mboost-dp1
Simpel webhosting (CMS system?)
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Jeg har fået et spørgsmål fra nogle bekendte af noget familie, om hvad der er en nem måde at lave et website på. De har allerede fået et domænenavn stillet til rådighed til formålet, og skal bare fortælle, hvilken server, det skal pege på. Nu har de brug for et finde hosting og værktøjer til at lave et website.
Der er tale om absolut nybegyndere som nok ville se det som en uoverkommelig opgave at skulle installere et stykke software på deres computer til formålet. Så jeg spekulerer over om ikke jeg burde anbefale dem en løsning hvor de via en webbrowser kan sætte deres site op. Er det sådan en situation, hvor man bør anbefale dem et CMS system?
Jeg ved ikke så meget om den slags værktøjer, da jeg foretrækker selv at skrive min html kode på mine egne sites. Men her er åbenlyst tale om nogen som har andre behov end mig. Er der nogen som kan anbefale en udbyder som er billig og nem at gå til? Så vidt jeg har forstået har de udelukkende brug for ganske simpelt statisk indhold på deres site.
Der er tale om absolut nybegyndere som nok ville se det som en uoverkommelig opgave at skulle installere et stykke software på deres computer til formålet. Så jeg spekulerer over om ikke jeg burde anbefale dem en løsning hvor de via en webbrowser kan sætte deres site op. Er det sådan en situation, hvor man bør anbefale dem et CMS system?
Jeg ved ikke så meget om den slags værktøjer, da jeg foretrækker selv at skrive min html kode på mine egne sites. Men her er åbenlyst tale om nogen som har andre behov end mig. Er der nogen som kan anbefale en udbyder som er billig og nem at gå til? Så vidt jeg har forstået har de udelukkende brug for ganske simpelt statisk indhold på deres site.
Jeg tog et kig på Google Sites. Det tog mig en halv time at oprette et site der. Til gengæld ser det ud til at være nemt nok at arbejde med, når man først har oprettet sitet.
Det kunne lyde som et fornuftigt bud. Jeg har hørt navnet før, men har ikke sat mig ind i hvad det kan.arne_v (2) skrev:WordPress?
http://zymes.dk
http://sjuskogfusk.dk
Et par eksempler på Wordpress-sites, dog med samme tema på begge.
Det er nemt, og man kan hente et utal af "designs" og ellers lave om i dem som man kan/vil. Der findes også plugins til mange ting, som det ikke kan som standard, kan fx. være fb-delings-links osv. osv.
Mange temaer har også indstillinger til forskellige ting, fx. antal kolonner, menuer osv.
http://sjuskogfusk.dk
Et par eksempler på Wordpress-sites, dog med samme tema på begge.
Det er nemt, og man kan hente et utal af "designs" og ellers lave om i dem som man kan/vil. Der findes også plugins til mange ting, som det ikke kan som standard, kan fx. være fb-delings-links osv. osv.
Mange temaer har også indstillinger til forskellige ting, fx. antal kolonner, menuer osv.
Jeg kan se at der findes mange udbydere af WordPress hosting. Jeg har fundet nogen hvor man kan sætte det op gratis, men kun hvis man bruger et underdomæne hos hosting udbyderen.arne_v (2) skrev:WordPress?
Kender I en WordPress hosting udbyder, hvor jeg kan prøve at sætte det op på eget domæne uden at skulle betale for det?
Fandt en på et nf domæne. Registreringen virkede ikke som den skulle. Den påstod min email adresse var ugyldig. Jeg brugte så en lortemail.dk adresse i stedet for. Den påstod også at min postadresse var ugyldig. De er sikkert ikke klar over at æ faktisk er et bogstav. Men så må de jo selv om at de ikke kan få min adresse oplyst.kasperd (5) skrev:Kender I en WordPress hosting udbyder, hvor jeg kan prøve at sætte det op på eget domæne uden at skulle betale for det?
Da jeg checkede mail adressen var der allerede ankommet to spam mails fra et større dansk datingsite plus to mails fra hostingudbyderen. Deres brug af unicode i både afsender og subject betød at jeg i første omgang havde troet at det også var spam mails.
Jeg prøvede at fortsætte med opsætningen, men måtte lade det ligge da de åbenbart skal bruge en time på at opdatere deres egen autoritative DNS server. (Og så skyder de skylden på caching på trods af at jeg sagtens kan se at det er deres egen server der ikke er opdateret endnu).
Det er en udbyder jeg i hvert fald ikke vil anbefale. Og så må jeg lige ved lejlighed får meldt det datingsite til forbrugerombudsmanden.
kasperd (6) skrev:...
Det er en udbyder jeg i hvert fald ikke vil anbefale. Og så må jeg lige ved lejlighed får meldt det datingsite til forbrugerombudsmanden.
Er du sikker på at du under registreringen ikke har givet dem tilladdelse til at sende dig mails?
Har du kigget på http://www.freehosting.com/? Jeg kan ikke helt gøre mig klog på om du kan bruge dit eget domænenavn. De skulle have lidt forskellige værktøjer.
Ellers er der (ikke gratis, men i den meget billige ende) http://www.unoeuro.com/ hvor du kan få WordPress.
I den lidt dyrere ende, men med mulighed for one-click install af mange forskellige CMS systemer: http://www.servage.net/
Alternativt, hvis du bare vil teste, kan du smide WordPress op på
noget af dit eget jern, det er trods alt gratis.
Jeg har givet tilladelse til at de kan sende beskeder om status på deres hosting service. Jeg har ikke givet tilladelse til spam.Vandmand (7) skrev:Er du sikker på at du under registreringen ikke har givet dem tilladdelse til at sende dig mails?
Det viser sig dog at de faktisk ikke har sendt spam alligevel. Det er derimod lortemail.dk som indsætter et par forfalskede emails på listen over modtagne emails således at det ser ud som om der er to spammails fra et dansk datingsite i indboksen. Det gør de dog kun hvis der ligger nogen emails. Er der ingen emails i indboksen bliver der heller ikke vist nogen spammails.
Jeg kan ikke helt gennemskue om deres praksis er lovlig. Er det lovligt at lave en reklame, der giver sig ud for at være spam, uden rent faktisk at være det?
Det fjerner det væsentligste kritikpunkt imod den service jeg fandt. Dog er de andre kritikpunkter stadigvæk relevante, som f.eks. det faktum at jeg ikke kunne bruge den ønskede email adresse i første omgang.
Ikke endnu. Jeg vil tage et kig.Vandmand (7) skrev:Har du kigget på http://www.freehosting.com/?
Det ville ikke fortælle mig ret meget om registreringsforløbet på den hostingudbyder hvor websitet i sidste ende skal hostes.Vandmand (7) skrev:Alternativt, hvis du bare vil teste, kan du smide WordPress op på
noget af dit eget jern, det er trods alt gratis.
#15 den side jeg havde liggende havde ofte meget meget lange svar tider til trods for caching osv. Den selv samme side unden ændret kode eller opsætning performede langt bedre ved webfaction.
Det skal lige siges at det er 3-4 år siden jeg var kunde ved one.com, men i forskellige debatfora på det tidspunkt havde one.com absolut ikke et ry for at være hurtige når det kom til WP hosting.
Det skal lige siges at det er 3-4 år siden jeg var kunde ved one.com, men i forskellige debatfora på det tidspunkt havde one.com absolut ikke et ry for at være hurtige når det kom til WP hosting.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.