mboost-dp1

Mode uddannelser


Gå til bund
Gravatar #1 - arne_v
31. jul. 2015 16:25
Det er ret sjældent at jeg er enig med Rune Selsing men jeg er faktisk ret enig med den her:

http://jyllands-posten.dk/debat/blogs/runeselsing/...
Gravatar #2 - XorpiZ
31. jul. 2015 16:28
Er det ikke generelt for uddannelsesmiljøet herhjemme, at der er mange ubrugelige uddannelser?
Gravatar #3 - <3Thinkpads
31. jul. 2015 20:22
Aha, så Rune vil gerne være smagsdommer over hvilke uddannelser som han mener er de rigtige.

Runes "indlæg" skrev:
Den kvalificerer hverken til centraladministrationen eller til de (ganske få) stillinger i virksomhederne, der er rettet mod den politiske verden.


Kunne det tænkes at mange CBSere ikke har lyst til at arbejde i den politiske verden? Kunne det tænkes at en cand.polit. og bachelor i filosofil fra KU har en lidt manglende forståelse for at der findes en verden udenfor det offentlige og dens påvirkningsfære?

Selvom jeg er enig i at navnene på uddannelserne er på grænsen til det latterlige, så er min egen opfattelse (Ja, jeg er selv CBSer og nej, jeg har ingen "international" titel) at indeholdet er ganske fornuftigt og relevant til det private arbejdsmarked.

Runes "indlæg" skrev:
Vi uddanner først og fremmest litterater for at give vores samfund viden om litteratur. En sådant større formål er der ikke med kommunikationsuddannelsen. Den skal alene vurderes på dens relevans for arbejdsmarkedet.


I rest my case.
Gravatar #4 - arne_v
31. jul. 2015 23:44
#2

Jo. Og det tror jeg også ar RS mener. Jeg tror bare at han har brugt CBS som eksempel.
Gravatar #5 - arne_v
31. jul. 2015 23:52
&lt;3Thinkpads (3) skrev:
Kunne det tænkes at mange CBSere ikke har lyst til at arbejde i den politiske verden? Kunne det tænkes at en cand.polit. og bachelor i filosofil fra KU har en lidt manglende forståelse for at der findes en verden udenfor det offentlige og dens påvirkningsfære?


????

Jeg vil formode at en borgerlig meningsdanner med gode forbindelser til både V og K har forståelse for at der findes en verden udenfor det offentlige.

Og det du citerer ham for er hans mening om en uddannelse som fokuserer på politik. At der er masser af andre uddannelser på CBS som ikke fokuserer på politik og masser af studerende på CBS som ikke har har lyst til at arbejde med politik er vel ikke specielt relevant i en diskussion omkring en uddannelse med fokus på politik og de studerende som har valgt den.
Gravatar #6 - <3Thinkpads
1. aug. 2015 07:33
Indrømmet, det var en hurtig kritik og en observation af en klassisk KU holdning som tydeligvis ikke var 100% korrekt.

Når det er sagt, så kan jeg ikke se hvad hans kritikpunkter er udover; navnene er dårlige og "det er ikke rigtig filosofi lige som den uddannelse som jeg har"


Gravatar #7 - arne_v
2. aug. 2015 00:22
#6

Det er muligt at jeg fortolker hans ord lidt udfra mine egne synspunkter.

Men som jeg ser det så er hans pointe at en akademisk uddannelse har to formål:
* skaffe private og offentlige virksomheder den arbejdskraft de har brug for (efterspørger)
* uddanne på højeste niveau for at kunne producere forskere og undervise næste generation af studerende
men at disse uddannelser:
- ikke efterspørges af private og offentlige virksomheder i fornødent omfang
- er på et alt for lavt fagligt niveau til at kunne bruges til forskning/undervisning

Med hensyn til det første:


hverken formår at give de studerende ... eller praktiske kompetencer. Den kvalificerer hverken til centraladministrationen eller til de (ganske få) stillinger i virksomhederne, der er rettet mod den politiske verden.




Og mens det selvfølgelig er ’nice to know,’ har den indsigt aldrig gjort nogen til dygtige kommunikatører eller skribenter.



En sådant større formål er der ikke med kommunikationsuddannelsen. Den skal alene vurderes på dens relevans for arbejdsmarkedet. Og nej, vi kan ikke leve af at kommunikere (dårligt) med hinanden. Pilediagrammer med afsender og modtager befinder sig et meget ubehjælpsomt sted i den store samfundsfødekæde.


Med hensyn til det andet:


Her har vi en uhyggeligt overfladisk uddannelse, der på én og samme tid hverken formår at give de studerende faglig fordybelse eller ...




Den faglige tyngde består mestendels af pilediagrammer, og indsigten heri kan sammenfattes til, at der for ethvert budskab både findes en afsender og en modtager.



Vi uddanner først og fremmest litterater for at give vores samfund viden om litteratur.

Gravatar #8 - Claus Jørgensen
2. aug. 2015 00:35
arne_v (7) skrev:
er på et alt for lavt fagligt niveau til at kunne bruges til forskning/undervisning
Er det umiddelbart ikke lidt svært at dømme det faglige niveau på en uddannelse, hvor ingen er blevet uddannet endnu?
Gravatar #9 - arne_v
2. aug. 2015 00:48
Claus Jørgensen (8) skrev:
Er det umiddelbart ikke lidt svært at dømme det faglige niveau på en uddannelse, hvor ingen er blevet uddannet endnu?


"Det er fedt at læse et eller andet med ’politics,’ og hvis man tilmed kombinerer det med ’international business’ har man fundet en Jussi Adler-Olsen-kioskbasker." må være:

BSc in International Business and Politics

"En anden mystisk fagkombination er erhvervsøkonomi og filosofi." må være:

HA(fil.) - Erhvervsøkonomi - filosofi

"De værste uddannelser på CBS er dog dem med kommunikation." må være disse men eventuelt flere:

BA i Interkulturel Markedskommunikation

HA(kom.) - Erhvervsøkonomi - virksomhedskommunikation

Baseret på en hurtig skimning af:

http://www.cbs.dk/uddannelse/bachelor

Er der virkeligt ikke nogen af dem der har uddannet nogen endnu?
Gravatar #10 - Claus Jørgensen
2. aug. 2015 01:08
Umiddelbart var mit indtryk at han brokkede sig over de nye linjer fra i år.

Jeg kan dog finde referencer til "International Business" på CBS fra 2013, hvor gennemsnitskravet for at komme ind var 11.9

Med så højt et gennemsnit tvivler jeg dog på at uddannelserne er spild af tid. Bachelor uddannelser synes jeg også er generelt ret overfladiske, hvor folk først specialisere sig på kandidat delen.
Gravatar #11 - gramps
2. aug. 2015 15:06
Claus Jørgensen (10) skrev:
Bachelor uddannelser synes jeg også er generelt ret overfladiske, hvor folk først specialisere sig på kandidat delen.


Gælder det ikke for snart alle kandidatuddannelser?
Gravatar #12 - apapap
2. aug. 2015 19:59
Så nu specialiserer man sig først på ph.d.'en?
Gravatar #13 - gramps
2. aug. 2015 21:27
#12
Så vidt jeg ved, så specialiserer man sig på kandidaten.

Eller, specialiserer sig nok til erhvervslivet. Hvis du virkelig vil være specialist, så er det på ph.d'en, ja.
Gravatar #14 - apapap
3. aug. 2015 07:24
Jeg kan kun udtale mig for DTU.
Men at man har 25% fuldstændig valgfrie point at vælge, synes jeg er mulighed for at specialisere sig allerede på bacheloren:

http://www.dtu.dk/Uddannelse/Bachelor/Softwaretekn...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login