mboost-dp1
RH & LO
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Hvem har også brug for en office løsning på et server OS?
Slutbrugerne bruger jo alligevel Google Docs / Teams
Slutbrugerne bruger jo alligevel Google Docs / Teams
LibreOffice / OpenOffice er noget af en træt office pakke. Jeg mindes ikke en eneste forandring i brugerinterfacet de seneste 10 år eller lignende. Det virker for mig som at være en gigantisk, umedgørlig kodebase ingen rigtig tør gøre noget ved ud over at lave små ubetydelige ændringer og fikses.
Det står der også i artiklen:
Jeg bruger desværre LibreOffice Calc til at lave fakturaer og diverse one-off spreadsheets og jeg råber af UI hver eneste gang jeg åbner det. Jeg har ikke tænkt mig at flytte disse opgaver op i cloud og der er ikke rigtig gode alternativer til Calc på Linux, så det er lidt surt.
Det står der også i artiklen:
— one Hacker News commentator memorably described it as "one massive incomprehensible pile of ancient rotting C++ and Java code, dragged along over 38 years [since] StarOffice."
Jeg bruger desværre LibreOffice Calc til at lave fakturaer og diverse one-off spreadsheets og jeg råber af UI hver eneste gang jeg åbner det. Jeg har ikke tænkt mig at flytte disse opgaver op i cloud og der er ikke rigtig gode alternativer til Calc på Linux, så det er lidt surt.
larsp (3) skrev:
Det virker for mig som at være en gigantisk, umedgørlig kodebase ingen rigtig tør gøre noget ved ud over at lave små ubetydelige ændringer og fikses.
Det står der også i artiklen:— one Hacker News commentator memorably described it as "one massive incomprehensible pile of ancient rotting C++ and Java code, dragged along over 38 years [since] StarOffice."
LO lider under sin historie.
Star Office startede i 1985 hos et tysk firma Star Division.
Star Divsion blev købt af Sun i 1999.
Sun omdøbte Star Office til Open Offive i 2000.
Sun blev opkæbt af Oracle i 2010.
I 2011 sagde udviklerne hos Oracle op og stiftede TDF som forkede Open Office til Libre Office, hvorefter Oracle gav Open Office til Apache (men det døde lige så stille i 2014-2016 efter at IBM gav dem Lotus Symfony og de forsøgte at merge dem)
4 ejere (Star Division, Sun, Oracle, TDF) med 4 forskellige tekniske strategier giver en masse rod i sig selv.
Det har uden tvivl forværret situationen at målsætningen for OOo/LO ikke var at levere en lille simpel letvægts kontor pakke men at levere en kontor pakke som kunne *alt* som MSO kunne.
LO skulle have all produkterne.
MSO havde COM så SO/OOo/LO opfandt UNO (en sprog neutral komponent model standard).
MSO havde VBA så SO/OOo/LO opfandt Star Basic / OpenOffice Basic / LibreOffice Basic.
Det har uden tvivl forøget vedligholdelses udgifterne drastisk.
arne_v (6) skrev:
Det har uden tvivl forværret situationen at målsætningen for OOo/LO ikke var at levere en lille simpel letvægts kontor pakke men at levere en kontor pakke som kunne *alt* som MSO kunne.
LO skulle have all produkterne.
MSO havde COM så SO/OOo/LO opfandt UNO (en sprog neutral komponent model standard).
MSO havde VBA så SO/OOo/LO opfandt Star Basic / OpenOffice Basic / LibreOffice Basic.
Deres COM klon og deres VBA klon var sikkert meget relevant for lad os kalde det "München markedet" til integration med diverse server systemer. Men det markede blev aldrig til noget for OOo/LO.
Den almindelige Linux bruger som bruger OOo/LO til nogle få dokumenter, regneark og præsentationer har ikke noget at bruge UNO og Basic til.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.