mboost-dp1

Spg. ang. Sveriges nye lov med overvågning af net

Gå til bund
Gravatar #1 - lolage
27. jun. 2008 12:09
Hej. Ved godt det måske ikke lige er det rette forum, men kunne ikk helt se der var noget specifikt ang. dette spørgsmål.
Anyway, jeg har læst her på det sidste ang. den der nye lov Sverige får indført. Men hvad indebærer den? Altså, udspionerer de simpelthen bare folk, hva hjemmesider de går på og hvad de downloader???
Og læste også at de kan udspionere os? ._. .. Vil helst ikke ha' en eller anden fra sverige sidder og kigger på hvad jeg besøger og downloader, eller har jeg måske misforstået loven ??? Og hvornår træder den i kraft?

- På forhånd tak.
Gravatar #2 - Thomas Nielsen
27. jun. 2008 20:41
1 skrev:
Men hvad indebærer den?

Den indebærer at den svenske regering har ret til at se alt internettraffik der går igennem Sverige.

1 skrev:
Og læste også at de kan udspionere os? ._. .. Vil helst ikke ha' en eller anden fra sverige sidder og kigger på hvad jeg besøger og downloader, eller har jeg måske misforstået loven ???

Ja de kan se hvad du besøger, hvis altså det du ser på, på et eller andet tidspunkt går igennem sverige.

1 skrev:
Og hvornår træder den i kraft?

For et stykke tid siden.
Gravatar #3 - Niklas H
27. jun. 2008 21:01
#2 Så vidt jeg har forstået blev loven "godkendt" for et stykke tid siden, men går vist nok først i gang næste år.
Gravatar #4 - Thomas Nielsen
27. jun. 2008 21:12
Ah ja det er også rigtigt.
Gravatar #5 - lolage
27. jun. 2008 21:30
Ok .. Men kan de se hvad man downloader? Eller bare se hvad sider man besøger.
Gravatar #6 - rackbox
27. jun. 2008 21:35
#5 de kan principielt se al trafik, der routes gennem landet. Også det krypterede, p2p og streaming.

At de så sikkert ikke kan dekryptere det krypterede er så en anden sag.

EDIT: Det er i øvrigt ikke sandsynligt, at en komplet download vil routes igennem Sverige. Der vil foretages hop baseret på belastninger, så måske vil de kunne se, at du har downloaded 10% af en fil, hvor resten er routet en anden vej.
Gravatar #7 - lolage
27. jun. 2008 22:00
Ja ok, men det er vel ikke bare "en fil".. Filen har jo en et navn, en titel.. Men man må jo bare Kryptere sin data så.
Gravatar #8 - rackbox
27. jun. 2008 22:10
#7 navnet / titlen står i en header, der encodes i filen et bestemt sted (og i nogle tilfælde gentages flere gange). Men det er jo ikke sikkert at svensken får den del af trafikken, hvor filnavnet er med.

Hvis du downloader 1 mia. filer, så er det dog meget sandsynligt at de kan se en stor del (og gætte, hvad det er), af dine downloads.

Men det konkrete spørgsmål du har forstår jeg fortsat ikke. Hvis jeg lige formulerer det for dig, så må du sige, om jeg tager fejl:

"Kan svenskerne opdage, hvis jeg downloader film/musik og kan de gøre noget ved mig med den viden?"

I så fald behøver du ikke at bekymre dig væsentligt. Selvom vi deler betegnelsen "Norden" eller "Skandinavien", så gælder svensk lov ikke i DK, og vi har slet ikke fælles politisamarbejde med svenskerne.
Gravatar #9 - lolage
27. jun. 2008 22:54
8 skrev:

Men det konkrete spørgsmål du har forstår jeg fortsat ikke. Hvis jeg lige formulerer det for dig, så må du sige, om jeg tager fejl:

"Kan svenskerne opdage, hvis jeg downloader film/musik og kan de gøre noget ved mig med den viden?"

Det er rigtigt. Er ikke meget for at snakke om det, men hvis man blev opdaget I at downloade f.eks. en torrent. Hvis man downloadede en torrent, lige idet ens net gik ind over sverige.

I så fald behøver du ikke at bekymre dig væsentligt. Selvom vi deler betegnelsen "Norden" eller "Skandinavien", så gælder svensk lov ikke i DK, og vi har slet ikke fælles politisamarbejde med svenskerne.

..men når vores net går ind over deres land, gælder deres regler jo, og så har man jo et problem hvis man blev opdaget, am I right?
Gravatar #10 - Magten
28. jun. 2008 01:42
Fordi du i danmark downloader en fil som bliver routet igennem flere andre lande, så overtræder du ikke loven i de lande den bliver routet igennem. Din handling bliver lavet i danmark, så det er dansk lovgivning der tæller.

De kan lige prøve med amerikanske metoder og sagsøge danskere :D

Udover det, så har diverse antipiratgrupper slet ikke adgang til at se trafikken?
Gravatar #11 - lolage
28. jun. 2008 12:17
10 skrev:

Udover det, så har diverse antipiratgrupper slet ikke adgang til at se trafikken?

Det ville jeg ikke vide om de har; men APG MÅ jo finde nogle på en eller anden måde! :l
Gravatar #12 - Magten
29. jun. 2008 15:25
De finder dem ikke på den måde.. De har IKKE adgang til de info, selvom de nok gerne ville...

APG overvåger på andre måder.
Gravatar #13 - SmackedFly
29. jun. 2008 16:50

APG finder folk der har en fil på samme måde som du gør når du vil hente den. De kontakter trackeren og får en liste over IP'er der har den.

Med alt respekt for dit spørgsmål, så synes jeg måske vigtigheden af anonymiteten af dine downloads, som iøvrigt aldrig har været anonyme, er af relativt lav prioritet ved siden af dine emails, IM beskeder og meget andet du kunne finde på at transmittere over nettet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login