mboost-dp1
Ordkæde -> kædereaktion!
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Derfor (#59) skrev:Fremstillingsproces -> Processorteknologi
Nu må I altså lige spænde hjelmen. Længden tæller jo ikke, hvis folk ikke forstår reglerne. En proces og en processor er ikke forskellige bøjninger af det samme ord. Det er to forskellige ord.
Procesteknologi er dog også et gyldigt ord, så vi fortsætter alligevel, men sørg lige for at overholde reglerne...
Spiderboy (#83) skrev:Hvad når det sammesatte ord består af mere end 2 ord, som f.eks. dørhåndtag? Kører den så videre på et håndtag eller et tag? Nu tog jeg en beslutning, men vil godt lige høre din mening.
Det afhænger lidt af situationen. Hvis det er et sammensat ord, så har man jo faktisk bare gjort kæden længere, fordi man typisk kunne dele det op i flere gange. Derfor vil jeg mene, at det er nok at fortsætte på det sidste.
'Håndtag' er dog ikke et sammensat navneord. Man kan ganske rigtigt splitte det op til at to navneord, men 'tag' i den anvendelse kommer af at tage og ikke det, der ligger oven på et hus.
Acro (#84) skrev:'Håndtag' er dog ikke et sammensat navneord. Man kan ganske rigtigt splitte det op til at to navneord, men 'tag' i den anvendelse kommer af at tage og ikke det, der ligger oven på et hus.
Det er jeg uenig i. Håndtag er et sammensat ord af en hånd og et tag (synonym til et greb, ikke det, som er oven på et hus)
Acro (#85) skrev:Når jeg tænker mig om, så gælder det samme vel egentlig for mesterskab, gør det ikke? Det kommer jo af at skabe - ligesom et forfatterskab eller et formandskab.
Jeg tror ikke, at det tæller som sammensatte ord. Jeg betragter -skab som en navneordsendelse på lige fod med -hed, -ning, osv. Jeg er dog ikke sikker.
I øvrigt, så fortsatte du ikke kæden, så til alles information er ordet stadig Håndtagspolering.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.