mboost-dp1
RJ45 problem
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
min far har lagt noget nyt kabel mellem vores stuehus og gildesal, og har derfor fundet noget kabel der kunne bruges udendørs (jeg vil tro det er et normalt cat5e STP kabel, men er ikke sikker på noget da jeg ikke kan finde noget information på kablet).
Jeg står nu og skal sætte RJ45 stik på, men kan så se at der her ikke er halvfarvede, men kun helfarvede og hvide ledninger, dette er sikkert standarden for STP, men jeg har aldrig prøvet at montere det før, så jeg vil lige høre om der er nogen der har noget kendskab til hvordan ledningerne skal sidde i RJ45 stikket?
Jeg står nu og skal sætte RJ45 stik på, men kan så se at der her ikke er halvfarvede, men kun helfarvede og hvide ledninger, dette er sikkert standarden for STP, men jeg har aldrig prøvet at montere det før, så jeg vil lige høre om der er nogen der har noget kendskab til hvordan ledningerne skal sidde i RJ45 stikket?
De skulle gerne være snoet i par, hvor hvert par har en hel-farvet og en stribet i samme farve. Striben mangler så bare, men så må du være det mere vågen når du sætter stik på.
Altså: Der hvor den halvfarvede orange skal være, sætter du den hvide som er snoet om den orange leder.
Og det bliver ikke nemt. De første par gange er svære/besværlige nok under normale omstændigheder.
Altså: Der hvor den halvfarvede orange skal være, sætter du den hvide som er snoet om den orange leder.
Og det bliver ikke nemt. De første par gange er svære/besværlige nok under normale omstændigheder.
myplacedk (3) skrev:De skulle gerne være snoet i par, hvor hvert par har en hel-farvet og en stribet i samme farve. Striben mangler så bare, men så må du være det mere vågen når du sætter stik på.
ok =) jeg skal nok bare lidt længere ind i kablet før jeg kan se dem som par, har kun afisoleret 3 cm, og der ligger de bare alle sammen flettet sammen, men får det lige tjekket
XorpiZ (2) skrev:I princippet er det vel ligegyldigt, så længe de sidder på samme måde i begge ender.
Til et lav-kvalitetskabel, så er det ligegyldigt ja.
Men hvis det skal gøres ordentligt, så skal de parres korrekt. Ellers går du glip af twisted pair til støj-reducering.
Man kan fint bytte rundt på farver, og man kan også fint bytte rundt på helfarvet og stribet. Det gør ingen forskel, før nogen kigger på det igen engang senere og tænker "WTF!"
Hvis man endelig skal gøre det ukorrekt OG få noget ud af det, så kan man nøjes med at montere halvdelen af lederne. Ben 1, 2, 3 og 6 (orange og grønt par) er nemlig de eneste der bliver brugt under normale omstændigheder.
NightZtorm (4) skrev:jeg skal nok bare lidt længere ind i kablet før jeg kan se dem som par, har kun afisoleret 3 cm, og der ligger de bare alle sammen flettet sammen
Det skulle gerne se sådan her ud, når man fjerne rigeligt af den yderste isolering:
http://www.tvtrade.ie/images/detailed/1/cat5-ether...
(Striben er svær at se på det billede, men den er der.)
NightZtorm (6) skrev:nu har jeg fjernet 20 cm mere, og de sidder stadig ikke som par =(
Så er det dælme svært at se forskel på de 4 hvide ledere. Jeg ville finde nogle farvede tusser og et multimeter, mærke to hvide op så de matcher, og så samle det med 4 ledere.
Eller bruge alle 8 og samle det normalt, så kan du nemlig sætte en dims på i hver ende og bruge det enlige kabel som om der er to. Så slipper du måske for at grave (eller skifte stik), hvis du af en eller anden årsag vil have to kabler engang.
XorpiZ (2) skrev:I princippet er det vel ligegyldigt, så længe de sidder på samme måde i begge ender.
Jeg vil til enhver tid følge standarden som er lavet ... A og B ... og sno dem som beskrvet. Snoningen modvirker støj, så der er en grund til at de netop er snoet.
Jeg havde engang prøvet at bare sætte dem tilfældigt i ... selvfølgelig samme i begge ender, men det virkede ikke. Derefter tog jeg den A i begge ender og så virkede det. Der var flere kabler, så det har nok også haft indflydelse ... men ... FØLG stadnard eller er der en der måske kommer til at blande og svole over dig i fremtiden.
hmm... jeg har nu undersøgt kablet noget mere og det ser ud til at det overhovedet ikke er twistet og der ligger egentlig heller ikke ud til at være shielded... noget har har en idé og hvad kabel min far har fået fat i?
Hvis der ikke er et metal-skjold, så er det ikke STP.
Hvis ikke de er snoet parvis, så er det hverken STP eller UTP. Og for den sags skyld heller ikke være hverken cat5 eller cat6, eller nogen variant deraf.
Har han trukket kablet, eller kan i nå at finde noget andet kabel?
Hvis ikke de er snoet parvis, så er det hverken STP eller UTP. Og for den sags skyld heller ikke være hverken cat5 eller cat6, eller nogen variant deraf.
Har han trukket kablet, eller kan i nå at finde noget andet kabel?
De otte ben udgør fire par, hvis lederne bliver forbundet i en rækkefølge, der gør at dem der bruges som et par ikke er snoet, så får man ikke samme kvalitet. Man risikerer dermed at ikke kunne køre den hastighed man burde kunne.XorpiZ (2) skrev:I princippet er det vel ligegyldigt, så længe de sidder på samme måde i begge ender.
Så vidt jeg husker bruger Gigabit Ethernet alle fire par. Og 100Mbit/s med POE bruger også alle fire par, men det lyder ikke som om det her kabel skal bruges til POE.myplacedk (5) skrev:Ben 1, 2, 3 og 6 (orange og grønt par) er nemlig de eneste der bliver brugt under normale omstændigheder.
Ja, så får man i hvert fald ikke samlet dem rigtigt i par.myplacedk (8) skrev:Jeg ville finde nogle farvede tusser og et multimeter, mærke to hvide op så de matcher, og så samle det med 4 ledere.
Men hvis kablet ikke er parsnoet, så er det jo lidt vanskeligt.
kan ikke tage et brugbart billede af kablet (dette er de bedste jeg kunne tage, da det ligger inde i et mørkt skab), men det er som følger: ikke twistet, er shielded med et metalnet og et tyndt lag skumgumiagtig isolering, har 4 helt farvede ledninger og 4 helt hvide ledninger, der er også et lille rør indeni hvor der ligger en gul og en rød ledning indeni
myplacedk (5) skrev:Men hvis det skal gøres ordentligt, så skal de parres korrekt. Ellers går du glip af twisted pair til støj-reducering.
Og så er applikationer (v. UTP) eller netværket (v. TCP) nødt til at udføre fejldetektering og evt. -retning - hvilket de så gør alligevel.
Hvis kablerne ikke parres kan der være et større signal-til-støj-forhold, så flere datapakker skal sendes flere gange før en korrekt pakke modtages, men det skulle undre mig om det har en helt vild stor betydning når det større kabel i forvejen binder parrene rimelig tæt sammen. Man snor kabler for at sørge for at kablerne kommer igennem samme støjmiljø; hvis de alligevel bindes sammen er det vel underordnet om de er snoet. At man så snor alligevel er vel fordi det er pertentiske ingeniører der har stået på at man skulle gøre det.
Jeg har aldrig set sådan et kabel før.
nu er min far kommet hjem så jeg kunne spørge ham... kablet er købt af TDC og er den slags kabel de bruge i jorden...
Kablet er købt af TDC <- fejl nummer 1 :p
De har ikke solgt ham noget telefonkabel? Du siger den har 10 ledere? Det lyder ikke som noget jeg har oplevet før ...
De har ikke solgt ham noget telefonkabel? Du siger den har 10 ledere? Det lyder ikke som noget jeg har oplevet før ...
Det tror jeg de har.Thoroughbreed (18) skrev:De har ikke solgt ham noget telefonkabel?
Er de to af samme type som de andre, eller er de anderledes? Det kan være de to som sidder for sig selv er beregnet til at overføre noget effekt og de andre otte er til signaler. Hvis de to anderledes er beregnet til at overføre effekt har lederne deri sandsynligvis et større tværsnit end dem der er beregnet til signaler.NightZtorm (20) skrev:2 af dem (en rød og en gul) sidder isoleret for sig selv
kasperd (21) skrev:Det tror jeg de har.Er de to af samme type som de andre, eller er de anderledes? Det kan være de to som sidder for sig selv er beregnet til at overføre noget effekt og de andre otte er til signaler. Hvis de to anderledes er beregnet til at overføre effekt har lederne deri sandsynligvis et større tværsnit end dem der er beregnet til signaler.NightZtorm (20) skrev:2 af dem (en rød og en gul) sidder isoleret for sig selv
På billedet ligner det et standard TDC telefonkabel - havde ihvertfald noget lignende i min gamle lejlighed
#1 > sig til din far han skal forlange pengene tilbage, og bestil noget kabel online ... Koster a 3-5 kr pr. meter (for 100 meter)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.