mboost-dp1
Tråden til dumme spørgsmål
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Jakob Jakobsen (2507) skrev:#2506
Du kan downloade en 30 dages prøveversion, prøv det.
Norton AV 2009 har intet med det lort de tidligere har lavet, at gøre.
Det er et helt nyt program opbygget helt fra bunden. Det er så vidt jeg ved det mindst ressourcekrævende AV program på markedet i øjeblikket.
wow... Og det kan afinstalleret også? kan huske den bøvl jeg har haft med at afinstallere 30 dages versioner af norton.
Ja utroligt nok :)
Jeg har selv, da jeg var IT-konsulent, tjent godt på Symantec og deres latterlige prøveversioner der mere eller mindre aflivede computere når tiden løb ud.
Ja utroligt nok :)
Jeg har selv, da jeg var IT-konsulent, tjent godt på Symantec og deres latterlige prøveversioner der mere eller mindre aflivede computere når tiden løb ud.
Microsoft Security Essentials er ret godt :)
hvis man ikke kan hente det fra den officielle side kan det findes på softpedia
hvis man ikke kan hente det fra den officielle side kan det findes på softpedia
Hvorfor skal jeg spare på vandet?
Jeg bor på landet. Jeg har mit eget rensningsanlæg. Vand der forlader min grund fordampes væk, og er renere end regnvand. Det fordampede vand fortættes før eller siden, bliver til regn, og havner i grundvandet. Og det er der det oprindeligt kom fra.
Medmindre jeg bruger vandet uden for, så siver det jo bare direkte i grundvandet.
Hvordan går det ud over miljøet, hvis JEG ikke sparer på vandet?
Jeg bor på landet. Jeg har mit eget rensningsanlæg. Vand der forlader min grund fordampes væk, og er renere end regnvand. Det fordampede vand fortættes før eller siden, bliver til regn, og havner i grundvandet. Og det er der det oprindeligt kom fra.
Medmindre jeg bruger vandet uden for, så siver det jo bare direkte i grundvandet.
myplacedk (2513) skrev:Hvorfor skal jeg spare på vandet?
Hvis du pumper vandet op fra grundvandet, så er der grund til at spare, da det ikke er just et godt for vores organismer eller vores økonomi, hvis grundvandsspejlet falder for langt.
Jovist kommer vandet tilbage igen, men du fjerner det hurtigere, end det kan nå at rende tilbage.
Desuden er det et godt incitament til at vælge produkter og danne vaner, som er økonomisk sunde for dig. Hvorfor bruge 50 liter på en opvask i en opvaskemaskine, når en bedre opvaskemaskine kan bruge tæt på 10-15 liter til samme resultat?
Problemet er ikke så meget dit spildevand, men mere den større og større mangel på rent grundvand.
Jo mere du bruger, jo mindre er der.
Problemet er ikke så meget dit spildevand, men mere den større og større mangel på rent grundvand.
vandfarve (2518) skrev:Hvis du pumper vandet op fra grundvandet, så er der grund til at spare, da det ikke er just et godt for vores organismer eller vores økonomi, hvis grundvandsspejlet falder for langt.
Det er ikke noget problem her. ;-)
Nærmere omvendt. Når det er værst, har jeg to små søer. (Ikke vandpytter, jeg har en grundvandsmåler.) Naboen har en kunstig sø, som er lavet blot ved at grave et stort hul.
vandfarve (2518) skrev:Jovist kommer vandet tilbage igen, men du fjerner det hurtigere, end det kan nå at rende tilbage.
Det giver vel kun mening, hvis det tager en hel generation om at vende tilbage, eller hvis mit forbrug stiger meget pludseligt. Det er jo et kredsløb.
vandfarve (2518) skrev:Desuden er det et godt incitament til at vælge produkter og danne vaner, som er økonomisk sunde for dig. Hvorfor bruge 50 liter på en opvask i en opvaskemaskine, når en bedre opvaskemaskine kan bruge tæt på 10-15 liter til samme resultat?
Alt andet lige vil jeg da gerne have en effektiv opvaskemaskine. Men økonomisk er vandforbruget intet problem, det er næsten gratis. Så jeg kigger mere på strømforbruget. Det er noget der betyder noget for økomien, og især naturen.
Jakob Jakobsen (2519) skrev:Problemet er ikke så meget dit spildevand, men mere den større og større mangel på rent grundvand.
Det er den jeg plejer at høre. "Spildevandet bliver renset delvist, og ledt ud i havet, og så bliver det aldrig nogensinde til drikkevand igen."
Det lyder altså ikke som noget der vedrører mig. Mit vand er som sagt renere end regnvand, og det bliver ikke hældt i havet.
myplacedk (2513) skrev:Hvorfor skal jeg spare på vandet?
Frås er generelt unødvendigt og egoistisk.
Generelt, ja. Men jeg har svært ved at se det som frås eller egoisme, når vandet bare vender tilbage til hvor det kom fra. Jeg renser det jo igen, enda på den grønneste metode der findes. (Ingen kemikalier, intet materialeforbrug, og eneste energiforbrug er til at flytte vandet over i anlægget.) Hvor mange kan prale med det? ;-)
Bare rolig, jeg giver mig ikke til at vande græsplænen bare fordi springvand ser så fint ud. ;-)
Jeg tænker mere på at skrue godt op for vandet i bruseren så jeg kan blive helt våd, bruge vandslangen i stedet for en spand når jeg vasker bil. Det vildeste er nok at vande køkkenhaven så den ikke visner, hvis det er nødvendigt.
Generelt, ja. Men jeg har svært ved at se det som frås eller egoisme, når vandet bare vender tilbage til hvor det kom fra. Jeg renser det jo igen, enda på den grønneste metode der findes. (Ingen kemikalier, intet materialeforbrug, og eneste energiforbrug er til at flytte vandet over i anlægget.) Hvor mange kan prale med det? ;-)
Bare rolig, jeg giver mig ikke til at vande græsplænen bare fordi springvand ser så fint ud. ;-)
Jeg tænker mere på at skrue godt op for vandet i bruseren så jeg kan blive helt våd, bruge vandslangen i stedet for en spand når jeg vasker bil. Det vildeste er nok at vande køkkenhaven så den ikke visner, hvis det er nødvendigt.
myplacedk (2523) skrev:#2522
Det har jeg samme kommentar til
Jeg bruger nu også bare vand som det passer mig, ja jeg kommer måske til at få børn. Men til den tid håber jeg stærkt på at man har opfundet nye metoder til rensning af vand. Og så kommer der jo også det der globalopvarmning, så verden går under alligevel.
Men jeg sætter ikke miljøet over en behagelig hverdag. Så for min skyld så bare brug løs!
Jeg bruger nu også bare vand som det passer mig, ja jeg kommer måske til at få børn. Men til den tid håber jeg stærkt på at man har opfundet nye metoder til rensning af vand. Og så kommer der jo også det der globalopvarmning, så verden går under alligevel.
Men jeg sætter ikke miljøet over en behagelig hverdag. Så for min skyld så bare brug løs!
http://www.gucca.dk/blu-ray-film/vores-planet--bbc... er vist en af de eneste man kan få ved en dansk forhandler.
Ellers må du til udlandet og kigge.
Play.com har også et par stykker:
http://www.play.com/Search.aspx?searchtype=BLU&...
Ellers må du til udlandet og kigge.
Play.com har også et par stykker:
http://www.play.com/Search.aspx?searchtype=BLU&...
Pas dog lige på, da Play.com sender fra kanaløerne, som ikke er med i EU.
Pas dog lige på, da Play.com sender fra kanaløerne, som ikke er med i EU.
Nu ved jeg naturligvis ikke alt om dit vandsystem ej heller om det vandrensningssystem. Men kunne det tænkes at dit system ikke renser det 100% og måske er med til at udlede mikroskopiske mængder af et-eller-andet ud i naturen. Ekstra jern fra vandrørene?
Måske når disse ikke grundvandet, men så når de de øverst lag i jorden, hvor de reelt også "forurener". Stofferne fra spildevandet skal jo også bortskaffes?
Dette er minimalt og måske er "forureningen" fra dit system faktisk gavnende. Så for mig at se - ud over at det kræver energi at pumpe vandet op - øget strømforbrug, så vil jeg gerne leje mig ind til et 4 timers samvittighedsfrit brusebad :)
Nu ved jeg naturligvis ikke alt om dit vandsystem ej heller om det vandrensningssystem. Men kunne det tænkes at dit system ikke renser det 100% og måske er med til at udlede mikroskopiske mængder af et-eller-andet ud i naturen. Ekstra jern fra vandrørene?
Måske når disse ikke grundvandet, men så når de de øverst lag i jorden, hvor de reelt også "forurener". Stofferne fra spildevandet skal jo også bortskaffes?
Dette er minimalt og måske er "forureningen" fra dit system faktisk gavnende. Så for mig at se - ud over at det kræver energi at pumpe vandet op - øget strømforbrug, så vil jeg gerne leje mig ind til et 4 timers samvittighedsfrit brusebad :)
Kål med Ål
Når jeg slukker min halogenlampe på stikkontakten, så bliver den ved med at lyse i cirka 1 minut. Den bliver endda bare helt ved med at lyse, og bliver ikke mærkbart svagere, men slukker bare.
Der sidder en omformer på stikket, men denne er ikke specielt stor eller tung..
Når jeg slukker min halogenlampe på stikkontakten, så bliver den ved med at lyse i cirka 1 minut. Den bliver endda bare helt ved med at lyse, og bliver ikke mærkbart svagere, men slukker bare.
MiniatureZeus (2531) skrev:Kål med Ål
Og spørgsmålet var?
Sobuno (2532) skrev:MiniatureZeus (2531) skrev:Kål med Ål
Og spørgsmålet var?
Hvor kommer strømmen fra! Kan ikke forestille mig, at omformeren kan "indeholde" så meget strøm så lampen kan lyse ved fyld (eller tæt på) lysstyrke i et helt minut..
Udgangseffekten på omformeren er på 12V og 1.6A
Nu er du jo ny her, Daniel, men hvad du ikke ved, er at strøm bevæger sig utroligt langsomt.
Eksempelvis har forskere bevist, at strøm kan bruge helt op på et minut på at tilbagelægge en meter, så strømmen findes simpelthen i ledningen. Det forklarer også, hvorfor det stadig er lyst om aftenen, når solen er gået ned. Det skyldes, at strømmen fra solen stadig er i luften og i ledningerne...
Se, det var ikke så svært, vel?
Nu er du jo ny her, Daniel, men hvad du ikke ved, er at strøm bevæger sig utroligt langsomt.
Eksempelvis har forskere bevist, at strøm kan bruge helt op på et minut på at tilbagelægge en meter, så strømmen findes simpelthen i ledningen. Det forklarer også, hvorfor det stadig er lyst om aftenen, når solen er gået ned. Det skyldes, at strømmen fra solen stadig er i luften og i ledningerne...
Se, det var ikke så svært, vel?
Kan det ha' noget at gøre med: http://www.energitjenesten.dk/index.php?id=2062 ??? har ingen idé, men et gæt
cazotaro (2529) skrev:Men kunne det tænkes at dit system ikke renser det 100% og måske er med til at udlede mikroskopiske mængder af et-eller-andet ud i naturen. Ekstra jern fra vandrørene?
God pointe. Jern fra vandrørene må vi i så små mængder at det nok enten er ligegyldigt, eller måske ligefrem gavner marginalt.
Jeg ved ikke med jernet, men tungmetaller bliver i hvert fald filtreret fra.
cazotaro (2529) skrev:Stofferne fra spildevandet skal jo også bortskaffes?
Joh, men lige i denne sammenhæng er det kun interessant for de stoffer der bliver flere af. Fx. bruger jeg jo samme mængde sæbe i badet, uanset vandmængden.
cazotaro (2529) skrev:Så for mig at se - ud over at det kræver energi at pumpe vandet op - øget strømforbrug, så vil jeg gerne leje mig ind til et 4 timers samvittighedsfrit brusebad :)
Se det ville jo være fråds med varmen! ;-)
Godt nok er min varme billig, bæredygtig og co2-neutral (træ), men forureningsfri er den ikke (partikel-forurening og transport mv).
(Jeg skal vist til at stoppe, jeg begynder at lyde som en øko-freak. Min computer er ofte tændt mens jeg sover eller er på arbejde, hjælper det?)
myplacedk (2538) skrev:(Jeg skal vist til at stoppe, jeg begynder at lyde som en øko-freak. Min computer er ofte tændt mens jeg sover eller er på arbejde, hjælper det?)
Nej, desværre. Du er nu en af os, så du kan lige så godt indrømme det!
(... siger hippiemiljøkapitalisten)
XorpiZ (2527) skrev:http://www.gucca.dk/.. er vist en af de eneste man kan få ved en dansk forhandler.
De har 5 film xD den eneste gode har jeg allerede
#2533:
Og hvis du piller den helt fra lysnettet, så bliver den ved med at lyse? Er der et 'klik' efter det ene minut (altså en slags forsinket slukning, så man er tvu....
Nej, det lyder for mærkeligt.....!
#2535:
Jeg tvivler på at der kan være så stor en kondensator i. 18 watt i et minut er immervæk en pæn mængde effekt..
Og hvis du piller den helt fra lysnettet, så bliver den ved med at lyse? Er der et 'klik' efter det ene minut (altså en slags forsinket slukning, så man er tvu....
Nej, det lyder for mærkeligt.....!
#2535:
Jeg tvivler på at der kan være så stor en kondensator i. 18 watt i et minut er immervæk en pæn mængde effekt..
Hvis han fjerner strømforsyningen fra nettet, kan energien jo ikke kommet andet sted fra end fra strømforsyningen og noget af det eneste der kan lagre strøm i sådan en, er en kondensator.
Så medmindre der er en elektriker der har dummet sig meget eller der er nogle spændende lokale anomalier hos ham, er det simpelthen en kondensator der bliver afladet.
Hvis han fjerner strømforsyningen fra nettet, kan energien jo ikke kommet andet sted fra end fra strømforsyningen og noget af det eneste der kan lagre strøm i sådan en, er en kondensator.
Så medmindre der er en elektriker der har dummet sig meget eller der er nogle spændende lokale anomalier hos ham, er det simpelthen en kondensator der bliver afladet.
Kris (2544) skrev:Nullergøj numsesteg:
Hvordan kan der være 3-4 ugers ventetid hos en hudlæge? Så mange mennesker kan da ikke seriøst ha problemer med deres hud?
Du svarer stort set på dit eget spørgsmål, men bare for at understrege svaret: Ja og nej.
Det er almindeligt kendt blandt økonomer, at efterspørgslen på gratis produkter og services tenderer (ikke nødvendigvis går, men har tendenser til at gå) imod uendelig.
Hvis du ingen omkostninger har ved at benytte dig af en gratis hudlæge, så er du i langt højere grad villig til at benytte dig af tilbudet, uanset hvor småt eller stort dit problem er.
Derfor kan man sagtens stille spørgsmålstegn ved, hvor vigtige deres problemer er i sammenligning med dine, men sådan er livet i Danmark.
Nu er mine problemer ikke specielt store og jeg ville hellere end gerne bare lade lortet ligge og vente til det formentlig selv forsvinder. Men min læge er sucker for henvisninger, så jeg kan ikke rigtig komme ud af den.
Men jeg kan godt følge dig og jeg har da også oplevet mennesker i større omfang benytte sig af tilbud bare fordi de er gratis.
Kunne bare ikke forestille mig hvad der kunne være en nødsituation hvad angår hud.
Men jeg kan godt følge dig og jeg har da også oplevet mennesker i større omfang benytte sig af tilbud bare fordi de er gratis.
Kunne bare ikke forestille mig hvad der kunne være en nødsituation hvad angår hud.
vandfarve (2534) skrev:Eksempelvis har forskere bevist, at strøm kan bruge helt op på et minut på at tilbagelægge en meter (...)
Jeg regnede det teoretisk ud i en opgave ifm. elektromagnetismekursus på uni engang, og så vidt jeg husker var farten 0,7 mm/s, så du har helt ret i, at det går meget langsomt.
Nej. Der sidder elektroner overalt i ledningen. Når der løber en strøm, bevæger alle elektronerne sig som perler på en række på én gang.
Hvis du kigger på en bestemt elektron, som kommer ud af stikkontakten, varer det længe før denne elektron når ud i et elektrisk apparat.
Tænk på vandnettet. Der varer et stykke tid før noget bestemt vand når fra vandværket ud i din vandhane, men når du åbner for vandet, kommer der vand med det samme, fordi det bliver skubbet fremad hele vejen.
Nej. Der sidder elektroner overalt i ledningen. Når der løber en strøm, bevæger alle elektronerne sig som perler på en række på én gang.
Hvis du kigger på en bestemt elektron, som kommer ud af stikkontakten, varer det længe før denne elektron når ud i et elektrisk apparat.
Tænk på vandnettet. Der varer et stykke tid før noget bestemt vand når fra vandværket ud i din vandhane, men når du åbner for vandet, kommer der vand med det samme, fordi det bliver skubbet fremad hele vejen.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.