mboost-dp1

"Paint kan ikke læse denne fil" WTF?!

Gå til bund
Gravatar #1 - vandfarve
11. sep. 2008 13:14
Jeg står med et seriøst problem, som jeg gerne vil have løst hurtigst muligt. Min opgave er at redigere en billedefil med en masse tekst - det skal egentlig ikke være så fancy-bancy, så derfor forsøgte jeg med Paint, som åbenbart ikke kan lide mig i dag.

Sagen er den, at jeg får følgende fejlmeddelse, når jeg forsøger at indlæse en .jpg-fil i Paint:

C:\Users\Mikael\(Bla bla bla)
Paint kan ikke læse denne fil.
Enten er dette ikke en gyldig bitmap-fil eller også understøttes formatet ikke.

Til det kan jeg kun tænke: "What the fuck?!" Jeg er sikker på, at det er en .jpg-fil, og jeg har endda forsøgt at give filen andre navne, såfremt maskinen blot havde problemer med det.

Jeg har selv søgt lidt på nettet, og mange andre har samme problem, men ingen har vist fundet en løsning - og her kommer I ind, kære Newz-brugere! Hvordan løser man dette problem? Er det muligt at finde et andet billederedigeringsprogram, der er gratis, og som har de samme no-nonsense funktionaliteter som Paint?

Og ja, jeg har både forsøgt mig med XP Pro og Vista Business, men begge OS'er giver samme fejlmeddelse, jeg har alle rettigheder til filen, og den er ikke skrivebeskyttet (så vidt jeg kan se i Egenskaber).

Hilfe!
Gravatar #2 - reefermadness  
11. sep. 2008 13:24
Har du prøvet at åbne den med andet end paint?

Kan windows lave et preview-thumb af filen ?

Er filen beskadiget? (evt. under download el.lign)
Gravatar #3 - vandfarve
11. sep. 2008 13:35
Med Billedegalleri og Microsoft Office Picture Manager virker det fint nok, og det ville undre mig, at filen er skadet under download på begge computere - og jeg har endda downloadet filen flere gange på hver for en sikkerhedsskyld.

Og ja, desværre, der er også preview-thumb, og billedet viser ingen fejl under visning i de to førnævnte programmer.
Gravatar #4 - reefermadness  
11. sep. 2008 13:38
Kan du så ikke åbne den i et andet program, gemme den igen og åbne den i paint :) ?
Gravatar #5 - vandfarve
11. sep. 2008 13:42
Nej, det virker heller ikke. Selv ikke, hvis jeg omdøber den, kopierer den, opretter en kopi eller gemmer som ny fil. Intet. Der er intet at komme efter.

[mumle, mumle, wtf, mumle...]
Gravatar #6 - reefermadness  
11. sep. 2008 13:44
Hmm... men hvis du nu kan åbne den i et eller andet og gemme som et helt andet format (f.eks BMP)...

ellers kan du prøve at uploade den til peecee el. lign. så man kan se på filen (jo mindre det er privat selvfølgelig)

Kan du åbne andre JPG filer i paint?
Gravatar #7 - 3214N
11. sep. 2008 13:48
Gratis billede programmer - bl.a.:
The Gimp - http://www.gimp.org/
Picassa - http://picasa.google.com/
Paint.net - http://www.getpaint.net/

Eller send billedet, så skal jeg kigge på det.
Gravatar #8 - vandfarve
11. sep. 2008 13:49
Jeg kan godt åbne andre filer, og jeg kan faktisk ikke en gang uploade den til peecee.dk. Det bliver mere og mere mystisk...

Hvis du har to sekunder, så vil jeg gerne prøve at sende den til din mail, hvis det ikke er for meget forlangt.

Og nej, det er slet ikke privat - det er nok nærmere lidt nørdet.
Gravatar #9 - 3214N
11. sep. 2008 13:49
send en pm med mail adr., så kigger jeg på det.
Gravatar #10 - vandfarve
11. sep. 2008 13:50
#7 Send mig din mail som PM (eller skriv den her, hvis du ikke er bange for crawlers), og så skal jeg nok sende den.

Mange tak! :)
Gravatar #11 - 3214N
11. sep. 2008 13:54
OK, jeg holder øje med postkassen ;-)
Gravatar #12 - 3214N
11. sep. 2008 14:32
Filen er fixet og sendt retur.
Gravatar #13 - vandfarve
11. sep. 2008 15:23
3214N løste mit problem ved at hente filen ind i Photoshop og gemme den på ny som en jpg-fil. Mange tak til reefermadness, der var hurtig på tasterne, og som også var villig til at hjælp.

Tråden er derved lukket...
Gravatar #14 - MiniatureZeus
11. sep. 2008 19:07
3214N er newz.dk's alt-mulig-smølf! ;D
Gravatar #15 - ajust
11. sep. 2008 19:33
Åbn den i et alm billedfremvisningsprogram, tag et screenshot, og kopier så screenshottet ind i paint! Det er fanme snedigt!

edit:

Orrrrk, så har i allerede løst det :(. Nu troede jeg lige, at jeg var smart her!
Gravatar #16 - vandfarve
11. sep. 2008 19:50
#15 Det oprindelige billede havde en opløsning på omkring 2500x2500 pixels, mens et screenshot samt copy+paste kun ville give omkring 1100x950 (min opløsning er 1280x1024), og den forringelse i kvaliteten ville jeg meget gerne undgå.

Takket været 3214N (og reefermadness) undgik jeg det.
Gravatar #17 - 3214N
11. sep. 2008 20:07
3214N at your service ;-)
Gravatar #18 - TullejR
11. sep. 2008 20:10
Så hvad var problemet?
Gravatar #19 - Spiderboy
11. sep. 2008 20:11
Formentlig en fil, som ikke overholdte JPEG-specifikationerne 100%
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login