mboost-dp1

Wireless repeater

Gå til bund
Gravatar #1 - XorpiZ
13. okt. 2009 20:49
Mojn

Har fået et par klager på jobbet over dårlig forbindelse på det trådløse, så jeg tænkte, jeg ville sætte et ekstra AP op som repeater.

Det er sådan en svend her:
http://www.netgear.com/Products/APsWirelessControl...

Jeg roder yderst sjældent med trådløs, men jeg var egentlig af den opfattelse, at den bare skulle sættes til at forwarde alle pakker til AP'ets MAC-adresse og så skulle den være i vinkel.

Her til aften har jeg så fået en mail om, at vi nu har to trådløse net i huset.. det rigtige, og så et der hedder NETGEAR.

Skal der laves mere opsætning? Eller ja, det skal der jo så - men hvilken? Skal repeateren joine det rigtige trådløse net?
Gravatar #2 - TrolleRolle
13. okt. 2009 21:18
For at få den bedste løsning skal du ikke sætte den op som repeater.

I stedet skal du koble den til netværket og så give den samme SSID, men en anden kanal end det andet accesspoint.

Men der er naturligvis steder hvor det kun er muligt at bruge den som repeater. F.eks. hvis der ikke er trukket netkabel ud til den.
Gravatar #3 - XorpiZ
13. okt. 2009 21:31
TrolleRolle (2) skrev:
For at få den bedste løsning skal du ikke sætte den op som repeater.

I stedet skal du koble den til netværket og så give den samme SSID, men en anden kanal end det andet accesspoint.

Men der er naturligvis steder hvor det kun er muligt at bruge den som repeater. F.eks. hvis der ikke er trukket netkabel ud til den.

Vil den løsning ikke give to trådløse net?

Er godt klar over, at repeatere ikke altid er optimale, men hastighed er ikke rigtig et issue her. Der skal bare være forbindelse, så de kan tjekke mail og sådan :)
Gravatar #4 - TrolleRolle
14. okt. 2009 00:04
Nej, når de har samme SSID, samme kryptering, samme kode, burde pc'erne netop opfatte dem som et net, og roame mellem dem.

Det hele kommer naturligvis lidt an på hardwaren, f.eks. kan det jo godt være at pc'erene kan se 2 net af samme navn hvis de står inden for rækkevidden af begge accesspoints. Men det gør vel ikke noget?

Men de skal stadig stå til forskellige kanaler da de ellers bare forstyrrer hinanden. Husk at sætte dem til helt forskellige kanaler. F.eks. 1 og 6 og 11, da kanalerne jo ellers overlapper hinanden.
Gravatar #5 - XorpiZ
14. okt. 2009 05:39

Rgr, det prøver jeg i morgen, når jeg kommer på arbejde :)

Tak for hjælpen.
Gravatar #6 - conFen
14. okt. 2009 07:58
Det er så hvad der sker, når man glemmer at låse sin PC på skolen.

Med mindre du har en controller til at styre det, så vil det ikke være 100% roaming, da de bliver deauthenticated og authenticated på det nye access point.

Det betyder en netværksafbrydelse i et par sekunder.
Alt afhængigt af hvor vigtigt det er, at de kan bevæge sig med deres trådløse udstyr, så vil det skabe lidt problemer.
Gravatar #7 - XorpiZ
14. okt. 2009 08:03

Roaming er ikke et issue. Problemet er, at vi har to etager, der skal dækkes af trådløst net. Da jeg satte det op og testede i sin tid, dækkede det stortset hele huset, men enten er der en dårligere trådløs modtager i nogle af de bærbare eller også er der kommet noget støj et eller andet sted, for forbindelsen er ikke hvad den har været på 1. sal.

Det er sjældent, at folk bevæger sig fra 1. sal ned i stuen, mens de downloader et eller andet, så der skal sådan set bare være forbindelse på begge etager :)
Gravatar #8 - conFen
14. okt. 2009 08:07
I det tilfælde, så vil TrolleRolle's løsning virke helt fint.
Men som han sagde, husk nu forskellige kanaler.

Eventuelt gå ind på Netstumbler's side og hent det værktøj. Brug det til at checke hvilke kanaler der ville være optimale at bruge, 1 6 eller 11, og sæt så det nye AP op til denne.
Gravatar #9 - XorpiZ
14. okt. 2009 08:14

Fornemt - jeg takker!
Gravatar #10 - conFen
14. okt. 2009 08:35
Du vil selvfølgelig også kunne bruge programmet til at checke jeres trådløse dækning.

Se om grunden til den manglende performance er selve dækningen eller udefrakommende støj.

Det hele kan evt. løses ved at ændre den kanal jeres originale access point kører på, fordi firmaer i nærheden har sat trådløs op på samme kanal.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login