mboost-dp1

Ripping af DVDer

Gå til bund
Gravatar #1 - Cyrack
5. feb. 2009 19:57
Jeg er ved at sætte et HTPC-system op, og er derfor (ganske fornuftigt?) startet med at rippe de DVD'er jeg har. Til formålet bruger jeg DVD Shrink i remaster mode, så jeg kun får selve filmen og relevante lydspor + undertekster (dansk, engelsk).
Når jeg har rippet en DVD får jeg to filer ud af det: VTS_01_0.VOB og VTS_01_0.IFO. Disse kan sagtens afspilles i MediaPortal med undertekster og kapitler, men hvis jeg omdøber dem til filmens navn (fx Blinkende_Lygter.VOB og Blinkende_Lygter.IFO kan filmen ikke afspilles, mens VOB filmen kan afspilles hvis VOB filmen omdøbes til .mpeg (hvilken den reelt er + meta-data).

Med andre ord:
Hvad skal der til for at man kan omdøbe filerne, så de stadig kan afspilles i MediaPortal? Jeg har prøvet af åbnes IFO filen i en HEX editor, men det ser ud til at være et binært format.
Gravatar #2 - MiniatureZeus
5. feb. 2009 20:00
Kan du ikke omdøbe dem i DVD Shrink?
Alternativt kan du vel navngive mapperne...?
Gravatar #3 - gentox
5. feb. 2009 20:04
Har ikke rodet med MediaPortal, men med feks VLC, afspiller den gladeligt en ISO fil, som en virtuel DVD.
I bund og grund er det nøjagtigt de samme filer bare i en ISO container.
Fordelen er mindre rod og kun en enkelt fil der skal omdøbes.
Gravatar #4 - Cyrack
5. feb. 2009 20:09
@MZ:
Jeg kan navngive min nye compilation, men dette afspejles ikke i fil-navnet :-/ og navngivning af mapper er min nuværende løsning, det kræver bare to klik på fjernbetjeningen (MediaPortal viser mappen, og deri navnet på IFO filen), så det er ren dovenskab det her.

@gentox:
MediaPortal er ikke super glad for ISO'er, og VOB er generelt lettere at arbejde med i andre afspillere (er selv fan af VLC, men det gør bare ikke når man skal rode med HTPC opsætning).

--
Hvis nogen kender et tool til at hive det ud, eller et plugin til MediaPortal der kan skjule sidste niveau af mapper så vil det være helt kanon :-)
Gravatar #5 - gentox
5. feb. 2009 20:20
Ifølge hvad jeg har kunnet læse mig til, har MediaPortal default understøttelse af ISO filer via Daemon Tools
Du skal dog fortælle MediaPortal hvor programmet er.
Gravatar #6 - Cyrack
5. feb. 2009 20:25
@gentox:
Ah, oh well, hvis man læser dokumentationen er det jo let nok, cheater! :-)

Btw. fandt en løsning lige efter på forrige post. MediaPortal kigger åbebart i mapper efter en VIDEO_TS mappe, hvis den findes kigger den automagisk i den efter VOB filer, og hvis de findes afspilles det som en DVD, ergo virker denne struktur:
%VIDEO_DIR%
-- Film titel
-- -- VIDEO_TS
-- -- -- VTS_01_0.VOB
-- -- -- VTS_01_0.IFO

og så virker det. Oh well, nogen gange er løsningen bare tættere på end man tror.
Tak for hjælpen fra jer begge
Gravatar #7 - Cyrack
5. feb. 2009 21:17
Oh well, nu skal jeg bare have lidt mere plads.
DVD'er der skal rippes: ca. 150
DVD'er rippet: 5
Plads i HTPC brugt: 10%
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login