mboost-dp1
Overclocking af Pheonm II
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Har lige fået en computer med Windows vista (64 bit)
AMD Phenom(tm) II X4 940 Processor
Corespeed: 3010.19 MHz
Ram: 4GB
Grafikkort: ATI 4870 1GB GDDR5
Og det er en stationære
Men "Den er lidt langsom"...
Jeg kan ikke helt forstå det.. Men den er ikke hurtig nok til at danse rundt med de der frames per sec. når jeg spiller.
Så jeg vil gerne overclocke den med AMD's "OverDrive"
Spørgsmål jeg vil have besvaret:
- Kan overclocking skade?
- Hvis overclocking skader, hvordan kan det skade?
- Jeg ved computeren bliver varmer når man overclocker. Men skal jeg overclocke når computeren er 40C?
Hvis det lyder til at det kan lade sig gøre, så vil jeg overclocke computeren via: "Performance control -> novice mode"
Hvor langt skal jeg sæt den op fra 1-10 (Hvis nogle kender programmet...
AMD Phenom(tm) II X4 940 Processor
Corespeed: 3010.19 MHz
Ram: 4GB
Grafikkort: ATI 4870 1GB GDDR5
Og det er en stationære
Men "Den er lidt langsom"...
Jeg kan ikke helt forstå det.. Men den er ikke hurtig nok til at danse rundt med de der frames per sec. når jeg spiller.
Så jeg vil gerne overclocke den med AMD's "OverDrive"
Spørgsmål jeg vil have besvaret:
- Kan overclocking skade?
- Hvis overclocking skader, hvordan kan det skade?
- Jeg ved computeren bliver varmer når man overclocker. Men skal jeg overclocke når computeren er 40C?
Hvis det lyder til at det kan lade sig gøre, så vil jeg overclocke computeren via: "Performance control -> novice mode"
Hvor langt skal jeg sæt den op fra 1-10 (Hvis nogle kender programmet...
#1 De hurtige svar:
1) Ja, overclockning (herefter OC) kan teoretisk* skade din processor.
2) OC kan skade ved, at den brænder kondensatorerne af på bundkortet og/eller visse delkomponenter i CPU'en ved, at disse dele bliver for varme.
3) Du skal først bekymre dig om varmen, når den overstiger 70C grader som tommelfingerregel. Hvis du skal OC med en Phenom II X4, så vil jeg bestemt anbefale dig at enten skaffe dig ordentligt luftkøling (Noctua, Scythe og Thermalright er at foretrække!) eller vandkøling.
* Bemærk dog, at alle nyere CPU'er har beskyttelse mod overophedning, ligesom mange bundkort også har indbygget lignende beskyttelse (hos ASUS hedder det vist C.O.P.).
Til gengæld skal du være meget opmærksom på bundkortet og ikke CPU'en af disse årsager:
- Kondensatorerne ved CPU-soklen kan kun holde til en vis brug, hvorfor (hvis du absolut skal OC) du kun børe gøre det på ordentligt bundkort, der har brugt kvalitetskomponenter i produktionen. Derfor, hvis du OC'er CPU'en, så vil kondensatorerne bliver slidt hurtigere (væsentligt hurtigere), og de vil ikke holde evigt. Derfor skal du sikre kølingen af dem.
- De forskellige chips på bundkortet skal holdes kølige, så sørg for at få noget ordentlig (aktiv/passiv) køling af Nordbroen - og også gerne Sydbroen, mens du er igang.
Det sidste kan passende lade sig gøre, hvis du investerer i vandkøling, hvor du kan koble Nordbroen på løsningen.
Ellers google efter nogle OC-guider på nettet, og så er du godt i gang.
1) Ja, overclockning (herefter OC) kan teoretisk* skade din processor.
2) OC kan skade ved, at den brænder kondensatorerne af på bundkortet og/eller visse delkomponenter i CPU'en ved, at disse dele bliver for varme.
3) Du skal først bekymre dig om varmen, når den overstiger 70C grader som tommelfingerregel. Hvis du skal OC med en Phenom II X4, så vil jeg bestemt anbefale dig at enten skaffe dig ordentligt luftkøling (Noctua, Scythe og Thermalright er at foretrække!) eller vandkøling.
* Bemærk dog, at alle nyere CPU'er har beskyttelse mod overophedning, ligesom mange bundkort også har indbygget lignende beskyttelse (hos ASUS hedder det vist C.O.P.).
Til gengæld skal du være meget opmærksom på bundkortet og ikke CPU'en af disse årsager:
- Kondensatorerne ved CPU-soklen kan kun holde til en vis brug, hvorfor (hvis du absolut skal OC) du kun børe gøre det på ordentligt bundkort, der har brugt kvalitetskomponenter i produktionen. Derfor, hvis du OC'er CPU'en, så vil kondensatorerne bliver slidt hurtigere (væsentligt hurtigere), og de vil ikke holde evigt. Derfor skal du sikre kølingen af dem.
- De forskellige chips på bundkortet skal holdes kølige, så sørg for at få noget ordentlig (aktiv/passiv) køling af Nordbroen - og også gerne Sydbroen, mens du er igang.
Det sidste kan passende lade sig gøre, hvis du investerer i vandkøling, hvor du kan koble Nordbroen på løsningen.
Ellers google efter nogle OC-guider på nettet, og så er du godt i gang.
1) Det kan man ikke svare på, for det giver ingen mening. Du skal sørge for, at temperaturen ikke stiger for meget (læs ovenstående indlæg igen), men jeg kan ikke give dig et præcist tal.
2) Igen, læs ovenstående indlæg. Ligesom du ikke kan svare på, hvor længe din cykel vil overleve, så kan jeg ikke svare på, hvor længe din computer vil kunne holde til OC. Bare være opmærksom på, at særligt bundkortet vil blive slidt hurtigere - især hvis du ikke har købt et højkvalitetsbundkortet.
Til sidst - hvis du er utilfreds med ydelsen i spil, så burde du snarere tjekke dit grafikkort!
2) Igen, læs ovenstående indlæg. Ligesom du ikke kan svare på, hvor længe din cykel vil overleve, så kan jeg ikke svare på, hvor længe din computer vil kunne holde til OC. Bare være opmærksom på, at særligt bundkortet vil blive slidt hurtigere - især hvis du ikke har købt et højkvalitetsbundkortet.
Til sidst - hvis du er utilfreds med ydelsen i spil, så burde du snarere tjekke dit grafikkort!
Hvor dårligt kører din computer da, siden du vil overclocke? Kan jo være at der er noget galt (enten med drivere eller hardware) siden du får dårlig ydelse..
Hvor mange FPS får du, i hvilke spil og hvilken opløsning/detaljegrad?
Hvor mange FPS får du, i hvilke spil og hvilken opløsning/detaljegrad?
En lille liste af de mest vigtige ting computeren har:
Asus m3A79-T Deluxe
MS vista 64 bit
AMD Phenom II x4 940 Black Edition (3,0ghz)
TO GANGE: Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2G (RAM) = 4GB
Powercolor Radeon HD 4870 1GB GDDR5
Har overclocked til 3,6 GHZ på min phenom, og computeren er 40 grader varm.. (Som den var før jeg overclockede)
- Skal jeg beholde det dér?
Eller måske helt op til 4 GHZ ;)
I vert fald, er computer kassen rigtig god.
Der følger: 1x 200mm blå LED kølere! og 5x 120mm kølere med blå LED.
Er mit motherboard (M3A79-T Deluxe) Er mit bundkort i højkvalitet?
Håber da jeg har valgt det rigtige :b
Omkring kun 23 FPS på Call of duty 4, og det er vildt irriterende.. Kan virklig ikke forstå det, fordi "Powercolor Radeon HD 4870 1GB GDDR5" grafikkortet er altså rigtig god som jeg har hørt..
En lille liste af de mest vigtige ting computeren har:
Asus m3A79-T Deluxe
MS vista 64 bit
AMD Phenom II x4 940 Black Edition (3,0ghz)
TO GANGE: Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2G (RAM) = 4GB
Powercolor Radeon HD 4870 1GB GDDR5
Har overclocked til 3,6 GHZ på min phenom, og computeren er 40 grader varm.. (Som den var før jeg overclockede)
- Skal jeg beholde det dér?
Eller måske helt op til 4 GHZ ;)
I vert fald, er computer kassen rigtig god.
Der følger: 1x 200mm blå LED kølere! og 5x 120mm kølere med blå LED.
Er mit motherboard (M3A79-T Deluxe) Er mit bundkort i højkvalitet?
Håber da jeg har valgt det rigtige :b
Omkring kun 23 FPS på Call of duty 4, og det er vildt irriterende.. Kan virklig ikke forstå det, fordi "Powercolor Radeon HD 4870 1GB GDDR5" grafikkortet er altså rigtig god som jeg har hørt..
- Nej tak. Ingen overclocking ^^
Jeg gik lige ind I spillet for at se de FPS jeg havde, imens jeg skrev til #7 at det var omkring 23.
Så spillede jeg vidre, og efter ca. kun et kvarter viste min skærm sne, også lukkede computeren ned.
Jeg tændte den igen, og gik ind I overclocking (AMD's overdrive software) og det hele var på plads, selvom jeg overclockede den.
Så den blev 3,0 GHZ.. Jeg tvivler på at compueren var varm, fordi når jeg bruger 100% CPU, er computeren kun 40 grader.
Jeg smed call of duty i papirkurven, og installerede den igen.
Det viste sig at jeg fik helt op til 100FPS!
Jeg gik lige ind I spillet for at se de FPS jeg havde, imens jeg skrev til #7 at det var omkring 23.
Så spillede jeg vidre, og efter ca. kun et kvarter viste min skærm sne, også lukkede computeren ned.
Jeg tændte den igen, og gik ind I overclocking (AMD's overdrive software) og det hele var på plads, selvom jeg overclockede den.
Så den blev 3,0 GHZ.. Jeg tvivler på at compueren var varm, fordi når jeg bruger 100% CPU, er computeren kun 40 grader.
Jeg smed call of duty i papirkurven, og installerede den igen.
Det viste sig at jeg fik helt op til 100FPS!
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.