Hos Gartner har man kigget nærmere på mobiltelefonmarkdet for 2009, og her kan man konstatere, at der sidste år blev solgt 1,211 milliarder telefoner på verdensplan, et lille fald på 0,9 % i forhold til året før.
Kigger man på, hvordan salget er fordelt mellem de enkelte producenter, så er det igen Nokia, der har solgt mest, med over 440 millioner telefoner. Det giver det finske firma en markedsandel på 36,4 %, hvilket er et fald med 2,2 procentpoint i forhold til 2008.
Efter Nokia finder man Samsung på andenpladsen og LG på tredjepladsen med henholdsvis 19,5 % og 10,1 % af verdensmarkedet. Begge firmaer har således oplevet stigninger i deres markedsandele, da de i 2008 var på henholdsvis 16,3 % og 8,4 %.
På fjerde- og femtepladsen kommer Motorola og Sony Ericsson, der begge har oplevet en tilbagegang. Værst ser det ud for Motorola, der næsten har fået halveret sit salg fra 106,5 millioner solgte enheder i 2008 til 58,5 millioner i 2009.
Set specifikt på smartphone-markedet, baseret på operativsystemer, så er det også Nokia, som indtager førstepladsen med 80,9 millioner Symbian-enheder. De er efterfulgt af RIM med 34,3 millioner enheder og iPhone med 24,9 millioner enheder.