mboost-dp1

Swype Inc.

T9-opfinder udvikler nyt tekstsystem

- Via CNET News - , redigeret af Emil , indsendt af ranrar

Cliff Kushler – et måske ukendt navn – var skaberen af tekstsystemet T9, som de fleste af os kender og bruger i mobiltelefonerne, når man f.eks. skriver SMS-beskeder.

Cliff er på banen igen med en ny teknologi, han kalder Swype, som han mener kan revolutionere måden, man skriver på berøringsfølsomme skærme. I stedet for som nu at trykke på ét bogstav ad gangen på skærmtastaturet, bliver fingeren ført fra bogstav til bogstav og så sluppet, hvorefter ordet er stavet.

Hvis man f.eks. vil skrive ordet THE, starter man med at trykke og holde ved bogstavet T, herefter kører man fingeren eller pennen over på H og slutter ved E og slipper fingeren eller pennen.

Folk der er rigtig gode til T9 kan skrive mellem 50-80 ord i minuttet, og Kushler forventer lignende hastigheder med Swype, selv klarer han omkring 50.

Swype bruger lidt af teknologien fra T9, idet den ligesom T9 indeholder en ordbog, som automatisk forsøger at gætte sig frem til det, brugeren skriver. Systemet kan anvendes på alle enheder, der har en berøringsfølsom skærm.

Ud over at have udviklet systemet til Windows Mobile findes det også til Linux og Symbian. Følg linket til kilden for at se en video af Swype i brug.

Gå til bund
Gravatar #1 - Norrah
12. sep. 2008 07:31
Det ser faktisk godt ud...
Vil jeg da gerne prøve.
Og mon ikke der kommer en mulighed til iPhonen?
Gravatar #2 - Holland90
12. sep. 2008 07:40
#1, Enig :D
lyder faktisk slet ikke som en dum ide at skrive beskeder på den måde :D
Men hvad mund hastigheden ca. ligger på en trykfølsomskærm hvis man bare trykker på hvert enkelte bogstav? :)
Gravatar #3 - Erroneus
12. sep. 2008 07:41
Det er faktisk ikke dumt! Det virker meget naturligt med de bevægelser, men det er næppe noget der lige slår t9 af banen, med alle de t9 junkies der findes, men hvis man gjorde det valgfrit vil det ikke være dumt.
Gravatar #4 - T_A
12. sep. 2008 07:44
Ja var lidt skeptisk over for denne metode men på deres setup hvor de har et helt keyboard der kan den indbyggede ordbog finde ud af det.

Men tror ikke ville ikke virke på en normal telefon hvor hver tast kan betyde 3 tegn.

Men på alle devices hvor man har mulighed for et fuldt alfabet vil det helt sikkert styre.
Gravatar #5 - Remmerboy
12. sep. 2008 07:50
læs lige denne del igen
han mener kan revolutionere hvordan man skriver på berøringsfølsomme skærme

denne software er beregnet til touch screen devices(mobiltelefon, tablet pc, pda'er osv).

jeg tror jeg vil prøve beta'en når den bliver tilgængeligt http://www.swypeinc.com/beta.html
den ser da fancy ud, og kan godt blive den nye standard
Gravatar #6 - MiniatureZeus
12. sep. 2008 07:53
Norrah (1) skrev:
Det ser faktisk godt ud...
Vil jeg da gerne prøve.
Og mon ikke der kommer en mulighed til iPhonen?

Findes allerede til iPhone som en app fra app store... :)
Gravatar #7 - fjols
12. sep. 2008 07:58
Fed idé, rigtig elendigt navn. Det ligger alt for tæt op af Skype og det lyder heller ikke særlig godt når man udtaler det.
Gravatar #8 - Mort
12. sep. 2008 08:14
Er det ikke et problem at glide fingeren henover skærmen, lige så snart man har bare en lille smule fugtige fingre ? Jeg har da flere gange stået med min PDA og prøvet at dragge ting med fingrene, og måtte opgive fordi fingeren hopper henover skærmen fordi den er blevet lidt fugtig.
Gravatar #9 - sguft
12. sep. 2008 08:16
#7: T9 lyder heller ikke særlig godt når man udtaler det ...
Gravatar #10 - Thule
12. sep. 2008 08:17
#6 Hvad heder app'et???
Gravatar #11 - MiniatureZeus
12. sep. 2008 08:23
#10 Hmm har siddet og ledt efter det på App Store, men kan ikke lige huske det... Vil lige lede mere efter :) Men kan også godt være, at det kun var en installer app...
Gravatar #12 - tazly
12. sep. 2008 08:34
Spændende teknologi! Touchscreen er fremtiden - har selv haft en og det er sgu træls at skulle tilbage til knapperne - har taget mig selv i at trykke på skærmen på min Nokia 6300 og undre mig over at der ikke skete noget ;)
Den eneste svaghed ved touchscreen har været sløv tekst-indtastning.

#7 Swype er et glimrende og endda dækkende navn (i modsætning til skype).

Main Entry: swipe
Function: verb
Inflected Form(s): swiped; swip·ing
Date: circa 1825

intransitive verb : to strike or move with a sweeping motion
Gravatar #13 - cdsfriis
12. sep. 2008 08:41
Hold da fest det er smart! - der er virkelig potentiale i det!.. Og det var da også på tide med et alternativ til det KLODSEDE T9 på touchscreens :)
Gravatar #14 - angelenglen
12. sep. 2008 08:41
#12, #7:
Jep, jeg syntes faktisk også at navnet Swype er et godt navn - ret beskrivende, medmindre man ikke kender ordet "swipe".

Klart et bedre navn end T9, også lidt catchy i lyden, syntes jeg.
Gravatar #15 - homer
12. sep. 2008 08:47
Et godt navn? ved jeg nu ikke helt, for ex. hvis man skal spørge efter det i en butik " Can i have something with a swype" a$$ hehe

Men ellers ret smart måde at skrive på lidt mere intuitivt en det weird nye alfabet nogle PDAer har.
Gravatar #16 - Bubbi
12. sep. 2008 08:53
Det lå på AppStore til iPhone for noget tid siden..
Det hed WritingPad, har det på min iPhone..

Men det ser ud til at det er blevet fjernet igen..
Ingen anelse hvorfor..

Står mere om det her:
http://www.shapewriter.com/iphone.html
Gravatar #17 - fishbone
12. sep. 2008 09:07
#7, #12, #15: Det er vel en sammentrækning af "swipe" og "type" - ergo et pissegodt navn.
Gravatar #18 - fenzter
12. sep. 2008 09:07
hvad så hvis man skal skrive et ord som "dertil"

hvor at "ert" ligger lige efter hinanden, vil den så opfatte at man også ville skrive "r"et, da dette blot bliver kørt over uden at ændre retning ?

Er lidt skeptisk
Gravatar #19 - Hald
12. sep. 2008 09:12
det er jo ikke nyt, har jeg haft på min HTC og på min iPhone (på iPhonen er det dog ikke som standart tastaturet, men som en applikation til at skrive i) men det virker alletiders, og kan varmt anbefales.
Gravatar #20 - mex
12. sep. 2008 09:13
Det kan jo være, at man bare skal holde en kort pause over bogstavet, hvilket måske kan få den til at registrere det.
Gravatar #21 - sguft
12. sep. 2008 09:22
#18: tror pointen er at den bruger ordbogen til at gætte sig frem til det ord du ønsker at skrive.

De bogstaver hvorfra du har ændret retning er derfor selvfølgelig de vigtigste for algoritmen, men den medtager de bogstaver som du har ført fingeren henover (med en lavere vægtning) når den forsøger at lokalisere ordet i ordbogen.

Det er dog blot mit gæt på hvordan det fungerer, hvis nogen ved det helt præcist vil jeg gerne korrigeres :)
Gravatar #22 - rasmoo
12. sep. 2008 09:38
http://www.shapewriter.com/

Svjv har de anmodet om patent på deres tech allerede i 2004.
Gravatar #23 - knasknaz
12. sep. 2008 09:49
#22 Året før dem, anmodede SlideIT patent på samme teknologi.

www.dasur.co.il/Product/SlideIT/SlideIT.php

Med alle de patenter der konflikter, forstår jeg godt vi ikke har set noget til det her endnu.
Gravatar #24 - kasperow
12. sep. 2008 09:51
wow. I'm impressed. Man har ligefrem lavet noget der ser ud til at have potentiale!
Gravatar #25 - fastwrite1
12. sep. 2008 09:52
Der er desværre blevet rettet i min nyhedstekst, for det er ikke programmet de kalder Swype. Swype er navnet på deres firma. Programmet kalder de Z1 - men det har redaktøren af newz.dk åbenbart valgt at overse.

Jeg havde også til at starte med blot set nyheden fra comon.dk - men da jeg så videoen fortæller de hele tiden om Z1, og ikke swype.

-----
Hmm.. Nogen der er klogere end mig på dette? (ja, det er der, kvikke). Z1 som de taler om i videoen, er det ikke softwaren?
Gravatar #26 - Phanhome
12. sep. 2008 11:58
Lyder nice;) Gid man have en HTc Diamond eller noget i den stil;)
Gravatar #27 - Wlah
12. sep. 2008 11:59
Jeg tossede lidt rundt på deres hjemmeside, og alt tyder på det er "Swype inc" som er navnet på firmaet. Men "Swype" som er navnet på deres produkt:
Swype was developed by founders Cliff Kushler and Randy Marsden, along with a very talented team of software programmers and linguists.

Det virker meget smartere end t9 til touchscreen, det er helt sikkert :)
Gravatar #28 - poubellos
12. sep. 2008 14:46
#18 stiller et intelligent spørgsmål... Tænkte selv på det samme. Men det må som #20 foreslår sikkert være noget med en pause.
Gravatar #29 - BetaLyte
12. sep. 2008 16:39
"Why type when you can Swype." xD

Ser da utroligt fornuftigt ud, og det ser jo rent faktisk ud til at det virker (næsten) perfekt. (Siger ikke næsten fordi jeg kan se fejl, men de er der altid.)

Nu skal vi bare have vores telefonproducenter med på idéen, men de kommer jo nok med sådan en smuk opfindelse som denne.

Yeay, nu kan jeg med god samvittighed købe touchscreen tlf's.

##18, 20, 28
Nej, det er jo ikke sådan at den skriver det bogstav du kører over.
Du kører bare din finger sådan nogenlunde over de bogstaver du gerne vil have sammensat, også finder den selv ordet der ligner, ud fra dens ordbog.

Netop det syntes jeg lyder utroligt at den kan, men det kan den jo tydeligvis, såå... FEDT!
Gravatar #30 - Phr4gG3r
12. sep. 2008 20:17
#18 Du kan jo prøve at se på billedet til nyheden.. Ordet der skrives der er QUICK, det giver jo lidt en forklaring på hvordan det virker..
Gravatar #31 - Mnc
13. sep. 2008 06:10
Ser umiddelbart lovende ud, men det der bugger mig mest, er, hvordan vil den mon registrere flere tryk på samme tast, i træk?
"umiddelbart", "bugger", "samme".
Gravatar #32 - Hoej
14. sep. 2008 19:38
#31 Se eksemplet i videoen hvor de skriver "mississippi" hurtigere end jeg kan klare det på et alm. QWERTY-tastatur
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login