mboost-dp1
Masseuniversitetet er en fejl
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Hængerøven (5) skrev:eller fulgt dem!
Normalt, nej. Men i #2, jo.
Lad mig uddybe:
Man skal sætte komma (alternativt tankestreger eller parenteser) omkring sætningsdele som kan udelades. Principielt kunne #2 have været:
gramps (2) skrev:#1
Og når vi retter dem, så bliver de sgu sure. Det er som om at det er noget, de sætter en ære i.
Jeg har så skudt de enkelte sætningsdele "som kan stave", "som ikke kan", "at de ikke kan stave". Umiddelbart kan de tre dele godt udelades og citatet kan stadig læses.
Du må gerne påpege hvilke kommaer du mener er forkert sat, samt en kilde som forklarer hvorfor. Jeg har i mange år brugt to kilder, Retskrivningsordbogen og den forkortede http://www.omatskrive.dk/Tekster/Dansk-komma.htm, til at sætte komma efter.
nlsn (7) skrev:Hurra for arkæisk tysk slavekomma. Der er intet der kan slagte flowet i en tekst som det.
This is now a thread about grammar.
lad os da hellere slette alle tegn der er alligevel ikke nogen som bruger dem korrekt så hvorfor ikke bare fjerne dem og nu vi er i gang så er der også nogen som ikke starter sætninger med stort så lad os endelig fjerne de store bogstaver fra alfabetet og vupti så er vi derude hvor underdirektør i dansk industri charlotte rønhof siger at arbejdsgivere ikke skal regne med at nyuddannede kan stave hvilket helt sikkert er en fordel for vores samfund ironi kan forekomme
Jamen hov, hvis du undlader at præcisere "vi" som værende dem der kan stave, skifter sætningen mening.
Så er det ikke længere vi som kan stave, men arbejdsgiverene der er den irettesættende part.
Den "indskudte" sætning er derfor meningsdannende for citatets helhed. Som læser kan jeg ikke bare fjerne den del af sætningen, uden at ændre på forståelsen.
Burde vel derfor være uden parenteskomma som i:
og når vi som kan stave, retter dem som ikke kan, så bliver de squ sure
Da der jo ikke er tale om indskudte sætninger som i:
Han kom forsent - igen - og derfor måtte vi aflyse.
Hvor den indskudte sætning ikke danner meningen i citatet.
Så er det ikke længere vi som kan stave, men arbejdsgiverene der er den irettesættende part.
Den "indskudte" sætning er derfor meningsdannende for citatets helhed. Som læser kan jeg ikke bare fjerne den del af sætningen, uden at ændre på forståelsen.
gramps (2) skrev:Og når vi, som kan stave, retter dem, som ikke kan, så bliver de sgu sure.
Burde vel derfor være uden parenteskomma som i:
og når vi som kan stave, retter dem som ikke kan, så bliver de squ sure
Da der jo ikke er tale om indskudte sætninger som i:
Han kom forsent - igen - og derfor måtte vi aflyse.
Hvor den indskudte sætning ikke danner meningen i citatet.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.