mboost-dp1
Ustabil internet forbindelse
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Hej, og god jul :-)
En bekendt har en del problemer med internet forbindelsen.
Forbindelsen går ned med forskellige mellemrum, ½ - 2-3 timer.
Forbindelsen er fra Syd Energi (altså fiber), og routeren er Linksys E4200.
Den tidligere router, en ældre Linksys, havde også problemet. Det er altså forsat på den nye router.
Kablet mellem fiber boks, og router er skiftet, og sat på med nye stik. Samt Fiber boksen er også blevet skiftet i denne uge.
Når problemet opstår kan de tage kablet ud af WAN port, og sætte i igen, så køre de videre indtil det sker igen.
Forbindelsen til trådløs net går ikke ned, det er altså selve internet forbindelsen der går ned af en eller anden grund.
Der er ikke ret meget log at finde på den Linksys E4200 så det er ikke helt nem at debugge, især når der kan gå lang tid imellem det sker.
Jeg har prøvet at tage IPv6 på wan siden fra, men det har altså ikke hjulpet. Da det måske kunne være et eller andet med DHCP, den ikke kunne forstå, men jeg vil jo mene det skulle være lidt mere regelmæssigt så.
Har I nogle idéer?
Jeg kunne sætte Wireshark i mellem, men det måske også lidt drastisk især når det kan være op til flere timer jeg skal sidde og kigge på den :-)
/Kim
Den tidligere router, en ældre Linksys, havde også problemet. Det er altså forsat på den nye router.
Kablet mellem fiber boks, og router er skiftet, og sat på med nye stik. Samt Fiber boksen er også blevet skiftet i denne uge.
Når problemet opstår kan de tage kablet ud af WAN port, og sætte i igen, så køre de videre indtil det sker igen.
Forbindelsen til trådløs net går ikke ned, det er altså selve internet forbindelsen der går ned af en eller anden grund.
Der er ikke ret meget log at finde på den Linksys E4200 så det er ikke helt nem at debugge, især når der kan gå lang tid imellem det sker.
Jeg har prøvet at tage IPv6 på wan siden fra, men det har altså ikke hjulpet. Da det måske kunne være et eller andet med DHCP, den ikke kunne forstå, men jeg vil jo mene det skulle være lidt mere regelmæssigt så.
Har I nogle idéer?
Jeg kunne sætte Wireshark i mellem, men det måske også lidt drastisk især når det kan være op til flere timer jeg skal sidde og kigge på den :-)
/Kim
Har du prøvet uden router om problemet stadig sker?
Bruger du torrents eller andet p2p?
For jeg ved nogen linksys routere har problemer med at håndtere over X antal connections og man derfor ikke kan oprette nye derefter. Problemet løses ved at sætte klienten til max at bruge 100 connections.
Bruger du torrents eller andet p2p?
For jeg ved nogen linksys routere har problemer med at håndtere over X antal connections og man derfor ikke kan oprette nye derefter. Problemet løses ved at sætte klienten til max at bruge 100 connections.
Hvis det virker stabilt med direkte forbindelse fra fiber-boks til en PC, så kan du altid installere DD-WRT på E4200. Jeg havde nogle problemer der lignede, dog ikke så ofte, med en E2000 og Syd Energi fiber. Nu kører jeg dog med pfsense, men DD-WRT hjalp for mig.
fjols (2) skrev:Har du prøvet uden router om problemet stadig sker?
Nej.
fjols (2) skrev:Bruger du torrents eller andet p2p?
Nej, altså de høre noget internet radio, og så er de ca. 5 computere + et par smartphones.
rasmusssen (4) skrev:Sæt wan stiket direkte til din pc og se om problemet stadig er der.
Ja, måske en mulighed så kan de bare intet i den tid...
Også vildt at skulle installere andet firmware for at bruge sin router...
Hvilken protokol køres der mellem router og fiberboks?freesoft (1) skrev:Når problemet opstår kan de tage kablet ud af WAN port, og sætte i igen, så køre de videre indtil det sker igen.
Jeg gætter på det er enten IPv4 direkte på Ethernet eller IPv4 over PPP over Ethernet. Det vil være lidt nemmere at komme med forslag, hvis vi ved præcist hvad der køres.
Et problem jeg har hørt noget udstyr har med dual stack er at hvis enten IPv4 eller IPv6 går ned, så kører den videre kun med den anden protokol, da det er en fuldt gyldig konfiguration at kun køre en af de to protokoller. Men havde udstyret været sat op til kun at køre den ene protokol, så ville det indse der var et problem så snart den gik ned, og så prøve at reetablere forbindelsen.freesoft (1) skrev:Jeg har prøvet at tage IPv6 på wan siden fra, men det har altså ikke hjulpet. Da det måske kunne være et eller andet med DHCP, den ikke kunne forstå, men jeg vil jo mene det skulle være lidt mere regelmæssigt så.
Det har resulteret i at nogen brugere der skulle have haft dual stack pga. et kortvarigt problem på IPv4 endte med at køre videre med kun IPv6 indtil enheden blev genstartet. Det ville ikke være sket hvis den samme enhed kun havde været sat op med IPv4.
Det er ikke fordi jeg tror det er dette, der er dit problem, jeg ville bare lige forklare en mulig årsag til at det i nogle situationer kunne have hjulpet at slå IPv6 fra. Jeg kan desværre ikke huske hvilket udstyr det var der led af ovenstående problem.
Det synes jeg da slet ikke er drastisk. Det ville da være mit første forslag.freesoft (1) skrev:Jeg kunne sætte Wireshark i mellem, men det måske også lidt drastisk især når det kan være op til flere timer jeg skal sidde og kigge på den
Der er forskellige måder at gøre det på. Enten sætter man en hub imellem og kører wireshark på en computer på den hub. Alternativt sætter man en computer med to netkort op så den fungerer som switch og kan stå mellem de to enheder og dumpe trafikken. Sidstnævnte ved jeg kun hvordan man sætter op på Linux, så hvis computeren du vil gøre det på kører noget andet, så må du selv finde ud af hvordan man gør. Jeg har selv en USB/Ethernet adapter således at jeg kan bruge min laptop til den slags selvom den kun har et enkelt netkort.
Computeren der sættes imellem kunne også være sat op til at fungere som router, men det kan nemt ændre så meget på opførslen, at man ikke længere vil kunne se hvad problemet var.
Hvis tcpdump fås til den platform du vil køre overvågningen fra, så synes jeg det er et bedre valg til at dumpe trafik over længere tid. Output filen fra tcpdump kan efterfølgende åbnes med wireshark. Men hvis du hellere vil nøjes med et stykke software, så kan wireshark klare det hele.
Det må være IPv4 på Ethernet.
#Wireshark
Jeg har en switch der kan lave port mirror, så den kan jeg nemt bruge til det, hvis det er det.
Men jeg kan bare ikke komme i tanke om hvad dælen problemet vil kunne skyldes. Der er jo ikke vildt mange forskellige indstillings muligheder på den router.
Det må være IPv4 på Ethernet.
#Wireshark
Jeg har en switch der kan lave port mirror, så den kan jeg nemt bruge til det, hvis det er det.
Men jeg kan bare ikke komme i tanke om hvad dælen problemet vil kunne skyldes. Der er jo ikke vildt mange forskellige indstillings muligheder på den router.
freesoft (1) skrev:Hej, og god jul :-)
Har I nogle idéer?
/Kim
Hey hvad bilder du dig ind og komme her og påstå at en fiberforbindelse ikke bare kører fejlfrit...all time...all day....what the fuck!!!!
E4200 har en "fejl" når man sætter den sammen med en fiberboks fra f.eks. Sydenergi.
Det har noget med DHCP lease time at gøre, så vidt jeg ved.
Det kan løses ved at downgrade firmwaren til 1.0.01
Det skulle dog være løst i en kommende opdatering også.
Om du så har andre problemer skal jeg ikke kunne sige, siden din
gamle router heller ikke fungerede.
Det har noget med DHCP lease time at gøre, så vidt jeg ved.
Det kan løses ved at downgrade firmwaren til 1.0.01
Det skulle dog være løst i en kommende opdatering også.
Om du så har andre problemer skal jeg ikke kunne sige, siden din
gamle router heller ikke fungerede.
Også lidt det jeg ville have gættet på, selvom det er noget uregelmæssigt..
Så må vi håbe den opdatering kommer snart, kan se der er kommet en hardware version 2 af den...
Kan jo være den Linksys også har lidt af det problem i et eller andet omfang.
Har du et link det ang. fejlen ?
Også lidt det jeg ville have gættet på, selvom det er noget uregelmæssigt..
Så må vi håbe den opdatering kommer snart, kan se der er kommet en hardware version 2 af den...
Kan jo være den Linksys også har lidt af det problem i et eller andet omfang.
Har du et link det ang. fejlen ?
Fandt lige: http://www.eksperten.dk/spm/944789
Er det version 1.0.03 der er problemer med?
Har fundet version 1.0.01 her http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?p=62077...
Må lige prøve at downgrade når jeg er i nærheden af den igen.
Er det version 1.0.03 der er problemer med?
Har fundet version 1.0.01 her http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?p=62077...
Må lige prøve at downgrade når jeg er i nærheden af den igen.
Ja mener problemet opstår med både 02 og 03... Men det er som sagt ikke noget jeg selv har rodet med. Jeg ved bare at 01 fungerer :)
Jeg kører med 01 selv, og mit net har ikke været nede siden siden jeg fik den. Lige bortset fra dengang der var en der valgte at DOS mig.
Jeg fik at vide, for 3 uger siden, at den nye firmware ville komme efter en uge. Men synes ikke lige der er sket noget endnu...
Jeg kører med 01 selv, og mit net har ikke været nede siden siden jeg fik den. Lige bortset fra dengang der var en der valgte at DOS mig.
Jeg fik at vide, for 3 uger siden, at den nye firmware ville komme efter en uge. Men synes ikke lige der er sket noget endnu...
Belfine (3) skrev:Hijacker lige den her tråd, håber det er i orden:
Har præcist det samme problem med en ZyXEL P-2602HW-DIA som jeg har fået fra Fullrate.
Hvad gør vi forkert? :P
Jeg tror her der er snakke om det lorte hardware Fullrate sender ud, min er absolut ikke ven med wifi så snart du ligger bare lidt belastning på, og selv torrent på kabel kunne lægge den ned. Fik endda byttet hardware som havde samme problem.
Min løsning har været at slå alt fra undtagen modem og DMZ'e videre til min gamle Asus wl500gp som så fungerer som router. Det fungerer upåklageligt.
plazm (19) skrev:Belfine (3) skrev:Hijacker lige den her tråd, håber det er i orden:
Har præcist det samme problem med en ZyXEL P-2602HW-DIA som jeg har fået fra Fullrate.
Hvad gør vi forkert? :P
Jeg tror her der er snakke om det lorte hardware Fullrate sender ud, min er absolut ikke ven med wifi så snart du ligger bare lidt belastning på, og selv torrent på kabel kunne lægge den ned. Fik endda byttet hardware som havde samme problem.
Min løsning har været at slå alt fra undtagen modem og DMZ'e videre til min gamle Asus wl500gp som så fungerer som router. Det fungerer upåklageligt.
Okay, har også læst lidt rundt og også hørt lidt om at den skulle være lort.
Hvis jeg køber en ny router, hvordan ved jeg så om den kan klare belastningen?
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.