mboost-dp1

Thinkpad T41 bios-upgrade

Gå til bund
Gravatar #1 - rackbox
29. jun. 2008 17:59
Jeg har netop anskaffet mig en T41, og har brug for at opdatere bois og alt muligt andet. Den er ikke opgraderet siden 2003, så der er noget vej frem :)

Anyway - jeg støder på følgende paradoks:

For at køre den nyeste BIOS skal der også installeres Embedded Controller Program

Det er som sådan ikke noget problem, men ECP v. 3.04 kræver minimum BIOS v. 3.13 for at køre. Og jeg har 2.04 installeret.

Så må man vel installere BIOS'en først, men den kræver ECP v. 3.04 for at køre.

Altså er de to opdateringer "mutually dependant".

Jeg tænker om teksten, "- If you need to update the BIOS as well as the Embedded Controller Program, update BIOS first." betyder, at det ikke er noget problem at installere den nye BIOS, selvom min nuværende ECP ikke understøtter den? Eller skal jeg langsomt steppe fremad i versionerne, indtil jeg når til to versioner, der begge kan klare opgradering til de nyeste BIOS/ECP-kombinationer?
Gravatar #2 - Azuria
29. jun. 2008 18:23
*hint* Har du set nederst på siderne? :)
Gravatar #3 - rackbox
29. jun. 2008 18:25
#2 Previous releases?
Gravatar #4 - Azuria
29. jun. 2008 18:29
#3 Yes sir. :)
Hvilken ECP har du installeret nu?

Jeg tror at du kan få det til at makke ret ved at installere v.3.0 af ECP og så v.3.03 bios.
Og så prøv om du kan tilluske dig at installere nyeste ECP.
Gravatar #5 - rackbox
29. jun. 2008 18:30
#4 du foreslår altså trinvis opgradering?
Gravatar #6 - Azuria
29. jun. 2008 18:34
#5 ja, eneste mulighed jeg ser i dit tilfælde.. den sløve vej..
Gravatar #7 - rackbox
29. jun. 2008 18:51
#6 jeg har følgende versioner installeret:
BIOS 2.12
ECP 2.04

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/MIGR-50... står der ikke en bios-version, der kræver under 3.00...

Might that be a problem? Hmm...
Gravatar #8 - Azuria
29. jun. 2008 18:55
#7 To be honest.. I don't know. :)
Derfor jeg anbefalede v.3.03 bios som værende den ældste download.

Når den så er installeret ville jeg finde ud af hvilken nyeste ECP jeg kunne få lov til at installere, og så fremdeles.
Gravatar #9 - rackbox
29. jun. 2008 18:57
ja, men jeg kan ikke umiddelbart finde info om, hvorvidt ECP 3.00 understøtter BIOS v. 2.12 eller om BIOS v. 3.03 understøttes af ECP 2.04...

ARGH! IBM får lige et kald i morgen :P

Fandt dette link: http://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?t=63015&a...

Men jeg er ikke helt sikker på, at der er tale om samme scenario.
Gravatar #10 - Azuria
29. jun. 2008 19:04
Ligner samme scenarie.. De påstår dog at du godt kan installere nyeste bios og så bagefter controlleren...
Lidt ærgeligt de kun laver boot cd'er til 6x serierne..
Gravatar #11 - rackbox
30. jun. 2008 07:41
Så fik jeg opdateret til BIOS v. 3.13... Men da jeg så bagefter skulle opdatere til ECP 3.04 skrev den, at den ikke kunne genkende mit system..???

Hvad gør man så?
Gravatar #12 - rackbox
30. jun. 2008 08:28
skal jeg virkelig få en kvinde til at spørge for at få svar? :P
Gravatar #13 - rackboxine
30. jun. 2008 13:13
Jeg giver en tur i byen til den, der kan klare min brors problem :)
Gravatar #14 - Azuria
30. jun. 2008 13:41
Jeg er desværre blank.. :(
Gravatar #15 - SmackedFly
30. jun. 2008 13:48
#11 #12 #13

Hmmm... Rackbox, ehm, -ine.

Problemet er at din bror har været en nisse og ikke har læst dokumentationen rigtigt, den rigtige rækkefølge er at opdatere ECP og derefter Bios'en, og det er småvigtigt at det sker i den rækkefølge, omend det ikke er kritisk.

Såvidt jeg husker er v.3.21 den nyeste bios til T41 og ECP 3.04 den nyeste firmware.

Den rigtige procedure er at ligge opdateringerne på samme diskette eller cd og opdatere dem lige efter hinanden, først ECP og derefter bios. Du kan sagtens gå direkte til den nyeste...

Jeg er ikke bekendt med proceduren til at fixe det hvis du først installerer bios og derefter ECP, men det er sikkert ikke rart.

Jeg er dog ret sikker på at du kan tvinge flasheren til at opdatere firmwaren og så derefter genflashe biosen, evt. til v.3.21 direkte.

Tjek evt: http://www.thinkwiki.org/wiki/BIOS_Upgrade

Oh, og hvis det hjælper kan din feminine halvdel godt skynde sig at købe en flybillet til Shanghai. :P
Gravatar #16 - rackbox
30. jun. 2008 13:54
#15 Ifølge mit link og ifølge dit link er rækkefølgen: BIOS->ECP

Jeg har opdateret BIOS, men kan nu ikke få lov at opdatere ECP. IBM foreslår, at jeg installerer maskinen fra bunden via preinstall partition og forsøger igen.

Det er jeg ikke meget for, for tænk, hvis det giver ballade med en BIOS-version, som ECP ikke understøtter.

Jeg fortæller min "søster" at hun skl ud og feste i Shanghai, hvis du løser mit problem :P
Gravatar #17 - rackbox
30. jun. 2008 14:21
#15 det ser ud til at jeg muligvis selv har fundet løsningen. I hører nærmere :) http://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?t=35372

(Det ser så også ud til, at min "søster" og jeg skal i byen sammen, hmm...)
Gravatar #18 - SmackedFly
30. jun. 2008 15:16

The IBM documentation is sometimes unclear about the order in which these two firmwares should be updated. On most, but not all Thinkpads, the correct update order is Embedded Controller program first, and then the BIOS. Make sure to do the two updates immediately one after the other. Newer models from Lenovo update both the Embedded Controller program and the BIOS at the same time, so you don't have to worry about it.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login