mboost-dp1

Trådløs forbindelse + Stofa modem = problem!

Gå til bund
Gravatar #1 - tazimn
25. apr. 2009 17:43
Hej derude..

Jeg er stødt ind i et problem som jeg simpelthen ikke forstår..

Jeg skulle hjælpe en ældre dame, med at komme på internettet via hendes trådløse router fra StofaNet..

Modemmet er af mærket Scientific Atlanta og computeren er af mærket og modellen Compaq Presario CQ60..

Computeren er leveret med Vista..

Netværket har virket før, men er pludselig holdt op med at virke..

Computeren kan sagtens tilgå nettet hvis den er kablet men ved trådløs forbindelse har den kun lokal forbindelse..

Dog kan den til tider vise at der er forbindelse til nettet, men det er stadig ikke muligt at tilgå internettet..

Håber nogen har en løsning, så den søde ældre dame igen kan have kontakt til familie og venner.. :-D

Venligst Kenn..
Gravatar #2 - kasperd
25. apr. 2009 20:07
tazimn (1) skrev:
Computeren kan sagtens tilgå nettet hvis den er kablet men ved trådløs forbindelse har den kun lokal forbindelse..
Hvad mener du med at den har lokal forbindelse?

Normalt ville den formulering forstås sådan, at der var andre computere på lokalnettet (enten kablet eller trådløst), og computeren kunne tilgå dem. Men jeg har en fornemmelse af, at det ikke er det du mener.

Hvis computeren overhovedet ikke har forbindelse til routeren, så undersøg om du prøver at koble dig på det rigtige trådløse netværk. Jeg tror ofte at alle trådløse routere af en model fra fabrikkens side er sat op med samme navn og frekvens. Hvis en nabo har en router af samme model vil computeren måske tilgå det forkerte netværk.

Undersøg hvilke andre frekvenser du kan få øje på i området, og sæt routeren op med en der ikke er i brug. (Og hvis du kan, så undgå også nabofrekvenser til dem du kan se i området). Giv netværket et unikt navn, så der ikke er tvivl om hvilken router man skal koble sig på.

Opsætning af routeren gøres normalt via et webinterface. Brug et kabel mellem computeren og routeren til at sætte den op, det er sikrest på den måde.
Gravatar #3 - tazimn
25. apr. 2009 20:31
Tak for kommentarende..

"Lokal forbindelse" er betegnelsen som Vista bruger om en forbindelse hvor der er kontakt til routeren, men ikke forbindelse videre ud derfra..

Dine råd er, omend gode og relevante, elementære for mig..
Det er dog ikke en bagatellisering af din hjælp.. Nærmere en information om at alt det er der styr på.. :D

God aften!
Gravatar #4 - NioBe
25. apr. 2009 20:43
Hvis det er Strofas trådløse router, kan du ringe ind og bede om hjælp.
Gravatar #5 - gentox
25. apr. 2009 20:44
Hvilken router er der tale om, og er hun meldt til always on, dvs. har en tilmeldt mac adresse?

Stofanet nægter adgang hvis en ny mac adresse forsøger at tilgå deres net, og det letteste er at der er en router imellem der sørger for at der kun er EN mac adresse på netværket ud.

Alternativt, kan du prøve at se om denne adresse virker, hvis den ikke gør er der rigtigt nok ingen forbindelse til nettet.
Gravatar #6 - gentox
25. apr. 2009 20:58
Efter at have nærlæst det du har skrevet, så lyder det meget plausibelt at det netop er mac adressen der er forkert i forhold til det stofas login server forventer.

Lad mig gætte på at der kun er forbindelse hvis kablet er sat direkte til modemet?
Gravatar #7 - kasperd
25. apr. 2009 23:04
tazimn (3) skrev:
"Lokal forbindelse" er betegnelsen som Vista bruger om en forbindelse hvor der er kontakt til routeren, men ikke forbindelse videre ud derfra..
Det der Vista kender jeg ikke noget til. Men det er jo samme forbindelse der anvendes fra routeren og ud til resten af nettet uanset om man er forbundet trådløst eller med et kabel, så beskrivelsen giver ikke mening.

Er routeren sat op som en router eller som NAT? Hvis du vil have det til at fungere med Stofa er du vist nok nødt til at have den sat op som NAT (men det er de fleste trådløse routere vist som default). Er kablerne sat rigtigt i?

Prøv at køre traceroute både trådløst og via kablet. Og prøv at dumpe trafikken på begge sider med tcpdump eller wireshark. Hvis det er muligt, så prøv at have to computere til at dumpe trafikken på begge sider samtidigt med at du prøver at etablere en forbindelse.
Gravatar #8 - tazimn
26. apr. 2009 05:16
#6..

Du har helt ret gentox.. Hvis der er kabel mellem router og computer er der ingen problemer whatsoever..

Så hvad i siger er at Stofa kun kender mac adressen på ethernet-netværkskortet, men mangler at kende mac adressen til det trådløse netværkskort..?

KasperD..

Jeg kan ikke selv bestemme hvad den skal sættes op som.. Stofa har begrænset adgangen til routeren/modemet.. Det er kun nogle få ting man kan ændre på.. Men jeg mener at den er sat op til NAT, dog kan jeg ikke ændre i nogle instillinger på NAT'en.. fx at åbne porte, ændre DNS ect...
Gravatar #9 - kasperd
26. apr. 2009 07:32
tazimn (8) skrev:
Du har helt ret gentox.. Hvis der er kabel mellem router og computer er der ingen problemer whatsoever..
Det var ikke det han sagde. Han sagde kabel mellem computer og modem

Så hvad i siger er at Stofa kun kender mac adressen på ethernet-netværkskortet, men mangler at kende mac adressen til det trådløse netværkskort..?
Det er ikke rigtigt. Uanset hvordan du forbinder computeren til routeren, vil Stofa aldrig se MAC adressen på computeren. De vil kun se MAC adressen på routeren. MAC adressen på computeren spiller kun ind, hvis ikke der er en router imellem.

Det lyder som om den enhed du har enten ikke er en router, eller bare ikke er sat op rigtigt. En typisk trådløs router er tre enheder placeret i en enkelt boks. De tre enheder er en router, en switch, og et access point. Men hvis den boks du har kun indeholder switch og access point, så vil MAC adressen på computeren have betydning. Desuden hvis boksen indeholder en router, men du har forbundet modemet til en af switchportene i stedet for routerens eksterne port, så går trafikken ikke gennem routeren, og resultatet vil være ca. det samme som hvis der slet ikke havde været en router.

Vi er nødt til at vide hvilken model af modem og hvilken model af router der er tale om for at kunne hjælpe mere.

Jeg kan ikke selv bestemme hvad den skal sættes op som.. Stofa har begrænset adgangen til routeren/modemet.. Det er kun nogle få ting man kan ændre på.. Men jeg mener at den er sat op til NAT, dog kan jeg ikke ændre i nogle instillinger på NAT'en.. fx at åbne porte, ændre DNS ect...
Nej, men hvis den er sat op som NAT, så er det også rigtigt. Men de symptomer du beskriver passer ikke på en NAT enhed. DNS har næppe noget med problemet at gøre, men hvis du vil checke så prøv at tilgå en adresse per IP adresse i stedet.

Navnet på access point kan Stofa godt have sat op så det burde være unikt. Men du har slet ikke fortalt os hvad navnet er, så det kan jeg ikke vide. Frekvensen er du nødt til selv at kunne ændre, for Stofa kan ikke vide hvilke frekvenser der allerede er optaget der hvor du bor.
Gravatar #10 - tazimn
26. apr. 2009 08:03
Okay... jeg kan se at jeg har lavet en POtato/poTAto her..

StofaNet levere et modem som samtidig er et trådløst acces point..

Hun har ikke andet udstyr mellem modemmet og computeren..

Modemmet har desuden kun en kabel udgang.. Så det er svært at sætte stikkene forkert..

Modemmet er af mærket "Scientific Atlanta"..
Gravatar #11 - Tumleren
26. apr. 2009 09:11
Har du prøvet at gå ind på signon.stofanet.dk mens der ifølge Vista kun er lokal forbindelse? Alternativt kan 212.10.10.20 også bruges.

Kan du komme ind på den er det kun et spørgsmål om, at der skal logges på derfra før man kan komme videre.
Hvis ikke så ring til Stofa og hør hvad de siger; kan de se modemmet/computeren på deres net, er der noget galt med forbindelsen osv.
Gravatar #12 - tazimn
26. apr. 2009 09:28
Okay.. Jeg prøver det næste gang jeg kommer forbi hende... Tror jeg er nået frem til at Stofa vil have at der skal logges på før man kan tilgå nettet medmindre mac adressen er tilføjet listen på signon kontoen.. Synes sgu at stofa er en smule kryptiske hvad det angår..

Tak for hjælpen alle sammen.. der er nok mulige løsninger til at jeg er sikker på at det nok skal hjælpe..
Gravatar #13 - Tumleren
26. apr. 2009 09:31
tazimn (12) skrev:
Tror jeg er nået frem til at Stofa vil have at der skal logges på før man kan tilgå nettet medmindre mac adressen er tilføjet listen på signon kontoen.. Synes sgu at stofa er en smule kryptiske hvad det angår..

Det er præcis det de vil have dig til. Hvis ikke du er interesseret i at trykke "Log På" når du skal på nettet, kan du tilføje modemmets MAC til dine Always On MAC-adresser på Mine Sider -> Mit Stofanet Abonnenemt -> Mine Oplysninger

Det virker dog underligt, at du ikke automatisk bliver redirected til deres signon.stofanet.dk når du ikke er logget på, men prøver at komme ind på en anden hjemmeside; det burde du blive.
Gravatar #14 - gentox
26. apr. 2009 11:11
Kom lige til at tænke på, at der selvfølgelig er tale om 2 forskellige mac adresser ved det almindelige ethernetkort i hendes PC og WIFI kortet, så selvfølgelig kan den ikke umiddelbart gå på stofanet, hvis kun den ene af mac adresserne er sat til always on.

Og da vi har fået opklaret at der er tale om stofanets egen kombinerede router/modem, så er det yderst sandsynligt at det er netop er der den er gal.

Som jeg selv har sagt tidligere, og tumleren også har været inde på, så prøv at gå ind på:
http://www.signon.stofanet.dk/
Gravatar #15 - kasperd
26. apr. 2009 15:33
tazimn (10) skrev:
StofaNet levere et modem som samtidig er et trådløst acces point..
Hvad indeholder det ellers? Er der en router og en switch deri?

Modemmet har desuden kun en kabel udgang.. Så det er svært at sætte stikkene forkert..
Der må da være mindst to. En til kabeltv nettet, og en ethernet port. Hvis det er de eneste to kan de selvfølgelig ikke byttes om.

Modemmet er af mærket "Scientific Atlanta"..
Hvilken model?
Gravatar #16 - gentox
26. apr. 2009 15:57
Der er kun ET RJ45 stik, det andet er et der skal skrues på.

Har dog aldrig set den trådløse model, men masser af standard udgaven.
Jeg gætter dog på at det må være denne.
Gravatar #17 - kasperd
26. apr. 2009 21:09
gentox (16) skrev:
Jeg gætter dog på at det må være denne.
Den kan konfigureres så den router med NATting. Den har også en IP Address Pass-through option. Jeg aner ikke hvad de mener med det. Det kan betyde at den opfører sig som en normal router, eller måske at den opfører sig som bridge. Det kan jeg ikke gennemskue udfra dokumentationen.

Hvis det er den model der bliver brugt, så vil jeg foreslå at du checker om den feature er slået til.
Gravatar #18 - mvoigt27
26. apr. 2009 21:19
Har selv stofa net og det omtalte moden.. skal man bruge den trådløse del skal man af med 25 kr om måneden og det aktiveres under mine sider på stofanet da det er en tillægydelse hos stofa selv om det er inbygget.
Gravatar #19 - Tumleren
26. apr. 2009 21:57
mvoigt27 (18) skrev:
Har selv stofa net og det omtalte moden.. skal man bruge den trådløse del skal man af med 25 kr om måneden og det aktiveres under mine sider på stofanet da det er en tillægydelse hos stofa selv om det er inbygget.

Når modemmet er af den slags med wifi mener jeg ikke du skal betale for det - Skulle min søster da vist ikke da jeg satte hendes op for nogle måneder siden. Ring ellers til Stofa og hør ad
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login