Facebook sætter nøgleord på deres brugere og kalder det annonceinteresser.
Disse nøgleord inkluderer ord som ‘homoseksualitet’, ‘fascisme’, ‘angst’, ‘vold’ og ‘biblen’.
Blandt annonceinteresserne er også mere uskyldige nøgleord som ‘milkshakes’, ‘kage’ og ‘blomster’.
På Facebook kan man selv læse, at ens annonceinteresser er baseret på ens Facebook-aktivitet, som er det, du ‘liker’ og kommenterer på, men de er også baseret på ‘andre handlinger’.
Mikael Lemberg, der tidligere har arbejdet i Facebooks annonce-afdeling i Irland, fortæller, at ‘andre handlinger’ dækker over, hvordan du interagerer med andre hjemmesider og apps, som har Facebooks tracking-system implementeret.
Altså er det ikke kun direkte det, du siger, at du kan lide, som Facebook bruger til at udregne dine annonceinteresser.
Facebook udregner altså også, hvad du kan lide ud fra din adfærd – både på Facebook og på andre sider.
Det er derfor, at Facebook er i stand til at ramme mere præcist med deres reklamer sammenlignet med andre internet-fimaer.