mboost-dp1
Drop IT-hysteriet: I min skole havde vi elektronik
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
@arne: har svært ved at se hvordan det at kunne kode skulle kunne blive forældet på samme måde som det at placere komponenter på en printplade
#2
Både og. Hvor meget kan man tage med fra BASIC?
Synes da det er relevant nok at kunne styre en loddekolbe, men måske er det lige så meget hvad man interesserer sig for.
At man lærte at lodde et kredsløb er ikke lige så spændende for alle, men det er religion og historie jo heller ikke :)
Jeg kærte både BASIC og at bygge en transistor i skolen - bevares, begge dele er forældet nu, men derfor gav det alligevel god baggrundsviden! If/then/else kan man trods alt stadig bruge, omend på en anden måde. Og det at lodde noget fast, og bygge et kredsløb kan bruges til Arduino og lignende nu.
Læring fra sidste årtusinde bliver i stor stil stadig brugt ;-)
Både og. Hvor meget kan man tage med fra BASIC?
Synes da det er relevant nok at kunne styre en loddekolbe, men måske er det lige så meget hvad man interesserer sig for.
At man lærte at lodde et kredsløb er ikke lige så spændende for alle, men det er religion og historie jo heller ikke :)
Jeg kærte både BASIC og at bygge en transistor i skolen - bevares, begge dele er forældet nu, men derfor gav det alligevel god baggrundsviden! If/then/else kan man trods alt stadig bruge, omend på en anden måde. Og det at lodde noget fast, og bygge et kredsløb kan bruges til Arduino og lignende nu.
Læring fra sidste årtusinde bliver i stor stil stadig brugt ;-)
Jeg forstår slet ikke at man bruger argumentet "jeg kan ikke bruge det til noget i dag".
Som allerede nævnt i tråden her, og som der også har været nævnt før, når dette emne kommer på banen, så handler det vel om at give børn en chance for at snuse til et emne, så de kan se om det er noget der interesserer dem.
Hvad er formålet ellers, med fag som f.eks. håndarbejde og sløjd?
Det ville have været guld værd for mig, at få lov til at prøve kræfter med både elektronik og programmering allerede i folkeskolen.
Det eneste elektronik jeg havde, var i fysik, hvor man brugte nogle byggeklodser med en motor, pære og batteri.
Som allerede nævnt i tråden her, og som der også har været nævnt før, når dette emne kommer på banen, så handler det vel om at give børn en chance for at snuse til et emne, så de kan se om det er noget der interesserer dem.
Hvad er formålet ellers, med fag som f.eks. håndarbejde og sløjd?
Det ville have været guld værd for mig, at få lov til at prøve kræfter med både elektronik og programmering allerede i folkeskolen.
Det eneste elektronik jeg havde, var i fysik, hvor man brugte nogle byggeklodser med en motor, pære og batteri.
Jeg synes nu det er ret praktisk at kunne sy en knap tilbage på skjorten, istedet for at skulle købe en ny ;-) Husholdning også, da det er vel relevant at kunne finde ud af at lave mad og gøre rent.mrtb (8) skrev:Hvad er formålet ellers, med fag som f.eks. håndarbejde og sløjd?
Vi glemmer også her at folkeskolen er "alment dannede". Folkeskolen handler (handlede?) ikke kun om at blive dygtig til akademiske emner, men også at blive et alment dannet mennesker.
Jeg vil umiddelbart mene at en grundlæggende forståelse for generelt husarbejde, såsom madlavning, syning, at kunne sømme et plankeværk, eller bruge en skruetrækker er ret relevant for almen dannelse, på samme niveau som historie og samfundsfag.
#10
Vi havde dem i fysik, tilbage i sen-80'erne (88/89-something) og fik at vide at det var virkelig gammel undervisningsmaterialer. Så dem måtte vi ikke røre, kun se på at læren benyttede dem. Men vi fik da lov at smide magnesium i en vandtank, og alle fysik eksperimenter som er farligere, blev lavet af læren uden beskyttelses-glas foran ham.
#11
Nemmerlig. Unge mennesker der flytter hjemmefra, og ikke kan lave mindst 10 retter mad til almindelig acceptabel standard og kvalitet. Burde smøres ind flødeboller og piskes med lakrids.
Vi havde dem i fysik, tilbage i sen-80'erne (88/89-something) og fik at vide at det var virkelig gammel undervisningsmaterialer. Så dem måtte vi ikke røre, kun se på at læren benyttede dem. Men vi fik da lov at smide magnesium i en vandtank, og alle fysik eksperimenter som er farligere, blev lavet af læren uden beskyttelses-glas foran ham.
#11
Nemmerlig. Unge mennesker der flytter hjemmefra, og ikke kan lave mindst 10 retter mad til almindelig acceptabel standard og kvalitet. Burde smøres ind flødeboller og piskes med lakrids.
Hmm jeg gik ud af folkeskolen omkring 95 og der havde vi i husholdning kun haft om madlavning ikke om rengøring, kun hvad jeg vil kalde let køkken rengøring såsom opvask
#13
Nu om dage lærer de vel bare betjene JustEat, at fylde opvaskemaskinen og starte deres Roomba ...
Nu om dage lærer de vel bare betjene JustEat, at fylde opvaskemaskinen og starte deres Roomba ...
Jeg havde også elektronik i folkeskolen. Det var et valgfag. Jeg brugte min loddekolbe for 3 dage siden. Jeg forstår ikke hans pointe - tror han ikke, man bruger elektronikkomponenter i dag, eller mener han at kineserne gør det for os?
Uanset hvad er det jo basisviden som ikke gør nogen dummere. Det samme gælder programmering, som det er ret tydeligt, at han ikke forstår.
Uanset hvad er det jo basisviden som ikke gør nogen dummere. Det samme gælder programmering, som det er ret tydeligt, at han ikke forstår.
Jo, altså. Vi havde naturligvis også hjemkundskab. At lære og købe ind, læse opskrift, lave mad, lære at spise det når man ikke kunne lide det og sidst at gøre rent efter sig. Så havde vi sløjt, hvor vi lavede det sædvanlige fuglehus og se vores lærer hælde smeltet bly i en våd ildfast kop. Vi havde også it, hvor vi benyttede piccoline computere og sidst men ikke mindst, havde vi også svagstrøm. Uhhh... Håndarbejde, men drenge måtte ikke lære at sy ifølge vores meget gammeldags lærer. Hun hed Edel Weiss. Hendes mand sad i byrådet for konservative folkeparti og jeg har ladet mig høre at deres datter fik en stol i folketinget.
#22
Jeps... Hækle, strikke og sy i hånden. Det lærte alle, men kun pigerne der måtte benytte symaskine, da vores lærer mente at mænd aldrig kom til at bruge det.
Lærte i også at svejse og fik lov til personligt at smide magnesium stykkerne ned i et akvarie? Men bøger fik vi sjældent lov at bruge. Det var altid fotokopier som vi fik udleveret, og hvis der endelig var et sæt bøger, skulle eleverne personligt gå på kartoteket og hente kassen. Læren var jo for vigtig til at skulle bære de tunge kasser.
Jeps... Hækle, strikke og sy i hånden. Det lærte alle, men kun pigerne der måtte benytte symaskine, da vores lærer mente at mænd aldrig kom til at bruge det.
Lærte i også at svejse og fik lov til personligt at smide magnesium stykkerne ned i et akvarie? Men bøger fik vi sjældent lov at bruge. Det var altid fotokopier som vi fik udleveret, og hvis der endelig var et sæt bøger, skulle eleverne personligt gå på kartoteket og hente kassen. Læren var jo for vigtig til at skulle bære de tunge kasser.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.