Adblockers fjerner reklamer og forhindrer annoncører i at spore brugernes færden på nettet. Men prisen for de features kan være høj, mener Anja Bechmann, der er forsker ved Aarhus Universitet. Adblokere eller reklamefiltre fungerer effektivt på kort sigt, men kan, i de forkerte hænder, være åbne porte til at misbruge data.
Under ‘Internet Week Denmark 2016’ sætter der bl.a. fokus på ad-blocking og dets konsekvenser for de digitale medieaktører såvel som brugerne.
I 2015 benyttede 23 procent af danske internetbrugere ad-blocking.
Men ifølge Anja Bechmann, der er forsker ved Aarhus Universitet og medlem af Rådet for digital sikkerhed kan den stigende brug af ad-blocking tjenester være en glidebane.
‘Vi står med et virkelig stort dilemma her, for folk tror, at ad-blocking beskytter deres privatliv, fordi det virker effektivt mod de generende reklamer. Men teknologien bag tjenesterne er meget usikker. Så selvom ad-blocking tjenesterne ikke direkte registrerer brugernes data, så er muligheden der. Vi sætter derfor vores lid til et ret ukendt og ureguleret værktøj. Det giver mulighed for forholdsvist let at finde, købe og sælge data,’ advarer Anja Bechmann, der understreger, at de tjenester, Aarhus Universitet har undersøgt, ikke sporer data i dag.
‘Men det er jo mere eller mindre bare et held, at de opfører sig ordentligt. Det er der, indtil videre, ikke nogen, der beder dem om,’ påpeger hun.
Anja Bechmann kaster bolden videre til reklamebureauerne, som hun mener gør reklamer så larmende og genererende, at brugerne føler sig nødsaget til at benytte ad-blocking – og derved potentielt udlevere data om sig selv.
‘I mine øjne er ad-blocking ikke en løsning. Det er et symptom på et irriterende landskab for brugeren, forklarer hun, og efterlyser virksomheder, der forlanger bedre reklamer.’