mboost-dp1

Temp på diverse komponenter.

Gå til bund
Gravatar #1 - tazimn
3. nov. 2008 18:50
Hej derude...

Jeg er på ingen måde inde i hvad hardware helst skal have i temperatur, eller volt.. Men jeg har fået at vide at CPU temp helst ikke må ligge på mere end 30 hvis den lige er tændt..

Min ligger på dette:
http://www.postimage.org/image.php?v=Pq6TjbA

Er der noget jeg skal gøre anderledes..?
Min cpu køler er denne:
http://www.silentpcreview.com/article787-page1.htm...

Oven på den har jeg sat en 120 mm fan..
(Hvad er bedst... at blæse kold luft ind, eller lede varm luft væk..? Jeg var lidt i tvivl da jeg monterede den..)
Gravatar #2 - engfeh
3. nov. 2008 18:54
Hvad har du brugt af thermalpaste? Og hvor meget? Og hvordan kom du det på?
Har du prøvet at køre et stress-program (fx CPUBurn) og se hvor højt temperaturen kommer op? Idle-temperaturerne er sådan set ret ligegyldige (IMHO).
Gravatar #3 - tazimn
3. nov. 2008 19:42
Jeg har brugt Arctic Silver 5.. kom en lille dråbe på.. det er vidst noget med at for meget ikke er godt...

Men den dækker ikke 100% overfladen på cpu'en..

Jeg brugte bare tuben, og lagde en dråbe i midten..

Jeg prøver lige CPUBurn..
Gravatar #4 - engfeh
3. nov. 2008 19:54
AS5 er godt, og mængden lyder også rigtig. Tog du køleren af for at tjekke fordelingen? Og satte du den så på igen bagefter, uden at udskifte thermal past'en? Så risikerer man (har jeg hørt) at der kommer luftbobler.
Gravatar #5 - tazimn
3. nov. 2008 20:08
hmmm... Ja... øhh... Kan jeg ikke helt huske... Tror dog jeg tog en smule mere på, så den var dækket bedre.. men der er stadig ikke meget på...

Efter den første 20 min med CPUBurn er temperaturen på 57 på cpu'en.. temp1 (for før-postede billede) er 60..
Gravatar #6 - kimx
3. nov. 2008 20:52

Husk at kører CPUBurn på alle kernerne. Dvs. du skal køre to sideløbende instanser af programmet, eller belaster du kun hvad der svarer til en cpu ved fuld belastning.

Som standard vil man sætte blæseren til at blæse ind mod bundkortet, og jeg vil tror at din køler også er designet til denne retning.

Arctic Silver har en "Break in Period" før man opnår den optimale ydelse. Jeg har selv oplevet at temperaturen er faldet ca. 5 grader efter et par ugers brug.

Er du sikker på at temp1 er cpu? Prøv at tjekke temperaturen i bios og se om den ligger i samme niveau. Alternativt så har de fleste bundkortsproducenter en program der kan vise temperaturen for de vitale enheder.

Er din blæser styret at bios eller kører den med en konstant hastighed?
Gravatar #7 - tazimn
3. nov. 2008 21:48
Ved at kører 2 instanser af programmet i over en time, var temperaturen 63-64.. og 60 på cpu..

Er det normalt eller burde det være meget lavere..?
Gravatar #8 - Jakob Jakobsen
3. nov. 2008 22:57
Jeg plejer at sprede kølepastaen ud over CPU med et baberblad samt "mætte" køleprofilen så evnt. huller vil blive udjævnet.
jo tyndere lag kølepasta jo bedre (så længe der ikke er luft imellem CPU og køleprofil)

Synes dine temperaturer ligger i overkanten, men ved ikke umiddelbart hvad de kan tåle.

Min core2 qualigger på omkring 39 grader, men der er også vandkøling på.
Gravatar #9 - Dreadnought
4. nov. 2008 04:59
Mærk på køleren om den er varm. At den er 10-20 grader koldere end hvad systemet melder er ganske normal. CPU temperaturen bør ikke ligge højere end 65-70 grader. Selvom de ofte er angivet til 85-95 grader som maks temperatur, så kan der opstå små hotspots på CPU'en som markant overstiger det som den interne probe måler.

Hvad angår blæsere vil jeg mene at man bør have flere der blæser ud end hvad der suger ind, fordi det vil resultere i at der bliver suget kold luft ind ad alle huller og sprækker, og hjælper lidt på at køle de enheder, som ikke har aktiv køling.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login