mboost-dp1
Ny router - hvilken?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Hej nørder, den her må I kunne hjælpe mig med.
Jeg står og skal købe min en ny router.
Jeg har følgende "krav"
1) Indbygget trådløs
2) Kan håndtere en forbindelse på mindst 40/40
3) Mulighed for at deaktivere evt. indbygget DHCP*
4) Meget gerne mulighed for SNMP
5) Meget gerne UPNP, så min PS3 bare køre der ud af
6) Meget gerne mulighed for at oprette "gæste wifi"
Lad mig evt. høre hvilket udstyr der køre jeres forbindelser.
Jeg har set lidt på: "Cisco Small Business RV 220W" men er meget i tvivl, har ikke fulgt så meget med i privat market længe...
*ja ja grin bare, men den Appel router jeg havde lånt, kan ikke! :(
Jeg står og skal købe min en ny router.
Jeg har følgende "krav"
1) Indbygget trådløs
2) Kan håndtere en forbindelse på mindst 40/40
3) Mulighed for at deaktivere evt. indbygget DHCP*
4) Meget gerne mulighed for SNMP
5) Meget gerne UPNP, så min PS3 bare køre der ud af
6) Meget gerne mulighed for at oprette "gæste wifi"
Lad mig evt. høre hvilket udstyr der køre jeres forbindelser.
Jeg har set lidt på: "Cisco Small Business RV 220W" men er meget i tvivl, har ikke fulgt så meget med i privat market længe...
*ja ja grin bare, men den Appel router jeg havde lånt, kan ikke! :(
Jeg bruger selv Netgear WNR3500L, som er en af Netgears open source routere.
Jeg har installeret tomato firmware på den (syntes den er hurtigere og nemmere at sætte op end DD-WRT).
Jeg kører med Waoo IPTV, VOIP og har ingen problemer med at køre med fuld hastighed i begge retninger.
Jeg har blogget lidt om emnet, og hvordan jeg har installeret det: http://peter.binderup.dk/waoo-fiber-og-egen-router...
Jeg har installeret tomato firmware på den (syntes den er hurtigere og nemmere at sætte op end DD-WRT).
Jeg kører med Waoo IPTV, VOIP og har ingen problemer med at køre med fuld hastighed i begge retninger.
Jeg har blogget lidt om emnet, og hvordan jeg har installeret det: http://peter.binderup.dk/waoo-fiber-og-egen-router...
Tak for råd, jeg glemte dog at skrive jeg som udgangs punkt ikke er så vild med "hjemme strikkede" frimwares.
Specielt ikke hvis jeg køber helt ny router, men I skal have tak for råd alligevel :)
Specielt ikke hvis jeg køber helt ny router, men I skal have tak for råd alligevel :)
Ahh ok, sorry - forkert formulering :-)
Jeg har ikke Tv via min fiber udbyder, bare alm internet.
Grunden til frygten for de uoriginale roms, er nok frygten for at installere dem på et stykke fabriks ny hw - er mest til at købe en enhed, tænde den og så virker det.
Men jeg vil genoverveje, selvom jeg tror valget er faldet på føromtalte Cisco
Jeg har ikke Tv via min fiber udbyder, bare alm internet.
Grunden til frygten for de uoriginale roms, er nok frygten for at installere dem på et stykke fabriks ny hw - er mest til at købe en enhed, tænde den og så virker det.
Men jeg vil genoverveje, selvom jeg tror valget er faldet på føromtalte Cisco
#7 Hvis man som udgangspunkt vælger en router som opfordre til at man bruger Open Source firmwares, så har du jo supporten fra fabrikanten af.
Efter jeg er begyndt at rode med routere som understøtter andre firmwares, så går jeg ikke tilbage til en router hvor jeg ikke har den mulighed.
Da jeg købte min Netgear WNR3500L tog det mig ca 5 minutter at skifte dens firmware ud med en DD-WRT firmware (siden skiftede jeg til Tomato), som jeg hentede fra Netgears eget website. Så jeg vil mene at min "uoriginale" rom er lige så god som deres egen i og med at de har leveret den til mig.
Efter jeg er begyndt at rode med routere som understøtter andre firmwares, så går jeg ikke tilbage til en router hvor jeg ikke har den mulighed.
Da jeg købte min Netgear WNR3500L tog det mig ca 5 minutter at skifte dens firmware ud med en DD-WRT firmware (siden skiftede jeg til Tomato), som jeg hentede fra Netgears eget website. Så jeg vil mene at min "uoriginale" rom er lige så god som deres egen i og med at de har leveret den til mig.
binderup (8) skrev:Da jeg købte min Netgear WNR3500L tog det mig ca 5 minutter at skifte dens firmware ud med en DD-WRT firmware
Det tog dig da lang tid? Jeg brugte lang tid på at læse alle vejledninger, tips og ansvarsfraskrivelser - men fra jeg begyndte installation til den var færdig tror jeg kun der gik 2 minutter. At hverken DD-WRT, TomatoUSB eller den sidste jeg prøvede, så ikke virkede på mit netværk er så en anden historie.
I øvrigt var det lidt besværligt at få stock på routeren igen - først installere TomatoUSB via DD-WRT og så flashe til stock. Tog mig et par timer at finde ud af.
Hvis jeg havde en gammel router til at ligge, var det måske også en anden snak. Men det ser bestemt spændende ud.
Hvilket IPTV system er det der kræver brug af DHCP boot options? Nu nævnte de oprindelige krav en mulighed for at slå routerens DHCP server fra. Jeg gætter på planen er at sætte en DHCP server op på noget andet hardware. I så fald kan man vælge en DHCP server, der kan alt hvad man har brug for.binderup (5) skrev:skal du se IPTV så er du nok nødt til det grundet nødvendigheden af at kunne sætte DHCP boot option.
Er det ham der har ansvaret for at opgradere netværket hos en mindre dansk internetudbyder til IPv6 support, og er møgirriteret over det og ville ønske det der IPv6 bare ville gå væk igen så han kan bruge tiden på at spille computer i stedet? Eller husker jeg galt? Det kan være jeg har forvekslet ham med en anden?Mnc (12) skrev:inb4 joke om, eller rant fra, Terracide.
stekkurms (13) skrev:Er det ham der har ansvaret for at opgradere netværket hos en mindre dansk internetudbyder til IPv6 support, og er møgirriteret over det og ville ønske det der IPv6 bare ville gå væk igen så han kan bruge tiden på at spille computer i stedet? Eller husker jeg galt? Det kan være jeg har forvekslet ham med en anden?
Dunno, han er i alt fald ved Fullrate. Men han mener vidst ikke at IPv6 er nødvendigt endnu, eller noget.
Giver Fullrate hver af deres privatkunder et /28 IPv4 prefix sådan at de kan sætte en router op uden at bruge NAT? Og lever Fullrate i et parallelunivers hvor Asien ikke eksisterer? APNIC har rationeret IPv4 adresser i ca. et år nu. Det er uklart hvornår rationeringen kommer til Europa. RIPE meldte ud i starten af 2012 at det ville ske til sommer. Diverse prognoser hævder at det først sker til næste år.snesman (14) skrev:han er i alt fald ved Fullrate. Men han mener vidst ikke at IPv6 er nødvendigt endnu
stekkurms (13) skrev:Hvilket IPTV system er det der kræver brug af DHCP boot options? Nu nævnte de oprindelige krav en mulighed for at slå routerens DHCP server fra. Jeg gætter på planen er at sætte en DHCP server op på noget andet hardware. I så fald kan man vælge en DHCP server, der kan alt hvad man har brug for.
TV boksen har brug for det for at kunne hente ny firmware.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.