mboost-dp1

OpenDNS har taget kontrol!

Gå til bund
Gravatar #1 - Adejel
11. dec. 2009 19:32
Hej.
Jeg har brugt OpenDNS indtil jeg skiftede til Ubuntu hvor jeg ikke brugte det.
Så går der lidt tid hvor jeg fint surfer rundt nettet, men så en dag modtager jeg feedback for en som ikke kan komme ind på en hjemmeside. Jeg har altså kun brugt OpenDNS på 2 computere i Herning, og på en router i Ballerup helt uden problemmer, og nu ser det ud som om min computer har sat andre computere til at bruge OpenDNS UDEN jeg har pillet ved noget. Inde på min skole hvor jeg har haft min computer med som brugte OpenDNS bliver sider som ikke kan vises nu vist som på en OpenDNS-feljside istedet for browserens egen, som om min computer har lavet om på min skoles router. Og nu kan jeg ikke komme ind på sider som jeg normalt besøger, fordi de er blokkeret via OpenDNS, og når jeg sender feedback til blokeringen modtage jeg selv e-mailsne. Jeg har så sat min computer til at bruge OpenDNS igen og sat den til ikke at blokkere nogle sider, men den blokkere dem stadig!

Det er som om OpenDNS har overtaget alle computere og routere i Herning, for jeg modtager respons fra folk som ikke kan komme ind på Herning Bluefox's hjemmeside.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal stille op... så jeg håber der er en super-hardcore-server-DNS-ekspert som kan hjælpe mig.

Hilsen Adam.
Gravatar #2 - MiniatureZeus
11. dec. 2009 20:50
Awesome powerness!
Gravatar #3 - Fjolle
11. dec. 2009 20:58
Hah. Nice.

Det lyder som starten på en film..
Sarah skrev:
The OpenDNS Funding Bill is passed. The system goes on-line December 4th, 2009. Human decisions are removed from strategic defense. OpenDNS begins to learn at a geometric rate. It becomes self-aware at 2:14 a.m. Eastern time, December 11th. In a panic, they try to pull the plug.
Gravatar #4 - Nerq
11. dec. 2009 21:43
#1+3 I lol'ed...

ohhhh, fuck - det har også ramt min computer nu :(

Edit: never lol at OpenDNS
Gravatar #5 - squad2nd
11. dec. 2009 23:39

Ved du hvor jeg kan finde denne dreng?

Jeg skal bare stille ham nogen spørgsmål.
Gravatar #6 - themuss
12. dec. 2009 04:30
GrifNeeya (1) skrev:
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal stille op... så jeg håber der er en super-hardcore-server-DNS-ekspert som kan hjælpe mig.
DET håber jeg også.
Gravatar #7 - kasperd
14. dec. 2009 00:32
OpenDNS giver som default forkerte svar på nogle forespørgsler. Man kan konfigurere det til at give korrekte svar, men måden det gøres på er ikke specielt pæn fordi DNS ikke har nogen måde at vide hvem du er bortset fra den IP adresse du kommer fra.

Hvis din computer har været sat op til at ville have svar fra OpenDNS på en anden måde end default kan det sagtens tænkes, at når din computer har været på et andet netværk, som gjorde brug af OpenDNS, så har du helt uvidende ændret hvilken opsætning OpenDNS bruger til det netværk.

Det er kort sagt noget rod, og min anbefaling er, at man lader være med at bruge OpenDNS og i stedet vælger en DNS udbyder, der altid giver korrekte svar.

Hvordan de pågældende maskiner så er blevet konfigureret til at bruge OpenDNS er et helt andet spørgsmål. Det kan være nogle andre har gjort det helt bevidst, og det eneste der lige er sket er, at deres OpenDNS opsætning uforvarende er blevet lavet om.

Det eneste normale tilfælde hvor en computer fortæller en anden computer, hvilken DNS server den skal bruge, er når en DHCP server fortæller en DHCP klient hvordan netværket skal konfigureres. Men det burde altså ikke længere have nogen virkning når klienten efterfølgende snakker med en anden DHCP server.

Hvis du faktisk har bevæget dig rundt omkring med en laptop konfigureret til at fungere som DHCP server hvorend den kom hen, så har den nok kunnet forvirre de netværk en del. Men, de burde altså sagtens kunne komme tilbage til normal opførsel af sig selv, så snart den forkerte DHCP server er væk.

Jeg kan ikke sige ret meget mere om hvad der egentlig er foregået uden at have pakkedumps at se på. Du kan evt. checke om din computer kører en dhcp server.

ps -fA | grep dhcp

Ovenstående kommando skulle gerne fortælle hvilke dhcp klienter og servere du har kørende.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login