mboost-dp1

Ny computer?

Gå til bund
Gravatar #1 - mikkellorenzen
16. aug. 2012 10:59
Jeg sælger min computer og ville høre om hvordan man slette alle sine data. Så computeren bliver som ny.
Gravatar #2 - Slettet Bruger [1221736828]
16. aug. 2012 11:05
Sammel-selv computer? Mærke computer? (Acer, HP e.lig.)

Har du en recovery CD? Har du overhovedet en CD? Er der recovery partition?
Gravatar #3 - Rainmeter
16. aug. 2012 11:05
Det er vist noget med svinge en dø kat over den?
Gravatar #4 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
16. aug. 2012 11:11
Hvis du har en Windows CD, eller som Vossen skriver, en recovery-cd er det bare at formatere og installere Windows på ny :)

Alternativt, så er der nogle computere der har en recovery partition, og under opstarten vil der stå noget i stil med "Press F10 to enter recovery" eller whatever - det er også en måde at gøre det på ...

Du kan prøve at svinge en død kat over den som Rainmeter skriver, men tvivler på at det virker ;)
Gravatar #5 - paradise_lost
16. aug. 2012 11:18
Som #4 nævner. Vil du være helt sikker på at dine data heller ikke kan gendannes så skal de wipes med BCWipe eller ligende program.

Det er ufatteligt nemt at genskabe "slettede" data på en fungerende hd.
Gravatar #6 - apkat
16. aug. 2012 11:23
Pil harddisk ud,
gem den
???
profit
Gravatar #7 - Manofsciencemanoffaith
16. aug. 2012 11:57
Som skrevet, så kommer det lidt an på hvor meget dine data skal slettes, og om det er en mærke-pc eller en selvbygget. Brug enten recovery-DVDer eller geninstaller Windows.

Hvis du er paranoid og vil være helt sikker på at dine data aldrig kan gendannes, kan du overskrive alle sektorer på harddisken(e) 50 gange, eller knalde et spyd igennem den. Så er den dog ikke helt som ny.
Gravatar #8 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
16. aug. 2012 12:04

Jeg tror at det er hans bærbar der skal formateres (som han er ved at sælge herinde på Newz) fordi han skal have en anden bærbar til skolebrug (som han søger efter råd herinde på Newz)
Gravatar #9 - demolition
16. aug. 2012 12:54
mikkellorenzen (1) skrev:
Jeg sælger min computer og ville høre om hvordan man slette alle sine data. Så computeren bliver som ny.

Hent Darik's Boot and Nuke, brænd på en CD, boot fra den og skriv 'autonuke' ved prompten. Så bliver samtlige harddiske i maskine wipet fuldstændigt. Bemærk at det også inkluderer eventuelle recoverypartitioner, så hvis du ikke har fået CD'er med maskinen, så ville jeg nok ikke wipe hele disken.

Man kan også bruge Truecrypt til at wipe en del af en harddisk, f.eks. ved at oprette en container på en partition og lave en fuld formattering af denne. Så bliver partitionen overskrevet med næsten-random data og i praksis er det næsten umuligt at genskabe data (ihvertfald uden at skulle disken ad hvilket koster $$$).
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login