mboost-dp1

Scheduling i Netgear router

Gå til bund
Gravatar #1 - Mnc
25. jan. 2012 14:50
Sidder med en gammel sag fra N600 serien, nærmere en WNDR3400.

Mit ønske er at få den til at kunne slukke helt for net-adgangen for én maskine, udenfor bestemte tidsrum.

Jeg har indtil videre måtte nøjes med at blokkere *.battle.net osv, men det virker til at maskinen beholder eksisterende forbindelser til spilserverne.
(Derudover gælder det alle maskiner bortset fra min egen (Trusted IP), hvilket ikke er hensigtsmæssigt)

Jeg har forsøgt at blokkere port range 1-65535 for maskinens IP (Maskinens MAC har en reserveret IP i routeren), men det har ikke gjort nogen forskel.

Jeg har kigget på openwrt, men de virker ikke specielt interesserede i WNDR3400'eren. Den er på "not being worked on"-listen.

Kan jeg få routeren til at droppe maskinen helt via schedule?
Andre gode idéer?
Gravatar #2 - XorpiZ
25. jan. 2012 14:53
Af ren nysgerrighed - hvorfor vil du lukke ned for netadgangen?
Gravatar #3 - Mnc
25. jan. 2012 14:55
Gamer til langt ud på natten, kommer ikke op om morgenen, etc.
Så må man jo cutte forbindelsen.
Gravatar #4 - kasperd
25. jan. 2012 15:38
Har du andre enheder som er permanent online? Hvis du f.eks. har en server som er permanent online er der en række ting du kunne gøre via cron job på serveren.

Du kunne spoofe den pågældende maskines MAC adresse eller IP adresse, så den ikke længere kan kommunikere på nettet.

Du kunne evt. vælge at køre DHCP serveren på din server i stedet for at bruge den i routeren, så kan du måske få den til at sikre at den pågældende computers lease altid udløber klokken 21:42 og ikke bliver renewet.

Alternativt kunne du have et cron job på serveren der ændrer routerens konfiguration to gange i døgnet. Det kunne f.eks. være klokken 21:42 og klokken 4:42.

Alternativt kunne du investere i en 5 ports switch og et tænd/sluk ur. Sæt den nye switch mellem routeren og den pågældende computer, gæt selv hvad jeg har tænkt mig der skal ske med tænd/sluk uret.
Gravatar #5 - Mnc
25. jan. 2012 15:53
Hehe, alt sammen gode idéer kasper, men her er mit setup:

Fiberswitch -> WiFi -> Alle maskiner i huset.

Utilities skabet står et lortested, og det er self. her man har valgt at trække fiberen. Det er ikke feasible at trække kabler rundt i hytten, desuden er det en lejebolig.

Derfor var mit håb at nogle evt. kendte softwaren godt nok til at kunne komme med lidt guldkorn.

Og jeg har ingen hjemmeservers. Ellers havde løsningen også været for nem, jo.
Gravatar #6 - Mnc
25. jan. 2012 16:01
Skulle måske lige smide disse... Så folk kan se hvor useless GUI'en er.

Sites: "*"-type block er heller ikke vejen frem. Jeg kan lige umiddelbart komme i tanke om 6 devices der skal virke 24/7. :P

Schedule GUI:
http://peecee.dk/uploads/012012/block_schedule.png

Block Sites GUI:
http://peecee.dk/uploads/012012/block_sites.png

Block Services GUI:
http://peecee.dk/uploads/012012/block_services.png
Gravatar #7 - Slettet Bruger [3863014579]
25. jan. 2012 16:16
Synd, DD-WRT understøtter kun 3300 og 3700, ikke 3400. :(
Gravatar #8 - Slettet Bruger [3863014579]
25. jan. 2012 16:35
Kigget lidt rundt, hvis du tør...
http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?t=79102...
Gravatar #9 - kasperd
25. jan. 2012 16:58
Mnc (5) skrev:
WiFi
Jeg antog det var kablet, da jeg ikke troede at gamere kunne acceptere den ekstra latency man kan opleve på wifi.

Men en af mine idéer kunne forholdsvist nemt modificeres til at kunne bruges med wifi. Hav to forskellige access points, det ene er altid tændt og koden deles kun med særligt betroede maskiner, det andet access point udstyres med et tænd/sluk ur.

Mnc (5) skrev:
Det er ikke feasible at trække kabler rundt i hytten
Ingen tomme rør?

Mnc (5) skrev:
Derfor var mit håb at nogle evt. kendte softwaren godt nok til at kunne komme med lidt guldkorn.
Jeg kender den ikke, og den sparsomme dokumentation jeg kunne finde frem til gav ingen antydning af en feature der kunne dække dine behov.
Gravatar #10 - Alrekr
25. jan. 2012 17:46
DD-WRT, Tomato, TomatoUSB, der findes mange forskellige WRTs. Kig rundt på nettet..

Total god hjælp, I know :D
Gravatar #11 - Mnc
25. jan. 2012 18:24
Alrekr (10) skrev:
DD-WRT, Tomato, TomatoUSB, der findes mange forskellige WRTs. Kig rundt på nettet..

Total god hjælp, I know :D

Jeg har ikke kunnet finde nogen der understøtter 3400. :|

Og jeg vil ikke have et random test build (#8), jeg skal jo gerne selv have perfekt net 24/7. :P

kasperd (9) skrev:
Hav to forskellige access points, det ene er altid tændt og koden deles kun med særligt betroede maskiner, det andet access point udstyres med et tænd/sluk ur.

Ville helst undgå at skulle investere i en ekstra router. :|

kasperd (9) skrev:
Mnc (5) skrev:
Det er ikke feasible at trække kabler rundt i hytten
Ingen tomme rør?
No idea. Lejehus. :|
Desuden er jeg anti-handyman. :D
Gravatar #12 - kasperd
25. jan. 2012 18:58
Mnc (11) skrev:
Ville helst undgå at skulle investere i en ekstra router.
Forslaget gik nu også på et access point, ikke en router. Om man så kan finde et access point, der er billigere, ved jeg ikke. Jeg fandt en pris på en trådløs router til 136 kr http://www.proshop.dk/Netvaerk-router-og-firewall/... og de access points jeg umiddelbart kunne finde priser på var dyrere end det.

At jeg foreslog et access point og ikke en router havde nu intet med prisen at gøre, det var fordi jeg mener det du nok bliver mest tilfreds med resultatet, hvis du kun har en enkelt router og ikke to.

En trådløs router burde kunne fungere som access point, hvis man blot slår DHCP serveren fra og nøjes med at bruge en LAN port på routeren og lader WAN porten stå tom. Så hvis man finder en billig trådløs router er der god chance for, at den kan bruges.

Men der kan være undtagelser. Hvis f.eks. en trådløs router ikke tillader at man slår DHCP serveren fra, eller hvis den kører LAN portene på et andet segment en den trådløse forbindelse, så kan den ikke bruges som access point.
Gravatar #13 - kasperd
25. jan. 2012 19:37
Da undertegnede har en enormt dårlig disciplin med hensyn til at komme i seng på et fornuftigt tidspunkt har jeg nu prøvet at følge mit eget råd. Derfor er mit access point (en router med DHCP slået fra) nu forbundet til et tænd/sluk ur.

Fra søndag til torsdag slukkes der fra 21:42 til 21:43 som en advarsel, og derefter slukkes der endegyldigt klokken 22:05. Fredag og lørdag slukkes der fra 23:15 til 23:16 og endegyldigt klokken 23:42. Og så bliver der i øvrigt tændt igen klokken 5:00.

Jeg ville også have overvejet at finde min fake BSOD frem igen, men desværre er X serveren på min desktop maskine ikke 100% stabil, og min fake BSOD ville uden tvivl få X serveren til at crashe. Det er ellers sådan et sødt lille program, der kan vise en fuldstændig autentisk udseende BSOD som automatisk vender tilbage til normal efter fire timer.
Gravatar #14 - Slettet Bruger [3294844924]
25. jan. 2012 20:31
scheduled task der laver en ipconfig /release? :P
Gravatar #15 - Mnc
25. jan. 2012 20:35
Jeg har ikke ungens kodeord. :P
Gravatar #16 - Alrekr
25. jan. 2012 20:37
Mnc (11) skrev:
Jeg har ikke kunnet finde nogen der understøtter 3400. :|

ftp://ftp.dd-wrt.com/others/eko/V24-K26/svn17990/d...

Som du kan se på link-adressen er den fra DD-WRT's FTP-adresse, og det er en release direkte til WNDR3400 - MEN KUN TIL v1!!! v2 er ikke understøttet af DD-WRT.

Læs denne tråd først (generel tråd om installation af DD-WRT på routere), og derefter læser du så denne tråd om installation på din router (WNDR3400v1). Håber det hjælper.
Gravatar #17 - Mnc
25. jan. 2012 20:47
Nogen der ved om DD-WRT har funktionaliteten jeg efterspørger, inden jeg prøver en hel masse (og sikkert ødelægger min router)? :P
Gravatar #18 - Slettet Bruger [3294844924]
25. jan. 2012 20:56
Du kunne evt bare fortælle ham han skulle lade være? gør han det ikke så tager du pcen fra ham som enhver anden forælder ville gøre.
Gravatar #19 - Mnc
25. jan. 2012 20:58
Idioten har jo selv betalt, så jeg kan ikke rigtigt rende ind og stjæle lortet. :P Men jeg kan da gøre det kedeligt at bruge den.
Gravatar #20 - Slettet Bruger [3294844924]
25. jan. 2012 21:10
Dit hus, dine regler, dit strøm ^^

Jeg ser nu ikke noget forkert i det. Eller straf ham på en anden måde :P
Gravatar #21 - kasperd
25. jan. 2012 21:14
Mnc (15) skrev:
Jeg har ikke ungens kodeord.
Forhandling... Du får lov at sætte en scheduled task op, til gengæld lader du være med at lave WPA koden om. Det lyder da som et meget rimeligt byt.

Mnc (17) skrev:
Nogen der ved om DD-WRT har funktionaliteten jeg efterspørger
Nyeste udgaver af iptables kan sagtens klare opgaven ifølge dokumentationen. Hvis der bruges en ældre udgave kan du sikkert også klare opgaven ved at sætte et cron job til at ændre reglerne på bestemte tidspunkter.

Jeg kan ikke sige med sikkerhed at det kan lade sig gøre, men jeg tror det er meget sandsynligt.

Mnc (19) skrev:
Idioten har jo selv betalt, så jeg kan ikke rigtigt rende ind og stjæle lortet.
Det kommer an på hvor gammel idioten er. Hvis idioten ikke er gammel nok, så kan idiotens forældre mig bekendt uden videre disponere over idiotens ejendele. Men det er ikke den strategi jeg vil anbefale.

Mnc (19) skrev:
Men jeg kan da gøre det kedeligt at bruge den.
Du kan sikkert gøre det meget kedeligt ved at ændre WPA koden og lade være med at fortælle den nye. Det er vel dig der bestemmer om der skal være strøm og Internet.
Gravatar #22 - kasperd
25. jan. 2012 21:17
kasperd (21) skrev:
[Mange forslag]
Sig mig, hvorfor er du ikke gået i seng endnu?
Gravatar #23 - Mnc
25. jan. 2012 21:19
kasperd (22) skrev:
kasperd (21) skrev:
[Mange forslag]
Sig mig, hvorfor er du ikke gået i seng endnu?

kasperd (13) skrev:
derefter slukkes der endegyldigt klokken 22:05

Jeg antager at din idé ikke fungerede 100% efter hensigten? :D
Gravatar #24 - kasperd
25. jan. 2012 21:22
Mnc (23) skrev:
Jeg antager at din idé ikke fungerede 100% efter hensigten?
Stationær som altid står tændt og har kablet netværk. Der skal bruges en anden løsning til den. Det var derfor jeg gerne ville have haft den fake BSOD op at køre igen.

Måske et cron job der sender kill -STOP til X serveren er løsningen. Og så en kill -CONT senere på natten. Forslag der rent teknisk er kønnere modtages gerne.
Gravatar #25 - Alrekr
25. jan. 2012 21:38
Mnc,
Jeg bliver helt skuffet. Her finder jeg en guide som viser hvordan man kan installere DD-WRT på din router. Men kan man se det på rating af min post? :(
Gravatar #26 - Mnc
25. jan. 2012 21:41
Jeg har ikke engang klikket på dine links endnu. :P
(jf #17)
Gravatar #27 - Alrekr
25. jan. 2012 22:29
Mnc (26) skrev:
Jeg har ikke engang klikket på dine links endnu. :P
(jf #17)

Peacock (den første tråd) er lang. Den anden beskriver bare fremgangsmåden. Det ser ud til at den først er skrevet som en løsning på random test build, men derefter skrevet om. Han nævner også denne side som viser at WNDR3400v1 er undstøttet mens WNDR3400v2 ikke er.

Han slutter af med at sige: "I’ve been running this on my router for a couple of days and all the features I need are active and working. Your mileage may vary…."
Gravatar #28 - arntc
30. jan. 2012 22:20
Køb et billigt accespunkt. Sæt det op med samme kode og SSID og skift kode og SSID på det nuværende. Det nye accespunkt sættes til et tænd/sluk ur.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login