mboost-dp1

Ødelagt blæser (m. video)

Gå til bund
Gravatar #1 - lolage
30. nov. 2008 12:19
Hej,

jeg vil bare vide om blæseren af min der er gået i stykker kan repareres selv eller om jeg burde ringe og spørge ang. forsikring:

Normalt lyder en blæser jo som en vind der blæser når man nu er tæt, men min rumler (som I kan høre på videon) som bare sindssygt. For at fikse det skal jeg slå blæseren fra og selv køre den rundt med min hånd (for at få den "igang") og så siger den ikke noget. Det underlige er at når jeg slår den fra første gang (når PC har været slukket i længere tid) stopper blæseren med det samme, hvor mine andre (og blæsere generalt) først er stoppet når 'bladene' er stoppet med at køre rundt, som jo godt kan tage 'nogen tid' hvis i forstår, men hvor den her stopper med det samme (som hvis der ikke var nok olie på :S)

Ang. forsikring, så var blæseren en del af selve kabinet-"pakken" jeg købte. Kan jeg godt bare få blæseren erstattet eller kræver det jeg får byttet hele sagen?

- På forhånd tak
Gravatar #2 - Norrah
30. nov. 2008 12:36
forsikring får du ikke noget ud af.
Vil tro du har en selvrisiko på 20 gange mere end den er værd.

RMA derimod.
Sure why not.
Gravatar #3 - lolage
30. nov. 2008 12:47
Så du siger jeg bare burde købe en ny blæser selv?
"RMA" ?
Gravatar #4 - Norrah
30. nov. 2008 12:48
-Reklamation ret.
Gravatar #5 - lolage
30. nov. 2008 14:24
Ja, det var nu også den jeg tæntke jeg ville "bruge", kom bare til at sige Forsikring >< .. Men hvis jeg vælger at "bruge" min RMA på denne blæser, kan jeg så ikke i fremtiden få repareret flere skader via RMA? Er den så "brugt"?
Gravatar #6 - trylleklovn
30. nov. 2008 14:28
Er det noget den har gjort hele tiden?
Hvor gammel er den "kabinet-pakke"?

Du har 2 års reklamationsret, hvori de første 6 måneder er garantiperioden.

Hvis noget går i stykker inden for de første 6 måneder, så skal producenten enten lave det eller bevise at du har gjort noget forkert.

Hvis noget går i stykker efter de første 6 måneder, så ligger bevisbyrden hos dig.
Gravatar #7 - lolage
30. nov. 2008 14:33
Den gjorde det bare lige pludselig en dag da jeg tændte den, MULIGVIS efter jeg kom til at puffe blæseren så den spinnede i den omvendte retning end hvad den plejer (PC var slukket), kan det skade blæseren hvis man gør det? Altså, at blæseren spinner den forkerte vej (da jeg jo kom til at puffe den)..

Den er fra ca. 15-16 september.
Gravatar #8 - vandfarve
30. nov. 2008 15:41

1) Først og fremmest så lader det blot til, at du har ødelagt nogle lejer, siden den rumler. Det betyder ingenting.

2) Den blæser kan ikke koste mere end 40-50 kroner at udskifte. Du kan sagtens sende den til RMA, men det vil både være spild af din og forhandlerens tid. Spørg i stedet, om de ikke bare kan sende en ny, hvis han ellers køber din historie.

3) Jeg har en utrolig dårlig erfaring med folk, der skriver følgende:
lolage (7) skrev:
Den gjorde det bare lige pludselig en dag da jeg tændte den, MULIGVIS efter jeg kom til at puffe blæseren så den spinnede i den omvendte retning end hvad den plejer...

Hvis du har gjort noget ved den, ja, så har du gjort noget ved den. Det lyder mest af alt, som om at problemet er selvforskyldt, og at du intet får ud af at bruge din RMA (hvilket leder dig tilbage til nr. 2 - så hvorfor ikke bare købe en ny til 50 kroner?)

4) Man kan ikke "bruge" sin RMA, som du skriver det. Det er en "ret" (Eller, det er det principelt ikke, men det gider jeg ikke lige at forklare, når de andre har gjort det), som du kan kræve overfor din forhandler. Hver gang du bruger denne ret, så vil garanti- og reklamationsretten blive forlænget hver eneste gang, så du skal ikke være bange for, at du løber tør for RMA-krav, som sådan.
Gravatar #9 - lolage
30. nov. 2008 18:48
Okay tusind tak for svaret, den koster dog ca. 150kr (og det er uden forsendelse, ingen danske sider har den), men whatever altså .. Ang. "3)", ja det lyder som om at jeg skriver jeg muligvis kom til at puffe blæseren, men det gjorde jeg, hvad jeg mente er at det muligvis var dét der gjorde den gik i stykker..

Lige et Spg.: Var dét det der gjorde at den gik i stykker? (Mit puf).. Eller er der en anden forklaring. Hvis nogen ved..
Gravatar #10 - vandfarve
30. nov. 2008 19:04
#9 Jeg har svært ved at se, hvor stor blæseren er, men den kan umuligt være meget større end 80-92 mm. At du har betalt 150 kroner for den, betyder ikke, at man ikke kan få en lignende (eller bedre) for blot 50 kroner, så min pointe gælder stadig.

Desuden; det ville være underligt, at din fane ville gå *helt tilfældigt* i stykker, efter at du er kommet til at skubbe til den. Jeg ved naturligvis ikke, hvad du gjorde og hvor hårdt, men der lyder meget som om, at du selv har forudsaget problemet. Hvorfor skulle det ellers opstår *helt tilfældigt*?
Gravatar #11 - lolage
30. nov. 2008 19:36
Det er en 140mm ;) .. Tænkte mer om det var det at den drejede den modsatte vej der kunne gøre denne skade... Men ved sq ikke :S .. Må bare få købt en ny..Men dyrt med forsendelsen ><

Tak for hjælpen dog.
Gravatar #12 - vandfarve
30. nov. 2008 20:05
#11 Siden det er 140 mm (Jeg skal holde op med at drikke, hvis jeg ikke kan kende forskel på en 140 mm og 80 mm fane!), så er det vist en helt anden sag. Hvis man skal have kvalitet, så får man det desværre ikke, før man minimum smider 80-100 kroner på bordet.

Som sådan er faner ret hårdføre, men der er selvfølgelig grænser. Jeg har aldrig selv ødelagt en af mine, selvom de har oplevet lidt af hvert, men man ved selvfølgelig aldrig, hvornår "meget" bliver til "for meget". Uanset, hvad der er sket, så er det underligt, at den gik i stykker af sig selv, efter du havde rørt ved den. Selvom du har været så følsom så muligt, så satser jeg mine penge på, at du desværre er selv skyld i problemet, hvorfor en RMA-sag vil blive dyrt for dig (jf. betaling for teknikertid og porto frem og tilbage).
Gravatar #13 - lolage
30. nov. 2008 23:40
Æv altså, nå. Det gør vel ikke det store. Den kører kun 50 CFM, blæsere fra Noctua (120mm modellerne) kører mere end det, selv på laveste speed, så tror bare jeg skifter den ud med en 120mm.

Gravatar #14 - trylleklovn
1. dec. 2008 09:37
vandfarve (12) skrev:
Uanset, hvad der er sket, så er det underligt, at den gik i stykker af sig selv, efter du havde rørt ved den.

Du siger jo selv det er underligt. Jeg synes han har en god sag. Det er ikke meningen den skal gå i stykker af så lidt, hvilket indikerer at den har været defekt fra starten af.
Gravatar #15 - Bachy
1. dec. 2008 11:50
trylleklovn (14) skrev:
Du siger jo selv det er underligt. Jeg synes han har en god sag. Det er ikke meningen den skal gå i stykker af så lidt, hvilket indikerer at den har været defekt fra starten af.

Nu har vi jo kun hans eget ord for at han blot lie har givet den et lille pif i modsatte retning. Ikke fordi jeg på nogen måde vil nedgøre lolage, men han har i de træde han har skrevet her på foraet ikek udvist den allerstørste forståelse for hsrdware, så måske der er foregået en smule mere end at han blot har leget lidt med den i .. nu havde jeg nær skrevet slap tilstand, hehe .. stillestående tilstand.

Prøv at hendvende dig til forhandleren og hør havd han siger til det, hvis han mener du ikek har gjort noget forkert, så er det jo bare om at få den byttet meddevuns :)
Gravatar #16 - trylleklovn
1. dec. 2008 11:54
Bachy (15) skrev:
Nu har vi jo kun hans eget ord for at han blot lie har givet den et lille pif i modsatte retning

Det er en blæser... Der skal forholdsvist meget til at ødelægge den. Hvis han ikke ved om han selv har ødelagt den, så har han ikke ødelagt den.
Gravatar #17 - reefermadness  
1. dec. 2008 12:34
Gav du den et puf i den forkerte retning mens den kørte?

Køb da en ny blæser, jeg ville ikke spilde tid på RMA på den hvis jeg var dig, og jeg plejer som regel at være ret nærrig (man er jo jyde)
Gravatar #18 - lolage
1. dec. 2008 14:53
Den kørte ikke imens, pc var slukket. Det kan godt være I mine tråde jeg ikke virker som om jeg ved meget om det specifike jeg spurgte om, (men det jo klart, ellers ville jeg ikke spørge) men når jeg åbner en pc og glor ind ved jeg sq godt hvad der er hvad, og hvad jeg laver ;) .. Der skete ikke andet end bare jeg kom til at puffe til den.

Da den heller ikke var den mest lydløse har jeg altså nu bare bestilt 3 nye blæsere. En til toppen, en til bagen (hvor den i bagen så kommer ned som intake på bunden) og en til midten af mit kabinet (intake) til overfladen af GPU, ram og MB itself.

http://www.dvhardware.net/review133_noctua_nf_p12....

Tak for hjælpen alle.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login