mboost-dp1

unknown

Dyrt at fortryde køb hos Dell

- Via Politiken - , redigeret af Pernicious

Hvis man som Dell-kunde vil fortryde sit køb inden for 14 dage, kan det blive dyrt. Dell kræver nemlig, at man sender varerne retur til Irland med Dells eget fragtfirma, og dette bliver en udgift på ikke mindre end 744 kr.

Dette står ikke på Dells hjemmeside, og kunderne har derfor ikke mulighed for at vide dette på forhånd. Mikael Hass fra Dell siger dog, at kunderne burde kunne regne dette ud, da kunderne kan se, hvor meget de skal betale i fragt, når de laver en bestilling.





Gå til bund
Gravatar #1 - OziOn
20. feb. 2005 14:19
Det' snedigt, hva' kælling?
Gravatar #2 - <3Thinkpads
20. feb. 2005 14:20
Hvis de får det skrevet på deres hjemmeside, så synes jeg da det er fair nok.. Det kan jo ikke være gratis for kunder alting, det ville da være lidt unfair at losse den abe videre til Dell hvis kunderne ikke bryder sig om pc'eren alligevel..

#1:
IQ = 0? Yesh?
Gravatar #3 - Windcape
20. feb. 2005 14:24
Det er fair, og så alligevel ikke.

Fordi hvem siger at Dell's fragtfirma er billigst ?
Hvis jeg levere et produkt tilbage, vil jeg ikke betalere mere i fragt, end fra mit hus, til den butik hvor jeg købte det, og ikke til Irland.
Gravatar #4 - <3Thinkpads
20. feb. 2005 14:25
#3:
Det har du ret i.. Man burde kunne vælge mellem flere af de store firmaer, DHL, UPS, osv..
Gravatar #5 - Tesnjak
20. feb. 2005 14:33
Jeg synes det er meget fair. Selv det med transport det er også meget fair. Da dell går meget op i service og det hele er perfekt, så synes jeg at det er helt fint nok at de kun stoler på deres egen firma. Dog burde de nok skrive noget på deres hjemmeside, at hvis man fortryder så skal man betale vise omkostninger.. Alt i alt fair nok af Dell.
Gravatar #6 - stelki
20. feb. 2005 14:35
Jeg troede netop det var en del af købeloven at man kan fortryde et køb uden at det skulle koste én noget?
Det virker jo fuldstændigt latterligt at man "skulle kunne regne det ud", det er jo netop deres pligt som sælger at oplyse køber om sådanne forhold.
Gravatar #7 - Acro
20. feb. 2005 14:55
#6 stelki:
Hvis du køber noget i en fysisk butik, og du vælger at returnere det, så betaler du også selv din transport tilbage til butikken. Man kan fortryde købet uden omkostninger, at det alligevel koster er nemlig relateret til de praktiske konsekvenser ved at fortryde.
Gravatar #8 - kello
20. feb. 2005 14:55
#6:
Fragten skal man selv betale. Ellers er det ret nemt for en, at skade et firma. Bare bestille løs, og retunere på deres regning.

#5:
Det er ikke et DELL fragtfirma. Mener det er UPS det kommer med. Men man burde selv kunne bestemme, og da de har en afdeling i DK, så burde det ikke være lovligt at kræve, at man skal sende det til udlandet.

Men jeg ved de har store omkostninger hvis de skal tage noget retur. Jeg havde bestilt en ting, som ikke kunne det de havde lovet. Vi fik et nedslag på 1300 kr, da det var deres omkostninger, hvis de skulle have den retur.
Gravatar #9 - gekko
20. feb. 2005 15:05
Kort fortalt får man vel hvad man betaler for ikke?

Dell er ikke kendt for suveren end-user-service - men derimod billige enheder.
Derfor kan det ikke komme som en overraskelse at det er sådan landet ligger.
Gravatar #10 - demolition
20. feb. 2005 17:57
#6: Købeloven giver kun køber lov til at fortryde inden 14 dage, hvis der ikke er sket en 'tilpasning' af produktet. Da en Dell PC er sammensat efter kundens ønsker, kan man ikke forvente en sådan service..
Gravatar #11 - SEJ
20. feb. 2005 18:44
Ifælge købeloven skal fragten for varer som er købt over nettet, og som returneres igen, betales af firmaet bag. Dette har jeg faktisk selv fået betalt af computerforretninger, hvor jeg har returneret varerne. Firmaerne gør dog ikke dette automatisk, men betaler hvis du skriver det til dem og refererer til købeloven.
Gravatar #12 - <3Thinkpads
20. feb. 2005 18:46
#12:
Okay, det vidste jeg faktisk ikke.. Det er faktisk lidt dårligt synes jeg. Det er jo klart nok okay for forbrugeren, men det er da en katastofe for firmaer..
Gravatar #13 - Thissel
20. feb. 2005 19:39
#12: Nej! I købeloven kræver ikke at butikkerne betaler fragtomkostningerne i forbindelse med en returnering - tværtimod. I tilfælde hvor produktet er fejlbehæftet ved modtagelsen, er det dog god kotyme at forretningerne betaler returfragten.

Mere on topic:
Da man køber Dells produkter via en dansk hjemmeside, kan man som forbruger ikke forvente at returvarer skal sendes til Irland, og det er derfor dårlig markedsføringsskik at Dell ikke gør opmærksom på dette på deres hjemmeside.
Gravatar #14 - Pakster
20. feb. 2005 19:40
#11 eftersom Dell er sådan et stort firma, kan det forventes at ens pc ikke bliver samlet EFTER man har bestilt den, men de rent faktisk har sådan et stort lager at de har alle de forskellige konfigurationer. Der bliver solgt mange Dell computere.
Gravatar #15 - Norton
20. feb. 2005 21:24
Hvem er den spasser der har rated alle indlæg til flamebait?
Gravatar #16 - amokk
20. feb. 2005 21:47
#15 min dell pc (inspiron 8600) blev samlet efter jeg bestilte den...

jeg så på ordrebekræftelsen at de havde skrevet DVD/CDRW combo, men jeg havde bestilt med DVD+RW drev, og da jeg ringede, sagde de at det ville tage 2 dage mere da de skulle samle en ny PC til mig...
Gravatar #17 - Tesnjak
20. feb. 2005 22:07
Meget modent af en at rate alle vores beskeder til Flamebait...
Gravatar #18 - TullejR
20. feb. 2005 22:35
iflg. politik i går (lørdag) koster det under 400,- at sende en pc (endda som værdipakke) med postdanmark til Irland. Dell kunne i det mindste være så flinke at lade være med at bruge så dyrt et fragtfirma.
Gravatar #19 - amokk
20. feb. 2005 23:06
#19 når man handler med et dansk firma, må man formode at en evt. returnering blot indebærer at man sørger for at levere den tilbage til adressen på det firma man handler med
Gravatar #20 - TullejR
20. feb. 2005 23:28
#20:

jeg forstår ikke hvad min kommentar har med din at gøre? jeg påpeger udelukkende at dell har valgt en meget dyr fragt-løsning, intet andet.
Gravatar #21 - Softy
20. feb. 2005 23:46
Det er lidt bondefangeri. Det kan godt være at man kan se det på siden, men det er lidt skjult bag en "potteplante" synes jeg nu nok. Skulle det endelig være at man skal sende det tilbage, så synes jeg (som det er blevet sagt tidligere) at man som minimum selv skal kunne bestemme fragtfirmaet, da de måske har en eller anden smart aftale med deres eget firma, der gør at man skal betale urimeligt mange penge.
Der burde stå noget direkte information om:
1) Man betaler selv fragten tilbage
2) Det foregår med Dell's eget firma
Hvis det står der når man køber varen, så er det fair... ellers vil jeg kalde det bondefangeri til en hvis grad.

Off-topic: Hvem er den klaphat der har givet flambait rating til alle op til #13 for at sige deres mening ? Synes da ellers de er relevante nok de fleste.
Gravatar #22 - Webmonkey
21. feb. 2005 06:59
Danske Dell kunder burde kunne sende deres returvarer til Dells afdeling i København....
Gravatar #23 - smiley
21. feb. 2005 07:21
"Med DeLL har vi fjernet mellemmanden, så det bliver billigere for dig. Du finder os ikke i nogen butik, kun på nettet. Og i Irland."

Jeps, det kan vi jo så se. De påståede penge man sparer uden "mellem-manden" røg jo så på transport alligevel?
Eller hva'?

Det ska' stå på siden, ingen diskussion.

#23

Det er et kontor/salgs-center, og har intet med lager at gøre desværre =(
Jeg har været derinde som praktikant.
Gravatar #24 - odd3r
21. feb. 2005 08:05
HMM del stinker også på en anden måde, man kan ikke "købe fra deres hjemmeside, nej man kan "konfigurer og køb" og så stiger prisen lige ca. 2000 kr i forhold til hvad der stod, DERFOR jeg ikke har dell ...
Gravatar #25 - Softy
21. feb. 2005 10:05
#25:
Har du også købt din stationære i Midtdata og din bærbare i Aldi ? :)
Gravatar #26 - Saxov
21. feb. 2005 11:24
#25, nu er de fleste klar over at firma'er som primært sælger til virksomheder og som skriver at priserne er uden moms, der vil prisen stige når man ligger moms til...
Så din flamebait er muligvis fordi du ikke heelt ved hvad du snakker om.
Gravatar #27 - Buffes
21. feb. 2005 11:42
En pakke på op til 20 Kg kan med Post Danmark sendes til Irland for 558 Kr, som værdi pakke med en maks værdi af 9461 koster det 564.
Så det selskab de bruger tager sig godt betalt.
Gravatar #28 - Saxov
21. feb. 2005 12:00
#28 de bruger UPS.... det står på deres side, at alt transport af Dell udstyr sker med UPS.
Gravatar #29 - amokk
21. feb. 2005 13:38
#25 LOL tænk på, at når du klikker Konfigurer og Køb på en PC hos dell, er der som standard indberegnet 3 års udvidet garanti og service, hvis du slår det fra, så svarer prisen til den annoncerede pris!!!

#29 Det passer så ikke at de KUN bruger UPS... "Dells eget transportfirma" dækker åbenbart over et par stykker, jeg har i hvert fald fået min Inspiron 8600 leveret med GLS, og det var DHL der hentede og bragte de 2 gange den skulle repareres

#26 stakkels folk der køber en medion PC i aldi hehehe...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login