Efter det store olieudslip, som har ryddet forsider verden over, er olieselskabet BP blevet mere kendte, end hvad godt er, synes BP selv. Folk har fået et negativt syn på selskabet, der er i stor krise over olieudslippet.
For at bekæmpe denne negative omtale har BP haft den store tegnebog fremme og har indgået en storstilet reklamekampagne hos Google, der skal forbedre deres ry og rygte.
BP bruger, ifølge en ekspert på søgemaskiner, op imod en million dollars om måneden hos Google for at AdWords rangerer udvalgte links fra BP helt i toppen, når der søges efter ord som f.eks. “oil spill”.
De links, som BP har valgt, er nogle, der sætter firmaet i et positivt lys, når det kommer til, hvad der bliver gjort for at løse olie-problemet.
Talsmand for BP skrev:
Vi har købt disse søgeord på søgemaskiner som Google for at gøre det lettere for folk at finde informationer om vores anstrengelser i golfen og gøre det lettere for folk at finde links, hvis de vil være frivillige på strandene, ellers hvis de vil rapportere forurening eller indsende erstatningskrav.
Det er dog ikke kun Google, BP reklamerer hos, også Yahoo! og tv-reklamer bliver brugt i massevis. Dette har skabt forargelse i USA, hvor flere mener, at pengene burde blive brugt på at stoppe olieudslippet i stedet for at fortælle verden, hvor meget BP gør for at stoppe det.