mboost-dp1

For meget ampere til min laptop?

Gå til bund
Gravatar #1 - pinata
11. feb. 2011 09:46
Ohøj,

Jeg mistede min Lenovo oplader for nyligt, men universitet havde en gammel liggende jeg kunne få (WIN!).
Den passer med volt, men den giver ca 0.75 ampere for meget.

Nu, når jeg regner med at bruge denne oplader i de næste par år, blev jeg pludselig usikker på, om det kan være problematisk at give sin bærbar for meget ampere? Ja? Nej?

På forhånd tak...!
Gravatar #2 - D_V
11. feb. 2011 09:48
Det burde ikke give noget problem.
De fleste (alle?) bærbare har et internt ladekredsløb der sørger for at styrer strømmen.
Hvad der er angivet på laderen, er bare dens max kapacitet. Og ikke hvad den reelt bruger under hele lade forløbet.
Gravatar #3 - Faergemeister
11. feb. 2011 10:04
Det gør altså ondt inden i mig at folk kan spørge om sådan noget.

Når du kigger på en lader skal du bare være opmærksom på at spændingen er korrekt, og at laderen kan levere nok ampere. Strøm (ampere) er ikke noget der "gives for meget af". Enheden der er tilsluttet laderen skal bruge en mængde strøm, og det er så op til laderen at levere den.
Gravatar #4 - BurningShadow
11. feb. 2011 10:15

Det gør altså ondt inden i mig at folk kan spørge om sådan noget.

Det mest skræmmende er, at ham der stiller spørgsmålet, tilsyneladende går på universitetet....
Gravatar #5 - pinata
11. feb. 2011 10:26
BurningShadow (4) skrev:

Det mest skræmmende er, at ham der stiller spørgsmålet, tilsyneladende går på universitetet....

Ja, for alle der går på universitet læser til computer-nørd.

Tag dig lige sammen, tak..

Jeg stiller jo ikke spørgsmålet såfremt jeg kender svaret, så faktum må jo være at jeg ikke har særlig meget forstand på adaptere, volt og ampere.

Man kan postulere det er skræmmende, at du ikke selv har regnet det ud.
Gravatar #6 - BurningShadow
11. feb. 2011 10:40

Det er da basis viden, og jeg ville forvente at folk der går på universitet besidder grundlæggende viden om den verden de lever i.
Gravatar #7 - qed
11. feb. 2011 10:41
pinata (5) skrev:
Ja, for alle der går på universitet læser til computer-nørd.

Computer-nørd? Det de snakker om er, så vidt jeg husker, ganske almindeligt folkeskole-fysik.. Men hvis du går på universitetet, så ligger folkeskolen selvfølgelig også mange år tilbage.. ;-)
Gravatar #8 - pinata
11. feb. 2011 11:14
BurningShadow (6) skrev:

Det er da basis viden, og jeg ville forvente at folk der går på universitet besidder grundlæggende viden om den verden de lever i.

Hvem er du til at definere basisviden? Jeg har lært det - ja, i folkeskolen? Om du ikke er kommet videre, og derfor er så fandens høj i hatten, skal jeg ikke kunne sige.

Jeg kan med garanti komme med viden 'en masse', jeg ville definere som standard viden på mit studie, der ville fremstille dig som en inkompetent outsider.

Generelt er din ligegyldige hån total irrelevant for mit spørgsmål, hold dig væk næste gang - hvis du ikke har noget kompetent at sige.
Gravatar #9 - XorpiZ
11. feb. 2011 23:45
BurningShadow (4) skrev:

Jeg kunne også sagtens komme i tvivl om det samme.

Der er vel intet galt i at spørge?
Gravatar #10 - Corholio
12. feb. 2011 08:01
pinata (8) skrev:
Generelt er din ligegyldige hån total irrelevant for mit spørgsmål, hold dig væk næste gang - hvis du ikke har noget kompetent at sige.

Lad mig gætte, du studerer noget indenfor management, eller humaniore? :)
Gravatar #11 - terracide
12. feb. 2011 10:20
pinata (8) skrev:
BurningShadow (6) skrev:

Hvem er du til at definere basisviden? Jeg har lært det - ja, i folkeskolen? Om du ikke er kommet videre, og derfor er så fandens høj i hatten, skal jeg ikke kunne sige.

Jeg kan med garanti komme med viden 'en masse', jeg ville definere som standard viden på mit studie, der ville fremstille dig som en inkompetent outsider.

Du har altså læst dig dum?
Gravatar #12 - CosmicCorruption
12. feb. 2011 10:38
Haha, hvor er det dejligt at se at venligheden og ydmygheden er på 'retreat'. Er det virkelig sådan de folk der skriver her selv vil behandles, om facts de ikke kender, som de så dernæst bliver ydmyget for? Nasty! :-P

En fyr spørger om hans nye oplader virker til hans computer og så bliver han bombarderet med at "det gør ondt at folk kan spørge om sådan noget" og "det burde han vide fordi han går på uni" og så starter ellers en laaaang analyse af hvorfor vedkommende ikke ved det og hvad han studerer, istedet for at holde en sober linie.

Ved folk det, og synes det er et latterligt spørgsmål... så klap jer selv på ryggen og besvar det ordenligt eller GTFO.
Gravatar #13 - terracide
12. feb. 2011 11:02
#12:
Det er reaktionen når folk har læst sig så dumme at de ikke længere kan huske almen viden de lærte i folkeskolen.

Terra - Fuck "politisk korrekthed"...
Gravatar #14 - Alrekr
12. feb. 2011 11:12
OP: Laderen kan levere op til en mængde ampere. Men hvis computeren skal bruge 0,75 ampere mindre end laderen kan give, så er der ingen problem. Så trækker computeren bare det mindre ampere gennem laderen, og laderen leverer lige nøjagtig den mængde ampere som computeren skal bruge.

Ampere (ah, fuck det, strøm!!) kan man ikke presse ind i et kredsløb. Det hives ind af komponenterne i det kredsløb. Man kan komme ud for at der ikke kan leveres nok strøm, men man kan næsten ikke komme ud for at der leveres for meget strøm :)
Gravatar #15 - reefermadness  
12. feb. 2011 11:13
Seriøst hvad sker der for at vi ikke bare kan være flinke her på newz bare engang imellem ?

I burde være stolte over at det er HER folk kommer når de har brug for hjælp og viden.. I bliver betragtet som nogle der har forstand på IT og elektronik og folk bruger (eller rettere spilder?) deres tid på at oprette en bruger og spørge jer om noget..

Det kan godt ske at spørgsmålet er "dumt" for en person som bare har fulgt lidt med i fysik i folkeskolen, men det er jo ikke alle der er teknisk interesserede..

Og nej terra, man kan ikke læse sig dum, så skulle det da være dine indlæg..
Gravatar #16 - terracide
12. feb. 2011 11:28
#15:
Siger "pot, kettle, black" dig noget?

Elsker når folk brokker sig oer noget...for så at gøre nøjagtigt det samme som de brokker sig over....men lad os lige se på hvad der er blevet skrevet:

pinata (8) skrev:

Så ensidige folk er...Newz.dk...stedet for fok der ikke kan overskue almen viden...*host*
Gravatar #17 - reefermadness  
12. feb. 2011 11:32
#16 - Ville du selv kalde dit forrige indlæg (#13) intelligent eller informativt? Jeg lærte da ikke noget af det, det spilder bare plads i min korttids hukommelse!

Og nej "pot, kettle, black" siger mig ikke så meget, du kunne måske prøve at formulere dig i hele sætninger..

Terra - "Rocketscientist" og pladder nonkonformist af værste skuffe
Gravatar #18 - Thalion
12. feb. 2011 12:11
terracide (13) skrev:
#12:
Det er reaktionen når folk har læst sig så dumme at de ikke længere kan huske almen viden de lærte i folkeskolen.

Terra - Fuck "politisk korrekthed"...

Ehm... Så du husker alt hvad du lærte i folkeskolen? Jeg er imponeret. Men seriøst bare fordi de fleste herinde ser det som basisviden betyder det ikke at det er det. De fleste mennesker sorterer i hvad de rent faktisk vælger og huske. Og hvis fysik, nærmere ellære, ikke er særligt vigtigt for dem, så kan jeg da på ingen måde se hvorfor man skulle huske på det.

Og bare for at komme dig i forkøbet: Nej, intet du lærer i folkeskole fysik er livsnødvendig.
Gravatar #19 - terracide
12. feb. 2011 12:28
#18:
Vælger at "sortere"?
*LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅL*

Du skulle nok kigge lidt nærmere på hvordan hukommelsen rent faktisk fungere, før du poster igen.
Gravatar #20 - apkat
12. feb. 2011 12:31
#19, Hvilken bog havde du i dansk i fjerde klasse, og hvad stod der på side 3?
Gravatar #21 - terracide
12. feb. 2011 12:32
Thalion (18) skrev:
Og bare for at komme dig i forkøbet: Nej, intet du lærer i folkeskole fysik er livsnødvendig.

Hvor mange ampere kan dræbe dig....lærte du det henne?

for slet ikke at komme ind i hvad ting man kan blande...og hvilke ting man slet ikke skal blande...vil du blande klorin med WC rens?

Gravatar #22 - reefermadness  
12. feb. 2011 12:36
terracide (19) skrev:

Du skulle nok kigge lidt nærmere på hvordan hukommelsen rent faktisk fungere, før du poster igen.

Terra - PHD in theoretical physics, advanced electronics, neurologics, computer science and fulltime network techinician

Seriøst hjernemadsen, jeg tvivler stærkt på at du ved noget som helst om neurologi..

terracide (21) skrev:

for slet ikke at komme ind i hvad ting man kan blande...og hvilke ting man slet ikke skal blande...vil du blande klorin med WC rens?

At vide hvor mange ampere der skal til at slå et menneske ihjel er vel næppe livsnødvendig, og den med WC rens og klorin har jeg aldrig hørt om i folkeskolen, havde dog en fjern slægtning som nær var død på den bekostning..
Gravatar #23 - Thalion
12. feb. 2011 12:54
terracide (19) skrev:
#18:
Vælger at "sortere"?

Hvis du er ligeglad med et emne, husker du det så? Nej.

terracide (21) skrev:

Hmm... Nej, jeg lærte ikke hvor mange ampere der skal til at dræbe en person i folkeskolen. Hvad skal en alm. person bruge det til? De fleste roder ikke med elektronik selv.

Ehm blande ting? Nej man lærer ikke hvad der sker når man blander klorin og wc-rens. Man lærer at læse, så man kan læse på etiketten hvilke forholdsregler man skal tage når man bruger det.
Gravatar #24 - Alrekr
12. feb. 2011 13:57
terracide (19) skrev:
#18:
Vælger at "sortere"?

Man vælger ikke selv at sortere. Men hvis underbevidstheden ikke mener at det har relevans, så gemmer den ikke informationen i hukommelsen. Det problem har jeg ofte når konen siger noget til mig :/
Gravatar #25 - gnаrfsan
12. feb. 2011 14:05
Hold da op et stereotypt nørdbillede, der bliver givet i denne tråd. Jeg er stolt af jer!
Gravatar #26 - markjensen
12. feb. 2011 15:49
Jeg forstår slet ikke hvorfor terracide gider spilde sin tid herinde. Der må da findes et forum for intelligente mennesker ligesom ham....
Gravatar #27 - Jakob Jakobsen
12. feb. 2011 15:52
terracide (19) skrev:
#18:
Vælger at "sortere"?

Genialt selvmål terracide, det er en til historiebøgerne.
Gravatar #28 - Bllets
12. feb. 2011 15:54
markjensen (26) skrev:
Jeg forstår slet ikke hvorfor terracide gider spilde sin tid herinde. Der må da findes et forum for intelligente mennesker ligesom ham....

Selvfølgelig :)

http://ekstrabladet.dk/nationen/
Gravatar #29 - terracide
12. feb. 2011 16:22
Jakob Jakobsen (27) skrev:
terracide (19) skrev:
#18:
Vælger at "sortere"?

Genialt selvmål terracide, det er en til historiebøgerne.

Sagde du noget?
http://en.wikipedia.org/wiki/Human_memory_process

Du fremlægger lige dokumentation for at mennesker kan vælge iblandt de ting de vil lagre i hukommelsen...så kan vi snake om hvem der lavede selvmål bagefter...
Gravatar #30 - Faergemeister
12. feb. 2011 16:37
Interessant at OP rater mig irrelevant i #3. Han har nok heller ikke lært at læse i folkeskolen. Men det er vel ingen overraskelse når man skriver "meget ampere" i stedet for "mange ampere" eller "meget strøm". :P

Oh det er så skønt med alle de søde små nørder der får ondt bag i når man mobber folk der ikke kender til helt basal folkeskole viden.
Gravatar #31 - Jakob Jakobsen
12. feb. 2011 16:38

Ja, vi kan meget nemt vælge hvad vi vil huske og hvad vi vil glemme.
Bruger du ikke en specifik viden jævnligt, så glemmer du den, så simpelt er det.

Før du mopper andre om "skoleviden", skulle du så ikke se at få dine kommaer på plads? Det var, sidst jeg var i folkeskolen, noget man lærte der.
Gravatar #32 - gnаrfsan
12. feb. 2011 17:00
terracide (19) skrev:

Det er da almindeligt kendt at hjernen ikke bevarer informationer, man ikke bruger. Man glemmer sprog, begivenheder, der er ligegyldige, og overflødig viden fra skolen. Jeg kan ikke huske et klap om alle de ligegyldige konger, jeg har læst om.
Gravatar #33 - Faergemeister
12. feb. 2011 17:13
#31:

Du er også så gammel at du kun er blevet introduceret til det grammatiske komma. Ikke min skyld. Sprog udvikler sig, men det gør gamle nisser tilsyneladende ikke. :)
Gravatar #34 - Bllets
12. feb. 2011 17:21
Elsker når folk kommer ind på hvad der er "almen" viden. Enten fordi man har haft det i folkeskolen eller fordi "det er det bare".

Det er altid humoristisk :)
Gravatar #35 - Jakob Jakobsen
12. feb. 2011 17:27
Faergemeister (33) skrev:
#31:

Du er også så gammel at du kun er blevet introduceret til det grammatiske komma. Ikke min skyld. Sprog udvikler sig, men det gør gamle nisser tilsyneladende ikke. :)

Nu er du garanteret lige, hvis du er, gået ud af folkeskolen. Så du kan nok huske lidt mere af det du har, hvis du har, lært.

Vores hjerner er indrettet således, at de automatisk smider ubrugt viden ud efter kort tid, så hvis man ikke roder med el-teknik jævnligt, så glemmer man det hurtigt.

Men det er du åbnebart ikke gammel nok til at vide, så du håner folk for ikke at vide hvad du mener er basisviden.

Forklar lige hvorfor en gennemsnitsborger i Danmark skulle kende og kunne bruge Ohms lov?
Gravatar #36 - Daniel-Dane
12. feb. 2011 18:07
Jakob Jakobsen (35) skrev:
Forklar lige hvorfor en gennemsnitsborger i Danmark skulle kende og kunne bruge Ohms lov?
Er det ikke enhver samfundsborgers pligt at kende lovene (også selvom de kan være lavet af en fyr ved navn "Ohm")?
Gravatar #37 - Spiderboy
12. feb. 2011 18:12
Måske glemmer folk, at ubrugt viden bliver kasseret, fordi de ikke bruger den viden? ;-)
Gravatar #38 - terracide
12. feb. 2011 22:35
Jakob Jakobsen (31) skrev:

Ja, vi kan meget nemt vælge hvad vi vil huske og hvad vi vil glemme.
Bruger du ikke en specifik viden jævnligt, så glemmer du den, så simpelt er det.

Før du mopper andre om "skoleviden", skulle du så ikke se at få dine kommaer på plads? Det var, sidst jeg var i folkeskolen, noget man lærte der.

Kan du dokumentre dit mundlort?
Hvad?
Var det et nej?

Terra - Tænkte det nok...
Gravatar #39 - Jakob Jakobsen
12. feb. 2011 22:46
#38 Thou win at failing.... again and again and...

Kilde 1.
Kilde 2.
Kilde 3.

Så må det være din tur til at komme med noget dokumentation der viser det modsatte.
Gravatar #40 - gnаrfsan
12. feb. 2011 23:28
Jakob Jakobsen (35) skrev:
Vores hjerner er indrettet således, at de automatisk smider ubrugt viden ud efter kort tid, så hvis man ikke roder med el-teknik jævnligt, så glemmer man det hurtigt.

Det er helt ligesom Android, bare lige for at vende tråden tilbage til noget teknisk.
Gravatar #41 - terracide
13. feb. 2011 08:13
#39:

Fuck du failer!

Link 1:

I princippet overgår alle informationer dog fra arbejdshukommelsen til langtidshukommelsen. Intet forsvinder ud i det blå. Spørgsmålet er bare, om vi er i stand til at hente dem frem igen.

(og intet om man selv kan vælge hvad man vil huske)

Link 2:

Meget af vores viden fra skoletimerne ligger der ubevidst. Det gælder ikke mindst kulturelle referencer, ordforråd, vaner og sociale færdigheder, og hvordan vi angriber problemer. Så vi husker mere, end vi tror; vi tænker bare ikke på det som hukommelse.«

Link 3:

However, the concept of repressed memories is not universally accepted by all psychologists. One of the problems with repressed memories is that it is difficult, if not impossible, to scientifically study whether or not a memory has been repressed

En sjov side effekt er at man via ratings på dit indlæg kan se hvem der ikkke læser hvad der bliver skrevet, men bare er rygklappere...meget morsomt.

Terra - Var din pointe at du ikke kunne linke til det jeg bad om?
Gravatar #42 - Jakob Jakobsen
13. feb. 2011 09:38
terracide (41) skrev:
I princippet overgår alle informationer dog fra arbejdshukommelsen til langtidshukommelsen. Intet forsvinder ud i det blå. Spørgsmålet er bare, om vi er i stand til at hente dem frem igen.

Ok, du påstår altså seriøst at vores hjerner har uendelig hjernekapacitet?

Nej, gamle og ubrugte minder forsvinder stille og roligt ud af hjernen.

terracide (41) skrev:

Du kan måske ikke vælge at træne en færdighed mere end andre, for at huske den bedre?
Men selvfølgelig, så kender vi efterhånden din måde at tænke på.
Gravatar #43 - terracide
13. feb. 2011 12:23
Jakob Jakobsen (42) skrev:
Ok, du påstår altså seriøst at vores hjerner har uendelig hjernekapacitet?

Nej, gamle og ubrugte minder forsvinder stille og roligt ud af hjernen.

Pæn fallacy...for at redde din egen røv?

Vælger du selv hvilke minder der skal "slettes"?
Hvis nej, så hold op med at væve udenom.

Du kan måske ikke vælge at træne en færdighed mere end andre, for at huske den bedre?
Men selvfølgelig, så kender vi efterhånden din måde at tænke på.

Igen, hvor er din dokumentation for at man selv kan vælge hvad man vil huske(bevidst og ubevidst)...du træder bare vade og tomgangsposter, krydet med fallacies...måske i håbet om at dine homies vil joine ind og forsæge at redde dig fra dit tomgang snak?

Terra - Væk mig når du ikke kun har varm luft...
Gravatar #44 - markjensen
13. feb. 2011 12:47
Den flue bliver godt nok gennemkneppet
Gravatar #45 - terracide
13. feb. 2011 12:48
#44:
Det er man nødt til når folk lukker mundlort ud, prøver at væve uden om og generelt poster i tomgang uden at ville erkende de tog fejl.
Gravatar #46 - MiniatureZeus
13. feb. 2011 12:53
Mundlort! hahahahaha! han sagde mundlort! HAHAHAHAHA! Hørt I det? Terra sagde MUNDLORT!!!! Haaaaaahhhaaaaahhhaaaaa*gisp*hhaahhahhaahha!!!!11
Gravatar #47 - reefermadness  
13. feb. 2011 12:57
Jeg vil donere 500kr til newz hvis i replacer fallacy med fallos i alle terra indlæg.

Så kan det være at han kan lære lidt dansk også :-)
Gravatar #48 - Bllets
13. feb. 2011 13:06
Jeg troede faktisk han snakkede om felicity :(

Gravatar #49 - terracide
13. feb. 2011 13:17
terracide (43) skrev:
måske i håbet om at dine homies vil joine ind og forsøge at redde dig fra dit tomgang snak?

Elsker at få ret :)
Gravatar #50 - gnаrfsan
13. feb. 2011 13:20
reefermadness (47) skrev:
Jeg vil donere 500kr til newz hvis i replacer fallacy med fallos i alle terra indlæg.
Jeg synes at en indsamling er på sin plads.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login