
31. jul. 2008 06:31
#5: Ja, der er. Kan du huske den kontroversielle sag med screenshotsene? De blev accepteret som bevis fra APG's side og brugt dertil - og med sådant letfremskaffeligt bevis falder man hurtigt - som knægten (så vidt jeg husker) også gjorde.
Gravatar #11 - noramskull
31. jul. 2008 06:41

Var det ikke en bedre ide for din bror at blive pusher? Jeg skulle mene at der var flere penge i det, og så er det heller ikke helt så forkert som at sælge andres værker videre.
Gravatar #12 - zin
31. jul. 2008 06:42
#11: Ja, sæt nu han gik ud og gjorde noget moralsk forkasteligt i vores ellers så perfekte verden!
Gravatar #13 - themuss
31. jul. 2008 06:50
#11 og #12, han kunne også blive pædofil. Det er ikke nær så slemt som pirateri og HASH-pusheri.
Gravatar #14 - noramskull
31. jul. 2008 07:16

Der tager du faktisk helt fejl, det er værre.

Hvis man sælger andres værker videre, så er det i princippet tyveri i form af mindsket omsætning for skaberen.

Hvis man er pædofil så krænker man mindreårige ved at tvinge dem til noget som de ikke har lyst til.

Hvis man derimod er pusher, så tilbyder man blot en vare som folk så selv kan vælge om de vil købe eller ej, man tvinger ikke nogen til noget. Det er ikke meget værre ned at sælge så meget andet og jeg synes at man har lov til at gøre med sin egen krop som man lyster.

Desuden er der jo ikke nogle penge i pædofili? Det var ligesom det som var planen, ellers kunne han jo ligeså godt blive morder eller sådan noget.
Gravatar #15 - karga
31. jul. 2008 07:41
#14 der er vist en der godt kunne tåle en ordentlig sniffer til koppen med ironi
Gravatar #16 - noramskull
31. jul. 2008 07:45

Kan man sprøjte det ind mellem tæerne? Min mor tjekker mine arme :P
Gravatar #17 - Borg[One]
31. jul. 2008 08:36
#7 yup, det er der, kan i ikke huske Best of INternet/Silvarado-drengene:
http://w3.bsa.org/denmark/press/newsreleases/Softw...

Jeg mener også at APG har vundet flere retssager - men kan ikke umiddelbart finde nogen links der be- eller afkræfter dette.
Gravatar #18 - Emil Melgaard
31. jul. 2008 09:50
#4, Man kan skam godt komme i fængsel for det. Straffelovens §299b siger:

Den, der for derigennem at skaffe sig eller andre uberettiget vinding eller som i øvrigt under særligt skærpende omstændigheder gør sig skyldig i ophavsretskrænkelser af særlig grov karakter, jf. ophavsretslovens § 76, stk. 2, eller ulovlig import af særlig grov karakter, jf. ophavsretslovens § 77, stk. 2, straffes med fængsel indtil 6 år.

Oversættelse: Hvis man tjener penge på at bryde ophavsretten kan man komme i fængsel i op til 6 år.
Gravatar #19 - lolage
31. jul. 2008 10:31
Sikke et godt grin der lige var da jeg fik læst alle de nye kommentarer x). Men han bliver sq ikk pusher eller noget andet :b. Han må leve med hvad han har.
Gravatar #20 - noramskull
1. aug. 2008 07:15

Du kan da stadig foreslå ham det, det er da en hel del mere rentabelt end at sælge piratkopier.
Gravatar #21 - gnаrfsan
1. aug. 2008 08:03
Hvad med et par avisruter...
Gravatar #22 - Corholio
1. aug. 2008 08:07

Nej, det vil ham der storebroderen ikke være med til, for han er bare så "sic' gansta'", eftersom han vil lave "business" - yo!

Okay, det var så verbalt street jeg kunne være :-/
Gravatar #23 - gnаrfsan
1. aug. 2008 09:19
#22 Tjah... Det får han meget sjov ud af, når ingen vil ansætte ham fordi hans straffeattest ikke er ren.

Jeg har endnu ikke haft et "rightigt job" hvor jeg ikke skulle fremvise min.
Gravatar #24 - noramskull
1. aug. 2008 10:08

Pjat med dig, at være pusher er ligesom at spille GTA, bare i virkeligheden og hele tiden.
Gravatar #25 - Cloud02
1. aug. 2008 10:29
7 skrev:
#5 er der egentlig nogen i DK der er dømt for piratkopiering?...

Taler ikke om frivillige forlig, men rent faktisk domme.

De der Frozen gutter fra DTU tilbage i 1999-2001 - Jeg tror at de blev dømt.
Gravatar #26 - themuss
2. aug. 2008 02:14
#18 Det anede jeg ikke, tak.

Jeg synes dog det er pænt mærkeligt at straffe copyrightbrydere hårdere end manddrab og voldtægt, men det er nok bare mig der ikke forstår alvoren i det.
Gravatar #27 - Saxov
2. aug. 2008 08:46
#26,
Se på det,
voldtægt/manddrab påvirker effektivt set kun 1 person (per brud) - og jo, så er der måske noget familie o.l. der sekudært bliver påvirket, men igen - det direkte offer er 1 person.
Økonomisk kriminalitet, som copyright violation burde gå ind under, kan det reele offer være en helt virksomhed eller mere - ergo, mange ofre.

Strafferammen er jo til at dække worst case, og worst case i voldtægt er 1 offer, mens worst-case i copyright er underminerind af et firma's eksistens, og fyring af mange hundered mennesker. Ikke at jeg personligt dermed tror at det er plausibelt at man via copyright brud kan få et helt firma til at gå ned.
Gravatar #28 - rackbox
2. aug. 2008 09:02
#27 strafferammen er (nødvendigvis) også en afspejling af omkostningerne ved at genoprette status quo efter de forvoldte skader. En virksomhed, hvis eksistens kan undermineres af 1 persons piratkopiering, bør som udgangspunkt være ret billig at retablere (=virksomheden er i forvejen så inkompetent, at det ikke kræver mange dresserede aber til at starte et nyt firma med samme værdi), hvorimod omkostningerne ved at genoprette en persons psykiske tilstand er en livslang affære med ringe succesrate.

Økonomisk kriminalitet er slemt og bør berammes højt. Men menneskelige omkostninger er ikke målbare i kroner og ører, hvorfor disse også bør takseres rimeligt højt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login