mboost-dp1

unknown

Stilhedsmaskinen er opfundet

- Via 1klik -

En ingeniør fra University of Huddersfield i England har opfundet en stilhedsmaskine. Apparaturet virker ved at analysere lydbølgerne fra en støjkilde og frembringe en lyd, som er præcist ude af fase, og derved neutralisere støjen.

Problemerne ved at bo nær en motorvej, og den kraftige støj fra naboens bas vil hermed være fortid.





Gå til bund
Gravatar #1 - DarkWulf
1. apr. 2002 10:36
Hey fedt... kan også se muligheden i at have sådan en stående ved siden af min comp... eller når min lillesøster er på besøg =]
Gravatar #2 - larshp
1. apr. 2002 10:42
Jeg troede den slags maskiner var opfundet for længe siden. Bl.a. i piloters hjelme.

Hvornår laver I aprilsnar?
Gravatar #3 - larshp
1. apr. 2002 10:54

Jeg havde ret, citat:
The concept is already in use commercially in noise-cancelling headphones to wear in passenger aircraft. These cancel out the jet engine noise and let you hear the in-flight movie in peace. And flat-panel speakers that produce anti-noise have been fitted to fighter plane cockpits to make them more comfortable for pilots.
But Wright's system is the first that can block out a particular source of noise to produce a personal "sound shadow" in which everything but the unwanted noise will still be audible
Gravatar #4 - -Main-
1. apr. 2002 10:57
Det har også blevet brugt i en del år i de lidt dyere biler
Gravatar #5 - Praetorian
1. apr. 2002 11:16
Forskellen på den teknologi der er nu og den der bliver snakket om i artiklen er at idag kan man kun reducerer larmen ved at sænke det generelle lyd niveau (ergo skrue ned for larmen internt dvs også det kan gerne vil høre bliver sænket). Hvorimod den tenologi der er tale om i artiklen gør at man kan målrette maskinene til kun at fjerne en salgs larm. Fx lyden af en trykhammer, eller rotoren på en helikopter (og bang du har en lydløs helicopter)
Gravatar #6 - Thrawn
1. apr. 2002 11:54
-Main-

I lidt dyrere biler ? Ok.. dvs. alle biller i DK har det ?? :-)
Gravatar #7 - Disky
1. apr. 2002 11:56
Thrawn.

ROFL

Det har du bestemt ret i.
Gravatar #8 - Trentors
1. apr. 2002 12:18
God ide. Men den vil sikkert snart blive udnyttet.

F.eks. : Forbrydere som gerne vil have en alarm til at holde kæft.

Eller den rigtige slemme : Den kunne bruges til fortrænge stemmer således et råb om hjælp aldrig bliver hørt :-(
Gravatar #9 - Thrawn
1. apr. 2002 12:22
Kan den fortrænge de stemmer der inde i mit hovede ????
Gravatar #10 - InsaneBoy
1. apr. 2002 12:29
Ja, den kan også bruges til at gøre soldater lydløse. Militæret er sikkert rimelig interreserede i projektet...
Gravatar #11 - FraZZer
1. apr. 2002 12:35
eller hvad med væggeuret :)
Gravatar #12 - Polyvinylchlorid
1. apr. 2002 12:58
øh hvad for en fisk ?
Gravatar #13 - LangE
1. apr. 2002 13:00
altså et ur til væGGen???? :)
Gravatar #14 - Ordneren
1. apr. 2002 13:14
"Præcist ude af fase" .. Det er en ret sjov formulering ;)
Gravatar #15 - Disky
1. apr. 2002 13:19
ordneren:

Helt enig specielt fordi at lyd kun kan være 180 grader ud af fase overalt, hvis den modvirkende lydkilde er nøjagtigt samme sted som den støjgenererende kilde.

Hvis de ikke er det opstår der steder hvor de forstærker hinanden.

Bortset fra det lugter denne artikel meget af aprilsnar.
Gravatar #16 - Trentors
1. apr. 2002 13:22
Hvorfor?

Har du aldrig prøvet høretelefoner med modsat fase? Det virker! En større og mere avanceret maskine var bare et spørgsmål om tid!!
Gravatar #17 - lojmann
1. apr. 2002 13:27
*lål*

Er det ikke den første april i dag? :)

/løjmann
Gravatar #18 - Disky
1. apr. 2002 13:31
trentors:

Læs lidt på bølgelære, så ved du hvad jeg mener.

Prøv en dag du er ved en sø når vinden ikke blæser, smid så to sten i med lidt afstand imellem nedslagspunkt. Så vil du se hvordan bølgerne interfererer. Nogle steder modvirker de hinanden, men igen andre steder forstærker de hinanden.
Gravatar #19 - Dreadnought
1. apr. 2002 13:40
Ganske enig med disky. Hvis støjkilden er en højtaler er det muligt, men der kan man jo bare hive stikket. ;) En motor er derimod umulig at lyddæmpe med andet end lydisolerings-materiale. MEN hvis det er sandt så kan jeg varmt anbefale at sætte sådan en enhed på alle scootere og knallerter. De larmer godt nok ad helvede til.
Gravatar #20 - Disky
1. apr. 2002 13:44
dreadnought:
Ikke mindst skal alle Brian biler lyddæmpes, for mange tror biler skal støje mest muligt :((
Gravatar #21 - Dreadnought
1. apr. 2002 13:46
Ja, men der er flest hvepse end brumbasser. Kan vi ikke bare afskaffe alle knallerter der må køre på vejene istedet for?
Gravatar #22 - Polyvinylchlorid
1. apr. 2002 13:50
nu finder man sjældent biler der lamer ligeså meget som de elendige eu scootere de skulle forbydes med lov ...

ikke alene er de livsfarlige at køre på med de små pis hjul og det elendige tyngdepunkt man har på såden en, men for satan hvor kan de laver kaos i traffikken hvor de faktisk tvinger bilister ud i sindsyge overhalinger.. væk med dem "!
Gravatar #23 - DarkBorg
1. apr. 2002 15:39
Hmm men disky det burde da også være muligt at lave en "regional" støj eliminering altså fjerne støjen i et bestemt område.
fx. ville jeg ikke kune høre tv'et, der står i stuen, i soveværelset men helt fint i gangen, lige udenfor døren. Selvom gangen måske er bedre isoleret.

just a comment
Gravatar #24 - Disky
1. apr. 2002 16:45
darkborg:
Problemmet er lyd opfører sig som bølger.
Gravatar #25 - Wiruz
1. apr. 2002 18:28
Lyd er præcist lige som ringe i vandet - bare at de bevæger sig 3-dimensionelt, og bevæger sig igennem luft istedet - ellers er princippet det samme...

Men det er sq da flere år siden at jeg læste at de ville bruge denne teknologi i passager-fly for at modvirke motorstøjen

PS. små hjul på scootere giver bedre manøvredygtighed, og det kommer lidt an på modellen hvordan tyngdepunktet er...
Gravatar #26 - Gruesome
1. apr. 2002 19:08
Jeg menes at ha' hørt om noget der bliver kaldt "hvid støj" for et par år siden...Det var noget i den stil der bliver forklaret her...
Gravatar #27 - ledderlappan
1. apr. 2002 19:50
Ahhh ... sådan en burde min ovenbo have. Så ville jeg blive fri for at skulle høre på hans seng knirke, når han og kæresten ligger og ******. Eller hvad med hendes skrigeri?
Så kunne det jo være, at man ikke længere blev vækket kl. 3 om morgenen.
Gravatar #28 - Hektor
1. apr. 2002 22:56
#27 ledderlappan:
Det med skrigeriet er der råd for. Næste gang de går til den, skal du blot gå op og ringe/banke på døren for at høre, om han skal have lidt hjælp med at banke kællingen, for han er tilsyneladende ikke særlig god til det, eftersom hun lyder som om, hun nyder det.
Gravatar #29 - Nephilim
1. apr. 2002 23:14
#28
Hektor jeg ville jo invitere dig ind til en gang fælles tæsk til den stakkels pige, så kan hun lære det kan hun ;-)

*denne post var så en joke hvis der skulle sidde nogle folk og være i tvivl*
Gravatar #30 - Nice1
1. apr. 2002 23:36
Jeg tror jeg vil sætte en op i stuen så konen kan plapre løs...
Gravatar #31 - nihil
1. apr. 2002 23:41
mmm...et svigermorsfilter :)
Gravatar #32 - Reaper
2. apr. 2002 10:36
Ikke en nyhed... Man har tidligere udviklet en maskine der fungerer på samme måde til flycockpit!!!!
Gravatar #33 - IMPREZA
2. apr. 2002 11:31
hvad fanden koster sådan en dims så???????....sikkert flere miliarder...=(
Gravatar #34 - C#
2. apr. 2002 11:53
stod der ikke ca $1000 for en home version, og $10.000 for en industrial? (længe siden jeg læste artiklen, så kan ikke lige huske 100% )

ok var så ikke den nyhed newz.dk linkede til det stod i;http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns999...

står der:

"He expects an industrial-scale Silence Machine to cost around £10,000, while smaller domestic versions will sell at about £1000."
Gravatar #35 - Ajax
2. apr. 2002 13:35

De kan vel ikke blokere eksakte lydkilder som de skriver..
De kan vel nærmere blokere en lydfrekvens, hvilket så gør at alt på den frekvens bliver dæmpet... det er i hvert fald sådan man gør når man laver/editerer musik med professionelle lydprogrammer..! Men det er jo selvfølgelig en lidt anden verden...
Det virker nu lidt mærkeligt nok en aprilsnar..!!
Gravatar #36 - Fracklen
2. apr. 2002 20:06
Enig med de foregående: Det minder om en aprilsnar.

Men hvis man nu skal tage det seriøst, vil der være en del problemer...
Hvis du kunne placere din højtaler (til at frembringe modfrekvensen) præcist samme sted som lydkilden, ville det ikke være noget problem (hvis man ser bort fra forsinkelsen)
En helikopter ville måske kunne gøres lydløs, teoretisk set.
Ideen med at "mute" sin svigermor, har det problem med interferens, som er nævnt før. Tror godt det kunne lade sig gøre, hvis maskinen ved, hvor du står henne, hvor bred dit hoved er, og hvor din svigermor står. Dog skal lyden fra hende kunne nå hen til maskinen og fra den hen til dig, før den når dig fra hende. (Og her ses der bort fra analysetiden) På den måde kan den kun står præcist mellem dig og hende i lige linie. Hvis man så lægger et millisekund til for at analysere lydkilden, kan det ikke lade sig gøre...

For nu at vende tilbage... Aprilsnar?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login