mboost-dp1
Udenom Fullrates DNS
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Siden Fullrate har opdateret alle routere er de begyndt at modtage netværksopdateringer hver time. Det betyder at når jeg ændrer DNS i fullrate routeren til OpenDNS går der op til en time og jeg er tilbage på Fullrates DNS.
Derfor vil jeg gerne opgradere en anden router på netværket, som lige nu bare leger trådløst AP, til at være DHCP også. Men spørgsmålet er hvordan den skal sættes op.
Min plan er at give Fullrate routeren en fast LAN ip. Herefter skal min anden router gøres til DHCP og uddele IP-adresser og bl.a. DNS-servere.
Men finder mit udstyr selv ud af at internetadgangen foregår gennem Fullrate routeren, der ikke længere er DHCP, eller skal jeg være opmærksom på noget her?
Derfor vil jeg gerne opgradere en anden router på netværket, som lige nu bare leger trådløst AP, til at være DHCP også. Men spørgsmålet er hvordan den skal sættes op.
Min plan er at give Fullrate routeren en fast LAN ip. Herefter skal min anden router gøres til DHCP og uddele IP-adresser og bl.a. DNS-servere.
Men finder mit udstyr selv ud af at internetadgangen foregår gennem Fullrate routeren, der ikke længere er DHCP, eller skal jeg være opmærksom på noget her?
I din DHCP server skal du fortælle hvilke(n) standardgateway du vil bruge til at tilgå internettet med, den sætter du bare til IP'en på Fullrate-routeren, så sker det hele automatisk. :)
I tilfælde af at man på den anden router ikke selv kan sætte sin default gateway, vil routeren sætte den til det som dens egen ip er, i det tilfælde kan du desværre ikke gøre noget. Udover måske at flashe firmwaren til en uoriginal som f.eks OpenWRT. Det kræver dog lidt ekstra fiksfakserier for at få det til at køre, plus at din router skal være understøttet.
Håber det hjalp :)
I tilfælde af at man på den anden router ikke selv kan sætte sin default gateway, vil routeren sætte den til det som dens egen ip er, i det tilfælde kan du desværre ikke gøre noget. Udover måske at flashe firmwaren til en uoriginal som f.eks OpenWRT. Det kræver dog lidt ekstra fiksfakserier for at få det til at køre, plus at din router skal være understøttet.
Håber det hjalp :)
Det er ikke helt klart for mig, hvordan din opsætning er.cjoey (1) skrev:Siden Fullrate har opdateret alle routere er de begyndt at modtage netværksopdateringer hver time. Det betyder at når jeg ændrer DNS i fullrate routeren til OpenDNS går der op til en time og jeg er tilbage på Fullrates DNS.
Kører routeren en DHCP server, som fortæller computerne, at de skal bruge OpenDNS? Eller kører routeren selv en DNS server, så computerne bruger DNS serveren i routeren og routeren bruger OpenDNS?
Hvis din router kan konfigureres på begge ovenstående måder, så bør du prøve begge før du slår DHCP serveren i routeren fra.
Hvad angår OpenDNS er det nok ikke den DNS udbyder jeg ville stole mest på. De hijacker nogle DNS opslag og peger dem på deres egne servere som så forwarder forbindelsen til den rigtige server. Det vil sige at noget af din webtrafik går gennem OpenDNS på vejen.
Så du skal lige tage stilling til om du stoler nok på OpenDNS til at lade trafikken gå gennem deres servere, og om du kan acceptere at nogle websites bliver lidt langsommere.
Derfor vil jeg gerne opgradere en anden router på netværket, som lige nu bare leger trådløst AP, til at være DHCP også. Men spørgsmålet er hvordan den skal sættes op.Det kan gøres på forskellige måder. Du kommer nok ikke udenom mindst et niveau af NAT (det har du sikkert allerede), men jeg vil opfordre dig til at holde det til et minimum. To niveauer af NAT er ikke noget man skal ønske sig.
Man kan sagtens have en enhed der fungerer som DHCP server og fortælle DHCP klienterne, at de skal bruge en anden enhed som deres gateway. Det vil sige, at hvis ellers dit AP understøtter det, så kan du sætte dit AP til at fungere som DHCP og DNS server men ikke som router.
Det vil sige, at når en DHCP klient kontakter dit AP vil det blive bedt om at bruge din fullrate router som gateway og AP som DNS server.
Forespørgsler sendt til AP bliver så sendt derfra gennem NAT i fullrate routeren til en ekstern DNS server. Hvis dit AP kan konfigureres til at starte direkte fra root DNS serverne er det nok en bedre løsning en at forwarde dem til OpenDNS. Begge dele burde virke gennem NAT.
Hvis du sætter dit AP op til at fungere som router, så skal du lige være opmærksom på, at du enten kommer til at have to niveauer af NAT (hvilket er en skidt løsning), eller er nødt til at sørge for at fullrate routeren ved at det skal bruge AP som gateway til det andet segment af dit LAN. Jeg ved ikke om din fullrate router overhovedet kan finde ud af det. Så jeg tror den nemmeste løsning er at du bliver ved med at have dit lokalnet som et enkelt segment og AP ikke opfører sig som router.
Hvis der kun er en enkelt DHCP klient, så er den nemmeste løsning bare at lade router og AP køre videre med den nuværende konfiguration, og så sætte op på klienten, at den skal bruge et fast sæt DNS servere i stedet for at få dem fra DHCP. Men hvis der er tre eller flere klienter, så bliver det for meget arbejde.
Jeg har lige et eksempel mere, som ikke er relevant for dit setup, men måske kan hjælpe med at få dig en idé om, hvad der kan lade sig gøre.
Det kan sagtens lade sig gøre at koble to NAT routere mellem et enkelt lokalnet og internettet. (Bemærk at det er ikke det samme som to niveauer af NAT, i det ene tilfælde er NAT routerne koblet parallelt, i det andet tilfælde er de koblet i serie).
En avanceret løsning hvor de to NAT routere udveksler tilstand med hinanden kan lade sig gøre, men man kan også bare have to der fungerer fuldstændigt uafhængigt af hinanden.
Jeg har selv fire IP adresser fra min udbyder, og er ved at lægge mit netværk om, så midlertidigt kører jeg faktisk med to seperate NAT gateways, som har hver deres IP adresse på internettet.
I sådan en konfiguration kan hver computer kun bruge en af de to NAT gateways. I mit tilfælde bruger alle computerne DHCP for at finde ud af hvilken NAT gateway de skal bruge. I mit tilfælde er hver NAT router også en DHCP server, som tildeler fra hvert deres interval. Men sådan behøver det ikke nødvendigvis at være.
De to DHCP servere angiver hver især sig selv som gateway. Men de kunne for den sags skyld sagtens have angivet hinanden (hvilket dog ville være en mærkelig opsætning). Mine DHCP servere fortæller mine computere, at de skal bruge min udbyders DNS servere, men jeg har overvejet at sætte min egen DNS server op, som muligvis ender med at køre på enhelt tredje enhed.
Min plan er at give Fullrate routeren en fast LAN ip.Det har den vel allerede. Så du kan bare lade den køre videre med den samme. (Man kunne selvfølgelig også have sat den op til at få den tildelt per DHCP fra AP, men det er nok ikke nogen god idé, og det ville kun virke, hvis AP altid gav routeren den samme IP, ellers ville gateway jo flytte sig, og klienterne ville ikke kunne finde deres gateway).
Herefter skal min anden router gøres til DHCP og uddele IP-adresser og bl.a. DNS-servere.Det lyder fornuftigt nok.
Men finder mit udstyr selv ud af at internetadgangen foregår gennem Fullrate routeren, der ikke længere er DHCP, eller skal jeg være opmærksom på noget her?De bruger som udgangspunkt den router DHCP serveren fortæller. Så din anden router (som bør sættes op med router funktionaliteten slået fra), skal blot fortælle klienterne, at de skal bruge fullrate routeren som gateway.
Det kunne sagtens forekomme. Hvis ellers man sørger for, at de to DHCP servere tildeler adresser fra disjunkte intervaller, så vil netværket stadigvæk fungere i det tilfælde. Det betyder selvfølgelig, at hvilke DNS servere computerne ender med at bruge afhænger af, hvilken DHCP server der svarer hurtigst.D_V (3) skrev:Vær også lige opmærksom på, at i og med at din fullrate router sætter sine indstillinger tilbage efter en time, så kan det være at den aktivere sin DHCP igen.
Men bemærk samtidigt også, at mange DHCP klienter prøver at få den samme IP adresse, som de havde sidst. Hvis ellers klienterne opfører sig fornuftigt på det punkt, så vil de blive ved med at bruge den samme DHCP server og dermed samme IP adresse.
Det vil sige, at der kun vil være et problem i det tilfælde hvor en ny klient kobles på lokalnettet og det hurtigste svar kommer fra fullrate routeren. Problemet i det tilfælde vil så kun være, at den kommer til at bruge de forkerte DNS servere. Hvis det sker kan man så blot koble DHCP serveren fra igen, og dernæst bede klienten om at opdatere sin IP adresse. Derefter burde den blive ved med at virke, selvom DHCP serveren i fullrate routeren bliver slået til igen. (Ikke optimalt, men brugbart).
Et større problem er, at enheder der flytter sig mellem forskellige netværk (f.eks. laptops og mobiltelefoner), vil skulle bede om IP adresse på ny hver gang de kommer hjem.
Hvis man sørger for at alle enheder er koblet på nettet på en sådan måde, at trafikken skal igennem den switch, der sikkert sidder i AP, så vil DHCP serveren måske få tilstrækkeligt forspring til at den altid svarer først. (Det betyder selvfølgeligt, at roundtrip tiderne bliver en anelse større, men jeg tvivler på at den forskel er målbar). Det ville blive endnu mere pålideligt, hvis AP kan filtrerer DHCP requests eller svar, sådan at klienterne ikke kan få svar fra fullrate routeren. Men det er nok lidt meget at forlange af et tilfældigt AP.
At sætte AP op som router ville effektivt afskærme klienterne fra DHCP svar fra fullrate routeren, men det vil på den anden side have nogle potentielle problemer, som nævnt i mit tidligere indlæg.
Kontakt Fullrate og hør dem om du kan få "Offentlig IP" produktet. Så bridges din router så dit eget udstyr kan stå for alt DHCP/DNS/NAT osv. Klart den nemmeste løsning. Desværre ikke alle centraler som understøtter dette endnu.
Det koster 10,- per måned, men er hurtigt sparet i besvær med dobbelt NAT osv.
Per erfaring må jeg hellere forklare "bridge".
Kort sagt vil Fullrate routeren blot fungere som et modem og sende alt traffik videre til din egen router. Din egen router vil få en 89.x.x.x eller 90.x.x.x IP adresse og der skal intet konfigureres i Fullrate udstyret.
Det koster 10,- per måned, men er hurtigt sparet i besvær med dobbelt NAT osv.
Per erfaring må jeg hellere forklare "bridge".
Kort sagt vil Fullrate routeren blot fungere som et modem og sende alt traffik videre til din egen router. Din egen router vil få en 89.x.x.x eller 90.x.x.x IP adresse og der skal intet konfigureres i Fullrate udstyret.
Har du målt hastigheden? Jeg prøvede lige at måle hastigheden på:3214N (6) skrev:Jeg har kun oplevet at trafiken er blevet hurtigere, på de steder der er skiftet til OpenDNS.
wget -O /dev/null www.google.com[/code]Det gik ca. dobbelt så hurtigt hvis jeg brugte min egen DNS server i forhold til OpenDNS. De hastigheder jeg fik med OpenDNS svingede voldsomt, nogen gange tog det et par sekunder, andre gange gik det næsten lige så hurtigt som hvis jeg brugte min egen DNS server.
Hvis man ønsker at lave nogle mere grundige målinger, så er der følgende ting man skal undersøge.
1. Mål hastighed med egen DNS server med kold cache, egen DNS server med varm cache og OpenDNS DNS server med varm cache.
2. Mål hvor meget tid der bliver brugt på hhv. DNS opslaget og på at hente siden.
3. Gentag målingerne for de 10 domæner du bruger mest.
4. Gentag målingerne fra computere gennem forskellige internetudbydere.
#OP
Som foreslaaet, bed Fullrate om enten at rette din DNS til det du vil have, eller faa "Offentlig IP" ( Det er fullrates version af fast IP ).
Saa smider du bare et ADSL modem foran ( Jeg har et crappy D-link modem til ~150kr, der koerer perfekt ) og saetter what-ever router du har lyst til bagefter. :)
Klart den nemmeste loesning for dig :)
( Hvis du vaelger "Offentlig IP" saa saetter Fullrate din wanna-be router i "Bridging mode", saa den kun boer agere modem, jeg havde dog nogle stabilitetsproblemer med routeren, hvorfor jeg har valgt at bruge mit eget modem :) )
Som foreslaaet, bed Fullrate om enten at rette din DNS til det du vil have, eller faa "Offentlig IP" ( Det er fullrates version af fast IP ).
Saa smider du bare et ADSL modem foran ( Jeg har et crappy D-link modem til ~150kr, der koerer perfekt ) og saetter what-ever router du har lyst til bagefter. :)
Klart den nemmeste loesning for dig :)
( Hvis du vaelger "Offentlig IP" saa saetter Fullrate din wanna-be router i "Bridging mode", saa den kun boer agere modem, jeg havde dog nogle stabilitetsproblemer med routeren, hvorfor jeg har valgt at bruge mit eget modem :) )
Offentlig IP har intet med fast IP at gøre. Produktet leveres som standard med fast IP (med forbehold). Med offentlig IP er din IP også fast (samme forbehold).
Kan du smide et link til modem'et? Kører det AnnexM? Var det en markant forskel du oplevede?
Synes sjældent man hører om stabilitetsproblemer når routeren er bridget. Det er hovedsageligt NAT overflow som er ZyXELs svaghed.
Offentlig IP har intet med fast IP at gøre. Produktet leveres som standard med fast IP (med forbehold). Med offentlig IP er din IP også fast (samme forbehold).
Kan du smide et link til modem'et? Kører det AnnexM? Var det en markant forskel du oplevede?
Synes sjældent man hører om stabilitetsproblemer når routeren er bridget. Det er hovedsageligt NAT overflow som er ZyXELs svaghed.
Det fortaeller du bare Fullrate.
Forbehold for at du ikke skal bruge andet udstyr end Fullrates, og forbehold for at du ikke slukker dit udstyr i "laengere tid"?
As in, din IP foelger ikke dig som kunde, men er en del af en DHCP pool med reservationer der udloeber efter x antal dage.
Forkert.
Med "Offentlig IP" er din IP laast til whatever udstyr du vaelger, og som jeg umiddelbart kunne forstaa paa Fullrates tekniske afdeling, saa forbliver IP'en reserveret uanset hvor laenge du slukker dig udstyr.
D-Link 320T.
Det er paa EDBPriser.
Har jeg ikke undersoegt.
Det virkede 100% out-of-the-box :)
Den eneste forskel jeg oplevede var at Fullrates udstyr ikke skulle sidde til.
Jeg har en af de helt gamle routere fra Fullrate, som er blevet skiftet 3 gange - og ingen af dem har kunnet koere bridging mode acceptabelt, saa der har bare vaeret en forwarding regel der pushede alt til min router paa indersiden.
Korrekt, men jeg gad ikke blive ved med at diskutere det med Fullrate, hivs eneste loesning var at sende mig en ny router af samme model.
Fx ja, eller generelt bare at man aabner for mange connections.
Wanna-be routere i den prisklasse er generelt ikke saa fandens nice hvis man har lidt mere avancerede behov.. Saa, et stand-alone modem var loesningen for mig :)
Offentlig IP har intet med fast IP at gøre.
Produktet leveres som standard med fast IP (med forbehold).
Forbehold for at du ikke skal bruge andet udstyr end Fullrates, og forbehold for at du ikke slukker dit udstyr i "laengere tid"?
As in, din IP foelger ikke dig som kunde, men er en del af en DHCP pool med reservationer der udloeber efter x antal dage.
Med offentlig IP er din IP også fast (samme forbehold).
Forkert.
Med "Offentlig IP" er din IP laast til whatever udstyr du vaelger, og som jeg umiddelbart kunne forstaa paa Fullrates tekniske afdeling, saa forbliver IP'en reserveret uanset hvor laenge du slukker dig udstyr.
Kan du smide et link til modem'et?
D-Link 320T.
Det er paa EDBPriser.
Kører det AnnexM?
Har jeg ikke undersoegt.
Var det en markant forskel du oplevede?
Den eneste forskel jeg oplevede var at Fullrates udstyr ikke skulle sidde til.
Jeg har en af de helt gamle routere fra Fullrate, som er blevet skiftet 3 gange - og ingen af dem har kunnet koere bridging mode acceptabelt, saa der har bare vaeret en forwarding regel der pushede alt til min router paa indersiden.
Synes sjældent man hører om stabilitetsproblemer når routeren er bridget.
Korrekt, men jeg gad ikke blive ved med at diskutere det med Fullrate, hivs eneste loesning var at sende mig en ny router af samme model.
Det er hovedsageligt NAT overflow som er ZyXELs svaghed.
Fx ja, eller generelt bare at man aabner for mange connections.
Wanna-be routere i den prisklasse er generelt ikke saa fandens nice hvis man har lidt mere avancerede behov.. Saa, et stand-alone modem var loesningen for mig :)
Hvorfor? Det er dig som har misforstået det???
"Længere tid" er minimum 14 dage. Hvor mange som har behov for fast IP kender du som slukker udstyret i over 14 dage af gangen?
Er dog grundlæggende enig i at det er for kort tid når man lover en fast IP.
Forkert.
Nej det er ikke forkert. Hvis du skifter router eller netværket omlægges vil din IP skiftes. Det er fuldkommen samme hvilkår som uden offentlig IP.
Kører det AnnexM?
Har jeg ikke undersoegt.
Hvad har du i upload?
Saa, et stand-alone modem var loesningen for mig :)
Dedikeret udstyr er altid at foretrække. Det er klart at en boks som skal kunne alting ikke kan være markedets bedste til det hele.
Eh, nej.
Det er Fullrate der paastaar at man har "fast IP", hvilket ikke passer.
Dynamisk IP != fast ip.
Mig?
Min kammerat?
Ehm, mig der saetter noget andet udstyr til for at teste ting, men opdager at det ikke virker en dag, fordi IP'en er blevet givet vaek.
Generelt skal man ikke love fast IP hvis det ikke er det man leverer.
Ah, saa man har stadig ikke fast IP og Fullrates teknikere lyver.
Great.
2Mbit.
Jeps :)
Hvorfor? Det er dig som har misforstået det???
Eh, nej.
Det er Fullrate der paastaar at man har "fast IP", hvilket ikke passer.
Dynamisk IP != fast ip.
"Længere tid" er minimum 14 dage. Hvor mange som har behov for fast IP kender du som slukker udstyret i over 14 dage af gangen?
Mig?
Min kammerat?
Ehm, mig der saetter noget andet udstyr til for at teste ting, men opdager at det ikke virker en dag, fordi IP'en er blevet givet vaek.
Er dog grundlæggende enig i at det er for kort tid når man lover en fast IP.
Generelt skal man ikke love fast IP hvis det ikke er det man leverer.
Nej det er ikke forkert. Hvis du skifter router eller netværket omlægges vil din IP skiftes. Det er fuldkommen samme hvilkår som uden offentlig IP.
Ah, saa man har stadig ikke fast IP og Fullrates teknikere lyver.
Great.
Hvad har du i upload?
2Mbit.
Dedikeret udstyr er altid at foretrække. Det er klart at en boks som skal kunne alting ikke kan være markedets bedste til det hele.
Jeps :)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.