I en stor undersøgelse foretaget i staten North Carolina, USA, blandt 150.000 børn, er to forskere kommet frem til, at det ikke altid er en fordel at give børn adgang til en computer i hjemmet.
Selvom computere kan bruges til at tillære sig viden, f.eks. fra internettet, så viser undersøgelsen, at det har en negativ effekt for mange børn at benytte en computer i hverdagen.
De to forskere, Jacob Vigdor og Helen Ladd fra Duke University, sammenlignede skoleresultaterne for de mange børn fra før og efter, de havde fået en computer, og resultatet var, at børn med en computer havde svære ved at lære matematik og læse.
Undersøgelsen kigger også på de sociale forhold blandt børnene, og den negative tendens var højere blandt de fattige familier. Det er en markant opdagelse, idet der er gjort flere tiltag, blandt andet i USA, for at fattige skal have samme adgang til computere og internettet, som de mere velstillede. Idéen er, at de fattige familier på den måde ikke kommer bagud, men undersøgelsen viser, at det har den modsatte effekt.
Vigdor og Ladd mener, det skyldes dårligere kontrol med, hvad børnene bruger computeren til i de fattige familier, så de bliver brugt mere til at spille på end lektier.
For undersøgelsen kiggede forskerne kun på perioden fra 2000 til 2005 for bedvidst ikke at inkludere hele det sociale fænomen, der senere er dukket op med bl.a. Facebook og Twitter, hvor resultatet vil være værre.