mboost-dp1

Problemer med netværk.

Gå til bund
Gravatar #1 - Inum
18. okt. 2009 20:08
Jeg har været ude for at kigge på mit internet i garagen, fordi det ikke virker.
Maskinen, som er en stationær, kører med Windows Xp.
Routeren er en Linksys wrp400.
De er forbundet med et kabel. (Pga, afstand og et par tygge murer kan den trådløse ikke række)
Internettet bliver leveret af bredbånd nord.

- Kablet virker når det sidder i den bærbare.
- Den stationære virker på en af mine kammeraters netværk.
- Jeg har prøvet at resette routeren
- Jeg har opgraderet routerens firmware til den nyeste.
- Jeg har prøvet at skifte netkortet i maskinen.

Man på trods af dette vil den stationære ikke på internettet.

Den fejl maskinen skriver er "ingen eller begrænset adgang til netværket"

Når jeg kobler den bærbare på netkablet får jeg følgende værdier vha. ipconig.

Ip-adresse: 192.168.15.103
Undernetmaske: 255.255.255.0
Standardgateway: 192.168.15.1

Med den stationære på samme netkabel får jeg følgende:

Ip-adresse: 169.254.241.83
Undernetmaske: 255.255.0.0
Standardgateway:

Er der nogen der kan forklare dette, og har en løsning på problemet?
Gravatar #2 - Sand.
18. okt. 2009 20:34
Har du prøvet at skifte IP-adressen manuelt for din stationære computer?

Prøv f.eks. at skifte den til det som din bærbare virker med...
(Går ud fra at det vil virke, forudsat at din bærbar ikke samtidigt er connected til din router..

Gravatar #3 - kasperd
18. okt. 2009 20:43
Prøv at køre tcpdump eller wireshark imens maskinen bliver sluttet til, og så send os resultatet.

Hvis ikke du kan installere det på den maskine, du har problemer med, så kan du i stedet installere det på den bærbare og prøve en af følgende metoder:

1. Sæt begge maskiner til routeren. Sæt først den bærbare til og hav pakkesnifferen kørende imens du sætter den stationære til.
2. Hvis du har en hub, så sæt den på kablet og sæt begge computere til huben med to andre kabler.
3. Start snifferen på den bærbare og sæt så et kabel imellem de to computere.
Gravatar #4 - Inum
18. okt. 2009 20:53

Ja jeg glemte at nævne det, men jeg har også prøvet at angive ip-adressen selv på computeren. Desværre uden et brugbart resultat.

Jeg vil prøve at kigge på det her en af de nærmeste dage. Af ren nysgerighed, hvad kan de programmer så fortælle?
Gravatar #5 - kasperd
19. okt. 2009 04:47
Inum (4) skrev:
Jeg vil prøve at kigge på det her en af de nærmeste dage. Af ren nysgerighed, hvad kan de programmer så fortælle?
De kan give en liste over hver eneste pakke der bliver sendt over netværket. De kan også dekode pakkerne og fortælle hvad stort set hver eneste bit i pakken betyder.

tcpdump er et kommandolinie program, wireshark har en grafisk brugerflade.

Til at dekode pakkerne synes jeg wireshark er lidt bedre. Hvis jeg til gengæld bare vil gemme pakkerne for at kigge på dem senere synes jeg tcpdump er nemmere. Jeg gemmer tit pakker med tcpdump og kopierer så filerne fra forskellige computere over på min laptop, hvor jeg kan åbne dem i wireshark.

Jeg fandt et godt screenshot af wireshark her: http://ru.brothersoft.com/screenshots/src/224/1119...
Gravatar #6 - Kisbye
19. okt. 2009 20:05
169.254 er jo en auto ip adresse. Det vil sige at du ikke får en ip adresse tildelt af dhcp (jeg går ud fra at du benytter dynamisk ip)

Du skriver at kablet virker på din bærbare. det læser jeg som at du får huld igennem til internettet når du sætter kablet i den?

Prøv "netsh int ip reset reset.log" og "netsh winsock reset catalog" i cmd? Prøv at stille på speed og duplex (under egenskaber for netværkskort i enhedshåndtering). fejlsikret tilstand med netværkssupport?
Gravatar #7 - Inum
19. okt. 2009 20:28

Ja jeg benytter dynamisk ip adresse.

#6 skrev:
Du skriver at kablet virker på din bærbare. det læser jeg som at du får huld igennem til internettet når du sætter kablet i den?

Ja det er lige præcis også sådan det hænger sammen.

Jeg vil lige prøve de ting du skriver når jeg kan komme til at kigge på det igen, men det bliver nok først onsdag.
Gravatar #8 - holmen
19. okt. 2009 20:56
ipconfig /release (enter)
ipconfig /renew (enter)

Ellers prøv at sætte IP m.m. på den stationære statisk til følgende:
Ip-adresse: 192.168.15.103
Undernetmaske: 255.255.255.0
Standardgateway: 192.168.15.1

Og for en god ordens skyld kan du sætte DNS'erne til open dns' adresser: 208.67.222.222 og 208.67.220.220
Gravatar #9 - Inum
20. okt. 2009 11:46

Jeg har prøvet at køre "ipconfig /release" og "ipconfig /renew" med samme resultat; nemlig at det ikke virker alligevel.

Som jeg skrev i #4 har jeg prøvet at give den stationære statisk IP adresse, og det hjælper heller ikke på problemet.
Gravatar #10 - holmen
20. okt. 2009 12:02
Det er lidt langt ude, og det burde heller ikke være et problem efter firmware update (formentlig) men er din stationæres mac bannet på routeren? Ved ikke lige hvem der skulle have gjort det, men når nu alt andet fejler, så..?
Gravatar #11 - Inum
20. okt. 2009 12:07

Jeg har meget svært vd at forestille mig at mac adressen er blevet bannet. For Routeren har jo både været resat til fabriksindstillingerne og fået opdateret firmwaren. Men for en god ordens skyld vil jeg lige prøve at tjekke i morgen.
Gravatar #12 - siliankaas
20. okt. 2009 12:49
Du kan jo også prøve at boote din maskine (stationære) med en live Cd f.eks ubuntu - hvis den så får tildelt en IP, er der helt sikkert rod med drivers/opsætning på din windows.
Gravatar #13 - Inum
27. okt. 2009 22:13
Jeg har endnu ikke fået afprøvet alle de forskellige løsninger, men jeg vil lige poste svaret på dem jeg har fået prøvet.

Det har desvære ikke givet resultat at bruge en live cd.

Jeg prøvede også for en god ordens skyld endnu et netkort. Denne gang lykkedes det faktisk at få hul igennem. Dog hentede den meeeeget langsomt. Jeg prøvede på at loade forsiden på newz.dk og det gik også nogenlunde, men den lavede timeout hvis jeg prøvede at åbne forumet. Jeg prøvede blandt andet også google hvor den ligeledes gik rigtig langsomt. (Der gik nok et minut før den vidste de søgeresultater som jeg skulle bruge)

Derefter prøvede jeg at koble en gammel router en kammerat havde liggende i mellem linksys'en og computeren; og nu fungere det udemærkedet. Routeren er en level1 som jeg ikke kan huske modelnummere på.

Men jeg synes det lyder som en meget mærkelig fejl, så hvis der er nogen der måske har en forklaring vil jeg da gerne høre den.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login